Închide

Testăm un pahar? Clujul are primul târg de vinuri

EconomieTop NewsUncategorized by Actual de Cluj - mart. 27, 2015 0 1704

Nu e cea mai bună regiune pentru cultivat vie și produs vin, dar Clujul a devenit una dintre piețele populare – cu mulți consumatori, cu multe restaurante și cu un mediu în care se anunță perioduc evenimente cu degustări. Iar consumatori există inclusiv pentru produse premium și vinuri scumpe. E unul dintre motivele care au conturat ideea unui târg de vinuri la Cluj. Plus încă unul. „Fiica mea mi-a spus într-o zi: mama, colegii mei beau un vin Crăița, de 5 lei. Și am zis: trebuie să facem ceva”, glumește Ioana Bidian Micu, project manager Wine Up. Prima ediție a târgului de vinuri se desfășoară în acest final de săptămână, între 26-29 martie, dar targetul asumat e sus: să fie pus Clujul pe harta târgurilor internaționale de vin. În program sunt degustări de vinuri locale, de Moet sau selecții de vinuri italiene, găsești vinuri proaspăt lansate (cele din noua cramă clujeană La Salina din Turda) sau vinuri „vintage”, ai traininguri și masterclass-uri unde înveți cum să bei vinul, ce fel de vin și ce istoric are, cu ce să îl „asortezi” sau unde îl găsești. Cu cine – alegeți voi.

DSC_2630_800x450

 

Standurile din lemn și tablă care e lăsată să îmbătrânească (la fel ca vinurile și ca noi), create după conceptul consultanților de la Transylvania Evolution, au populat încă de aseară sala Casino-ului din Parcul Central. Se pregătea deschiderea, printre pahare brand-uite „Wine Up” și primele sticle plimbate printre oaspeți pentru primele degustări ale primei ediții de târg de vinuri. Multe „prime”.

standuri

„Am constatat că în Cluj există mulți consumatori de vin, chiar amatori de vinuri premium și scumpe. Și apoi într-o zi fiica mea mi-a spus: colegii mei beau un vin cu 5 lei. Și am zis: trebuie să facem ceva. Așa am gândit o aventură culturală, cu workshopuri și degustări ca să aducem vinul mai aproape de consumatori, mai ales înspre tineri. Am adus la Cluj cei mai buni producători din România, Recaș, Oprișor, Liliac. Avem chiar și un eveniment la Camino, bring your own bottle, în care fiecare poate veni cu sticla sa de vin și se facă degustare”, povestește Ioana Bidian Micu, artizana târgului de vinuri de la Cluj despre ideile din spatele evenimentului. Clujul e și a doua piață, după București, pentru producătorii Moet&Chandon, a mai dat un indiciu legat de consumatorii de aici reprezentantul de vânzări al celebrului brand, admițând totuși: se poate și mai bine. România e peste vecinii din regiune. Iar Clujul este pe locul doi după Capitală și înaintea Timișoarei. „Dacă cauți un vin de calitate, atunci ajungi și la șampanie”, spun reprezentanții Moet care estimează ca Transilvania să devină o piață pentru companie. 

Foto: Wine Up

Foto: Wine Up

„La un moment dat se trece de la bere către vin. Mâncarea bună se asociază cu un vin bun. Berea o bem de sete, vinul îl bem pentru că îl savurăm. Există și vin de care poți să bei mult. Niciodată însă după vin nu se bea bere”, punctează Ioana Bidian Micu pentru sceptici sau fani de bere.

Unul dintre standurile pregătite la târgul de vinuri aparține Cramei La Salina, care acum își lansează prima gamă de vinuri, dintr-o podgorie din zona Turda în care au investit recent oameni de afaceri locali. Au venit și proprietarii de restaurante ca să testeze vinuri și să pregătească noile meniuri. „Dat fiind că noi vindem cam 80% la pahar, aș zice că există o limită psihologică, unde se vinde cel mai bine – de la 10-12 lei. Gama medie se vinde mai ales, vinuri premium nu prea. Au apărut foarte multe crame sau au început să facă vinuri bune, așa că acum chiar ai de unde alege. Vara trecută m-am axat doar pe Transilvania, am încercat să ne diferențiem”, spune Negele Eniko, de la Corso Bistro, restaurant care organizează periodic evenimente de degustări de vinuri. „Eu am liste de așteptare la degustări, oamenii chiar sunt interesați, cam o treime dintre cei care vin la fiecare degustare sunt oameni noi”, completează ea.

Foto Cristina Pandrea

Foto Cristina Pandrea

Specialiștii au mai amintit că cifrele pe România sunt chiar îmbucurătoare pentru că în ultima perioada s-a dublat numărul de crame în țară, calculat după monitorizarea CAEN-ului firmelor nou înființate. Aceștia au mai spus că fenomenul poate fi pus și pe seama fondurilor europene, având în vedere că cele pe viticultură au fost accesate în proporție de 100%. 

 

Foto Cristina Pandrea

Foto Cristina Pandrea

Program de vin în week-end:

Wine Up e structurat în mai multe secțiuni, iar programul se desfășoară în mai multe locații din oraș. Vezi AICI detalii legate de ore și locații.

