Închide

Străbatem țara pe autostradă? A3 începe să se lege până la București

ActualitateAdministrațieTop News by Cosmina Fernoaga - ian. 02, 2019 0 2402

Bucățile de autostradă de pe ruta A3 încep să capete noimă, mai ales că s-a avansat cu lucrările pe sectorul Ogra, Mureș – Câmpia Turzii, Cluj (18 km au fost deschiși circulației, între Ungheni și Iernut), iar estimările sunt ca în maxim un an, întreg lotul să fie finalizat. Înainte să se încheie 2018, mai exact în 20 decembrie, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a mai semnat un contract de execuție pentru încă două loturi importante din A3,  de pe traseul Suplacu de Barcău – Borș. Reamintim că lucrările pe această porțiune din A3 fuseseră demarate de compania americană Bechtel, iar după ce Ministerul a anulat contractul de lucrări, șantierul a rămas abandoanat timp de mai mulți ani. În prezent, Asocierea de firme Trameco SA Oradea – Vahostav din Slovacia – Drumuri Bihor SA – Drum Asfalt SRL – East Water Drillings SRL, cu lider de asociere Trameco, a semnat pentru două loturi din această porțiune din județul Bihor, în lungieme de 34 de km, iar costurile din contract se ridică la 98 de milioane de euro (sumă la care se adaugă TVA-ul). Finanțarea pentru aceste lucrări va fi asigurată din fonduri europene, iar durată de finalizare prevăzută în contract este de doi ani, la care se adaugă o perioada de garanție de 5 ani.

După anularea contractului cu Bechtel, proiectul de infrastructură A3 părea o cauză pierdută, mai ales după ce mai mulți miniștri care s-au perindat pe la Transporturi au tot avansat teoria imposibilității în privința finanțării lucrărilor pe întreg traseul Borș – Brașov. Ipoteza construcției etapizate, pe bucăți, prin metode separate de finanțare, a fost varianta preferată de Guvernul Ponta, iar în plus, proiectul a fost extins până la București. În prezent, lucrurile stau astfel: avem deschiși cei 50 de km între Cluj Napoca și Câmpia Turzii, iar în 2018 a fost soluționată și problema nodului de la Gilău, astfel încât să se poată face conexiunea cu bucata care avansează spre Oradea (Gilău – Nădășel, de asemenea deschisă circulației în 2018). Ar urma continuarea Nădășel – Mihăiești (șantier abandonat, în urma rezilierii contractului, pentru care CNAIR nu a găsit încă o soluție). Nici pentru porțiunea Mihăiești – Suplacu de Barcău nu s-au făcut încă demersuri de atribuire a lucrărilor. În schimb, cum aminteam mai sus, s-a atribuit contractul pentru două loturi din porțiunea Suplacu de Barcău – Borș, care se termină la granița Română-Ungară, mai precis între Chiribiş – Biharia şi Biharia – Borş. A rămas descoperită porțiunea dintre Chiribiș –  Suplacu de Barcău – 26,35 km, care în prezent se află în fază de la licitație.

A3 nu mai este doar a Transilvaniei

Pe cealaltă parte, spre Brașov, pe lotul Ogra,Mureș – Câmpia Turzii, Cluj lucrează austriecii de la Strabag, nemții de la Geiger și italienii de la Astaldi. Tronsonul dintre Ungheni și Iernut a fost deschis circulației, iar într-un an se estimează că întreg lotul va fi finalizat. Rămâne descoperit lotul de pe traseul Mureș – Brașov, pentru care nu s-a avansat nicio propunere de finanțare din partea CNAIR, în schimb, s-au avansat soluții pentru ca proiectul A3 să fie extins până în București Respectiv, avem deja porțiunea dintre Ploiești și Centura Bucureștiului – care a fost realizată de grecii de la Aktor și care de asemenea este deschisă circulației. Iar pentru lotul Ploiești – Brașov, se merge pe varianra parteneriatului public-privat. În decembrie, 2018, o corporație chineză, Sinohydro Corporation Limite,  a depus o ofertă în sensul acesta.

 A3 în prezent

Borș (Bihor) – Chiribiș – contract semnat cu Asocierea Trameco SA Oradea – Vahostav din Slovacia – Drumuri Bihor SA – Drum Asfalt SRL – East Water Drillings SRL

Chiribiș – Suplacu de Barcău (Bihor) – în fază de licitație

Suplacu de Barcău – Mihăiești (Sălaj) – nu au fost avansate soluții

Mihăiești – Nădășel (Cluj) – contract reziliat, licitație reluată

Nădășel – Gilău (Cluj) – porțiune deschisă circulației

Gilău – Câmpia Turzii (Cluj) – deschisă circulției

Câmpia Turzii – Ogra (Mureș) – parțial deschisă circulației

Mureș – Brașov – nu au fost avansate soluții

Brașov – Ploiești – parteneriat public-privat. Compania chineză Sinohydro Corporation Limited a depus în decembrie o ofertă în sensul acesta.

Ploiești – București – deschisă circulației

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Cosmina Fernoaga

Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.