Închide

Transformarea satului tradițional din nordul Ardealului în betoane și vile: fotograful Petruț Călinescu prezintă la Cluj o expoziție despre cum s-a transformat această zonă în ultimul deceniu

Actualitate by Actual de Cluj - iun. 14, 2023 0 218

La zece ani de la lansarea documentarului ”Mândrie și beton” despre transformarea satului tradițional din nordul Ardealului în betoane și vile, fotograful Petruț Călinescu prezintă la Cluj o expoziție despre cum s-a transformat această zonă în ultimul deceniu.

”Dacă îl cauți acasă pe țăranul român, nici azi n-ai să-l găsești. Tot plecat la muncă în străinătate este. Și vrea să știi asta. Ți-a lăsat un mesaj pe uliță – o casă din beton cu patru etaje, atât de mare “că poți să întorci tirul în ea”, arată Centrul de Fotografie Documentară despre expoziția fotografului, care poate fi vizitată până duminică la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca. La Cluj Călinescu lansează rezultatele deocumentării unei noi etape din evoluția schimbărilor pe care migrația le-a provocat în satele din nordul țării, în special Țara Oașului.

”Acum mai bine de un deceniu i-am căutat prima dată pe oșenii din nordul țării la ei acasă. Nu i-am găsit. Erau la Paris. Prin sate ne-au întâmpinat însă bătrânii la porți de inox. Nu se auzeau vite întorcându-se acasă, nici găini, nici copite de cai; coloana sonoră a satului tradițional românesc se transformase parcă peste noapte într-un zgomot înfundat de betoniere.

Proiectul a început în 2010 și prima etapă a documentării s-a încheiat în 2012 cu un album foto, finanțat integral prin contribuția cititorilor, un site dedicate acestei etape și un scurt metraj documentar. Revenim cu un nou capitol (2021-2022), în care am documentat o nouă etapă din viața satelor tradiționale din nordul țării. Ultimii ani au schimbat radical piața muncii, pandemia și Brexit-ul afectând mobilitatea și piața serviciilor în care emigranții români erau implicați. Mândrie și Beton este un proiect jurnalistic independent, în care intenționăm să documentăm pe viață, din zece în zece ani, felul în care se transformă satul tradițional românesc în urma plecării oamenilor la muncă în străinătate. Într-un context în care, fie din motive comerciale, fie politice, se promovează imaginea unui sat idilic, neatins de schimbări, cu un patrimoniu material și imaterial neinfluențat de trecerea timpului, considerăm că proiectul nostru face un serviciu istoriei recente a României, informând și documentând un fenomen unic și ireversibil”, spune artistul.

”Într-un context în care, fie din motive comerciale, fie politice, se promovează imaginea unui sat idilic, neatins de schimbări, Mândrie și Beton face un serviciu istoriei recente, documentând un fenomen unic și ireversibil. Dispariția satului tradițional așa cum îl știam”, arată CFD. Recent, o fotografă azeră, Rena Effendi a câștigat o serie de premii cu un reportaj intitulat ”Built on grass” – despre viața cotidiană a țăranilor din Maramureș. În fotografii regăsim un Maramureș atemporal, idilic, unde țăranii poartă costume tradiționale, femeile spală la râu iar pâinea se coace în casă. În același timp, în pline restricții cauzate de criza Covid 19, aeroporturile din nordul țării aranjau zboruri pentru emigranții români vitali economiei vestice.

Aceste două lumi diferite există și co-există, aceasta fiind și intenția esențială a proiectului: de-a le surprinde împreună, cât timp mai conviețuiesc.

În continuarea proiectului desfășurat între anii 2010 și 2012, Petruț Călinescu vine la Cluj cu o nouă serie de fotografii ce atestă transformarea satelor din nordul României, în special din Țara Oașului. Migrația tot mai accentuată a țăranilor români, plecați la muncă în străinătate, este vizibilă nu doar prin absența lor, ci și prin casele de beton care apar în locul celor tradiționale. Expoziția dorește să demonteze mitul satului românesc veșnic idilic și conservator și să arate realitatea mediului rural autohton.


Într-un context în care, fie din motive comerciale, fie politice, se promovează imaginea unui sat idilic, neatins de schimbări, prin proiectul „Mândrie şi Beton” a fost documentat un fenomen unic şi ireversibil: dispariţia satului tradiţional.

O expoziţie foto poate fi văzută până pe data de 18 iunie, la Muzeul de Artă din Cluj, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

În continuarea proiectului desfășurat între anii 2010 și 2012, Petruț Călinescu revine cu o nouă serie de fotografii ce atestă transformarea satelor din nordul României, în special din Țara Oașului. Migrația tot mai accentuată a țăranilor români, plecați la muncă în străinătate, este vizibilă nu doar prin absența lor, ci și prin casele de beton care apar în locul celor tradiționale. Expoziția dorește să demonteze mitul satului românesc veșnic idilic și conservator și să arate realitatea mediului rural autohton.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu