Închide

Acuzat că a manageriat prost proiectul centurii, Boc se compară cu Sf. Petru: Nimeni din lume n-ar fi putut face altceva

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - mai 02, 2024 3 3584

Emil Boc își sfidează contracandidații și spune că, deși e campanie electorală, nu a avut nicio rezervă să anuleze licitația pentru Centura Metropolitană. Singura ofertă primită a fost cu 30% mai mare decât valoarea estimată a contractului iar ANRMAP (cei care monitorizează achizițiile publice) n-au acceptat corecții ale ofertei, deși acestea s-ar fi făcut în timpul procedurii, a arătat el.

Primăria a încercat, însă, să ajute ofertanții, ajustând, înainte de anunțarea rezultatului licitației, indicatorii tehnico-economici pentru Centura Metropolitană, primarul motivând că e o ajustare cu rata inflației, urmând ca aceștia să fie asumați și de CNAIR și Guvern. Așa, oferta făcută la licitație s-ar încadra în limita legală acceptată (sub 15 % mai mare decât valiarea estimată).

De altfel, Primăria mizează, după cum a arătat într-un comunicat de presă, ca ofertanții să conteste anularea (termenul de contestare limită e 9 mai) și să primească câștig de cauză pentru ca municipalitatea să le adjudece contractul și să înceapă proiectul.

Contracandidatul principal al primarului Emil Boc, Sabin Sărmaș, i-a cerut public demisia pentru felul în care a manageriat proiectul Centurii Metropolitane. Sabin Sărmaș a pus eșecul centurii metropolitane și pe faptul că în ultimii ani, Emil Boc n-a mai fost deloc prezent în problemele administrative ale orașului, fiind preocupat să-și dezvolte cariera la Bruxelles, participând fizic la toate întrunirile Comitetului European al Regiunilor de la Bruxelles și nu numai (structură pe care Boc visează să o conducă). De altfel, Sabin Sărmaș a spus în repetate rânduri că Boc nu dorește să mai fie primar al Clujului și că va candida formal la alegerile din 9 iunie, pentru a asigura scaunul de primar, urmând ca el să candideze nu peste multe luni pentru poziția de președinte al Comitetului European al Regiunilor de la Bruxelles.

Detalii: Boc trebuie să-și asume eșecul Centurii Metropolitane și să demisioneze de la conducerea orașului pe care l-a nenorocit, spune Sabin Sărmaș, care dezvăluie că Primăria ar fi refuzat ajutor de specialitate în privința derulării acestui proiect vital pentru Cluj

În schimb, primarul Emil Boc spune că nici Sf Petru, dacă era în locul său, nu atribuia contractul. Ceea ce nu spune primarul este că deja de un an de zile proiectul s-a poticnit, costurile au luat-o razna și nici suma pentru exproprieri (200 de milioane de euro) nu mai este asigurată de Guvern și CNAIR. Deja, primarul a prezentat și această situație ca una pe care, a descurcat-o tot el cu specialiștii Primăriei, când, de fapt, zeci de oameni stau cu proprietățile blocate și nu se știe nici cât va dura până să fie expropriați.
Cu toate acestea, Primăria a mizat pe specialiștii de la Explan care au livrat în circa 5 ani ( de la data la care au câștigat contractul prin instanță) un SF cu prețuri nerealiste. Deja Primăria a mai anulat o dată licitațiile pentru Centură, organizate pe bucăți (tronsoane), la recomandarea acelorași specialiști care au făcut studiile, deoarece nu a primit nicio ofertă.

Imediat după, prețul contractului a fost ajustat și asumat și prin Hotărâre de Guvern, iar Primăria a relansat o singură licitație pentru cei peste 20 de kilometri de centură prin Cluj-Napoca (Tronson 2-TR 35 de la km 14+747 (Nod 5 Florești) până la km 24+410 (Nod 10 Calea Turzii) cu drumurile de legatură” și „Tronson 3-TR 35 de la km 24+410 (Nod 10 Calea Turzii) până la km 38+418 (Nod 18-VOCE) cu drumul de legatură B6-legatura TR35 cu Noul Cartier SOPOR, L=1,6 km).

La această licitație, termenul de depunere a ofertei s-a amânat la infinit, din vară, până în luna noiembrie, când s-a primit doar o singură ofertă din partea firmelor românești care lucrează deja în Cluj la drumul expres Tureni-Autostrada Transilvania (asocierea CON-A Operations, Dimex 2000, Concelex, Hydrostroy și Automagistral Pivdena).

După șapte luni de la depunerea ofertei, Primăria a decis să anuleze procedura, comunicând rezultatul la presiunile făcute constant de Asociația Pro Infrastructura.

 

“Legea spune că trebuie să vii la licitație în limitele valorii maxim admise, că nu poți depăși cu 15 la sută această valoare decât dacă cel care realizează licitația spune că are banii să acopere diferența. Ofertantul care a venit la licitație a venit cu 30 la sută mai mult, ori acest lucru nu este permis în lege. Ei au admis că există o eroare aritmetică, în sensul în care au spus că 1+1 este egal cu 3, și nu cu 2. S-a corectat acest lucru și a rămas oferta sub 15 la sută, dar când am trimis raportul la Agenția Națională pentru Achiziții Publice, fără de care nu se poate valida în România o licitație de o asemenea amploare, aceasta a dat aviz negativ. Dar, e la mintea cocoșului că nu poți să vii cu 30 la sută în plus, iar ANAP a spus ”nu, la revedere!”. Și, astfel, în baza avizului ANAP nu am putut să facem decât să declarăm oferta neconformă. Evident, acum, firma poate să atace această decizie la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. Dacă acesta acceptă contestația, noi putem încheia contractul , și să începem lucrările inclusiv la Tronsonul 2 al centurii. Mai există această speranță, o posibilitate legală, dacă contestația nu este acceptată, se reia licitația. Puteam să stau până în 25 iunie și să nu anunț rezultatul până atunci, să evit să se spună că e campanie electorală. Întotdeauna mi-am asumat însă direct toate lucrurile care se întâmplă, pentru că la mine nu există că nu se poate, și cu siguranță că vom realiza acest proiect. N-am nicio reținere în a afirma asta, și chiar dacă trebuie să comunic astfel de lucruri în perioadă de campanie electorală, o fac. Însemna timp pierdut, și nu era, așa, decât o șarlatanie pe nervii clujenilor, care trebuie să știe exact ce se întâmplă. Am spus-o direct: n-are ce să facă primarul, când el primește o ofertă cu 30 la sută mai mare , când legea spune că poate fi de maxim 15 la sută. Nimeni din lume, oricine ar ar fi fost, nici Sfântul Petru n-ar fi putut face altceva în situația pe care o avem”, s-a justificat primarul Emil Boc la Napoca Live, în emisiunea  la care obișnuiește, de câțiva ani, să facă declarațiile publice pe teme legate de oraș.

Urmează coloane în traficul Cluj-Florești

Despre lucrările dintre nodul N și accesul la amplasamentul Spitalului Regional de Urgență (2 kilometri), prezentate ca fiind primul tronson din Centura Metropolitană (adică accesul la Spitalul Regional de Urgență), momentan s-ar afla în faza de obținere a autorizației de construire, arată Boc. Cu toate acestea, lărgirea actualului DN1-E60 cu încă o bandă pe sens, așa cum prevede proiectul licitat și adjudecat către Viarom-Electrogrup pentru circa 10o de milioane lei,  nu se face pentru traficul general ci pentru mașinile de urgență și pentru transportul public.

„Este în pregătire de a începe lucrările. Vom începe lucrările cel mai probabil în luna mai, pentru că suntem în faza finală a obținerii autorizației de construcție, astfel încât să putem mări de la trei benzi la șase benzi ruta Cluj-Florești, un obiectiv important”, a spus Boc, la Napoca Live, săptămâna aceasta.

Prețul centurii s-a majorat deja de două ori

Studiile de fezabilitate/urbanistic /DTAC pentru Centura Metropolitană a Clujului au fost contractate de Primărie în baza unui contract cu liderul de asociere Explan încheiat în 30 octombrie 2018. Studiul de fezabilitate a fost livrat Primăriei în 30 martie 2022. Ulterior, costurile cu centura metropolitană au fost asumate prin Hotărâre de Guvern în 31.10.2022, cu fazarea investiției.

Anul trecut, Primăria a mai actualizat o dată indicatorii tehico-economici pentru Centura Metropolitană după ce l-a licitațiile pentru tronsoanele din Cluj-Napoca, lansate de muncipalitate, nu s-a depus nicio ofertă.

La prețuri din martie 2024, costurile sunt din nou actualizate.

Astfel, potrivit deciziei Consiliului Local, valoarea totală a investiției a fost majorată la peste 8,65 de miliarde de lei cu TVA.  Faza I a centurii ajunge la peste 6,1 miliarde de lei cu TVA (în cadrul acestei faze Primăria a adjudecat o licitație către Viarom pentru tronsonul de 2 kilometri între Cluj-Napoca și amplasamentul Spitalului Regional de Urgență din Florești și a anulat o licitație pentru tronsonul din Cluj-Napoca – Sopor unde a depus ofertă un singur ofertant), iar faza II la peste 2,5 miliarde de lei cu TVA (pentru această fază s-a anunțat doar că se caută finanțare).

3 comentarii

  1. Nu a ieșit pasenta cu șpăgile de acea sa anulat licitația.Poti largi DN1 la 10 benzi la întrare cluj floresti dacă nu eu unde refula mașinile

  2. Retorica primarelui e pur și simplu jenantă, de clasa a II-a și aia ajutătoare. Domnul respectiv ar putea fi oricând coleg de clasă cu Mudava sau Cornel Burtică. Oare primarii din Brașov sau Oradea cum au reușit să realizeze un astfel de proiect care la Cluj-Napoca pare imposibil ?

Scrie un comentariu