În clădirea Casinoului din Parcul Central Cluj-Napoca, vizitatorii pot să deguste vinuri ale producătorilor din Romania: Davino, Corcova Roy & Damboviceanu, Petro Vaselo, Avincis, Nachbil, Liliac, Oprișor, Crama Gîrboiu, Gramma, Vinca, Crama Rătești, Crama La Salina, Villa Vinea, Cramele Recaș; dar și vinuri aparținând Gitana Winery din Republica Moldova sau selecția internațională a importatorilor Happy Wines si Mediterranean Wines.

Pentru educarea și atragerea publicului larg mai aproape de cultura vinului și cea gastronomică, au fost programate cursuri și masterclass-uri, diverse ateliere de comunicare si evenimente conexe.

Aceasta a doua secțiune a târgului se desfășoară în Restaurantul Chios și aduce în atenția publicului selecții de șampanie și vinuri, prezentate de nume recunoscute la nivel internațional și național:

Martina Illek – Brand Ambasador Moet & Hennesy vă invită să intrați în lumea șampaniei cu “Moet & Chandon The Worlds most loved Champagne”, degustare de: Moet Brut Imperial, Moet Rose Imperial, Moet Nectar Imperial, Moet Vintage Blanc, Moet Vintage Rose

Caroline Gilby – Master of Wine UK, care in ultimii ani a studiat îndeaproape vinurile Europei de est și implicit ale Romaniei prezintă “The New Face of Romanian Wine and its place in the World of Wine”, vinurile degustate reprezentând selecția ei de vinuri preferate din România. „Secretul este, când vorbim de soiuri, să ieși în față cu vinul tău. De exemplu cu o Fetească Albă din zona Moldovei. Pentru că dacă vii și spui că ai un Chardonnay, atunci mai există pe piața internațională măcar 15 care produc astfel de vinuri”, explică specialistul.

DSC_2647_800x450

 

Luca Maroni: autorul “Anuarului celor mai bune vinuri Italiene”, prezintă metoda proprie de degustare împreună cu o selecție de vinuri italiene “Piacevolezza del vino”. Anul trecut împreună cu Marius Iosif, asistentul său, au prezentat prima ediție a Anuarulului celor mai bune vinuri românești. „Luca Maroni, cu care sunt prieten foarte bun, n-a putut fi prezent din păcate la Cluj. În ziua lansării târgului avea inaugurarea plantației cu vița lui Leonardo da Vinci pe care a descoperit-o. Pentru anuarul celor mai bune vinuri din Italia pe care l-am scos anul trecut am degustat peste 10.000 de vinuri. Pentru cel din România, am testat undeva la 600, dar este un pas important”, a explicat Iosif.

Valeriu Cotea , Profesor doctor la USAMV Iași și Președinte al Comisiei de Oenologie OIV aduce în atenția asistenței tehnologiile de obținere a vinurilor speciale “De la tehnologii speciale la vinuri speciale” degustând vinuri de desert, vinurile de Porto, Sherry si Marsala

Kormos Zoltan, pasionat de vinuri, are nivelul 3 WSET si e la un examen distanță de nivelul Diploma WSET va clarifica concepte ca : perlant, petiant, spumos, spumant, frizante, șampanie, prossecco, cava, sekt într-o degustare comparativă “Incursiune in lumea vinurilor efervescente”.

DSC_2628_800x450

 

Ioana Bidian Micu, fondatoarea Artvinium, organizator Wine Up Fair in Transylvania, prezintă “Vinurile Transilvaniei “, o incursiune în istoria , tradițiile, soiurile și aromele Transilvaniei. „Am ținut să avem și o secțiune de workshop despre vinurile dulci. Toate cursurile pentru necunosctătorii de vinuri sau cei interesați vor avea loc la City Plaza. La vinurile roșii, deja locurile au fost rezervate. Mai avem locuri pentru vinurile dulci”, a amintit organizatoarea târgului.

Wine Up Fair For Youth – cursurile de inițiere în degustarea, servirea și asocierea culinară a vinului, manifestări care sunt înscrise în proiectul  in Cluj-Napoca 2015 European Youth Capital se desfasoara la City Plaza, participanții având posibilitatea să se familiarizeze și să deguste vinuri din selecția Wine Up.

WINEUP® WORKSHOP în colaborare cu Asociația Ciorchin inițiază ateliere de fotografie de produs cu temele: “3 sticle in 3 povești” ,“Vin și preparate culinare”, susținute de către Radu Sălcudean.

WINEUP® IN THE CITY – îmbină gastronomia și vinul în restaurantele partenere:

Restaurantul Via: Cină Gastronomică Moet prezentată de către Martina Illek

Bistro Corso: cină bistrologică cu Vinurile Transilvaniei

Camino – Bring your own Bottle

Crush Bar – selecția Wine Up, degustare și bufet tradițional

Crama La Salina, singura cramă din județul Cluj își deschide porțile într-un cadru festiv la restaurantul Sarea în Bucate,Turda.

City Plaza, restaurantul Marco Polo cină gastronomică

Text: KRISTINA REȘTEA, LUMINIȚA SILEA

Nici un comentariu

Scrie un comentariu