Închide

Sondaj: o cincime dintre consumatorii români de credite au avut probleme în relația cu băncile și IFN-urile în ultimii 2 ani

Economie by Actual de Cluj - sept. 06, 2023 0 67

O pondere de 21% dintre consumatorii români de produse și servicii financiare, adică o cincime, spun că au avut în 2022 și 2023 probleme în relație cu băncile și IFN-urile, potrivit unui sondaj CURS la nivel național, realizat în luna iulie, la cererea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

Cu toate acestea, creșterea costului vieții – în special din cauza utilităților și a scumpirii alimentelor – i-a afectat pe majoritatea consumatorilor români, iar mai mult de jumătate dintre ei au găsit ca rezolvare reducerea cheltuielilor. Aproape o treime dintre cei chestionați indică economisirea drept soluție la rezolvarea problemelor financiare, arată rezultatele sondajului.

Acesta a fost derulat între 12 și 25 iulie, pe un eșantion de 1.067 de respondenți care sunt decidenți sau co-decidenți în ceea ce privește relația cu banca în gospodăria lor. Culegerea datelor s-a realizat prin interviu față-în-față, la domiciliul respondenților. Datele arată că două treimi dintre respondenți (70%) indică utilitățile ca principala sursă a problemelor financiare, iar 54% – adică mai mult de jumătate – sunt de părere că prețurile la alimente și medicamente reprezintă principala sursă a problemelor cu care se confruntă. Ratele la credite sunt indicate de 51% dintre respondenți, iar 40% au indicat costurile cu combustibilul și transportul drept sursa care le afectează cel mai mult cheltuielile. 15% din cei chestionați spun că nu au probleme financiare.

În ce privește modul în care respondenții încearcă să gestioneze sau să rezolve problemele financiare generale – nu doar cele cu banca- , datele relevă că 55% dintre ei au redus cheltuielile asociate consumului de alimente, utilități și vacanțe, în timp ce 29% economisesc și își fac un fond de rezervă sau de urgență. De asemenea, un sfert dintre respondenți – 26% – spun că și-au luat un job în plus pentru a face față problemelor financiare, iar pentru 20% informarea și auto-educația reprezintă una dintre soluțiile folosite pentru rezolvarea problemelor financiare.

În raport cu băncile sau IFN-urile creditul de consum sau creditul de nevoi personale reprezintă principala sursă de probleme pentru  mai bine de jumătate dintre respondenți – 54,3% -, în timp ce creditul ipotecar sau imobiliar cu garanție imobiliară reprezintă principala sursă de probleme pentru un sfert, adică 24,1% dintre ei. În ceea ce privește modul în care respondenții care au avut probleme în relația cu banca sau IFN-ul în perioada 2022-2023 și-au rezolvat aceste probleme, o treime au reușit să refinanțeze, să restructureze sau să reeșaloneze creditul, 17% au trecut de la ROBOR la IRCC, în timp ce 16% au trecut de la dobândă variabilă la dobândă fixă. O pondere importantă (13%) o reprezintă cei care au încercat și reușit să negocieze cu banca/IFN-ul în cadrul CSALB atunci când au întâmpinat o problemă în relație cu instituția de credit.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare