Şef de la Porsche, după o vizită la cea mai mare universitate din Cluj: „E război pe talente”
EconomieTop NewsUncategorized by Kristina Reştea - oct. 19, 2016 0 1829
Absolvenții de facultăți nu sunt suficienți sau nu sunt conectați la nevoile reale ale pieței – acestea sunt primele nemulțumiri pe care cei din companiile de IT le transmit atunci când vine vorba despre legătura Universităţi – mediu de afaceri. Așa că, pe o piață unde companiile se luptă pentru cei mai buni oamenii, în domeniul- „vedetă” al momentului, mediul privat fac paşi înspre universitate, ca să lege teoria de lumea reală. Ca să își formeze, de fapt, viitorii angajați, în bătaia pe specialiști IT. Mai multe astfel de exemple vin dinspre Facultatea de Matematică și Informatică a Universităţii Babeş Bolyai. Bitdefender sprijină facultatea pentru formarea unor oameni buni în domeniul securității cibernetice, Siemens oferă burse doctorale pentru subiecte de cercetare de interes pentru companie, Accenture intervine cu alte finanțări pentru cercetări, companiile germane susțin secția de informatică a liniei de studii în limba germană.
Marţi, la sediul UBB a fost zi de vizită: cu tot cu logo-uri, au venit reprezentanţi de companii interesaţi de linia germană, pentru specialişti IT. Este vorba despre cei de la Porsche, MHP (companie de consultanță în IT și managementul proceselor afiliată concernului Porsche) și NTT Data (unul dintre cei mai mari angajatori de IT din Cluj), care susțin financiar și logisitic secția de informatică a liniei de studii în limba germană, din cadrul Facultății de Matematică și Informatică a UBB. Programul a demarat în 2014, așa că prima generație de studenți termină cursurile în acest an universitar. Sunt 30. Urmează promoţii cu 58 şi 55 de studenţi pentru anii următori.
Facultatea de Matematică – Informatică a UBB are 2.600 de studenți (cu linii de studii în română, maghiară, germană și engleză), înregistrând un plus de 36% în ultimii patru ani, potrivit decanului Adrian Petrușel. La Informatică s-au înscris 700 de studenți în acest an. UBB are, cu totul, 42.000 de studenţi. „Informatica e cea mai dinamică secţie a universităţii, datorită pieţei. Piaţa românească e nerăbdătoare să absoarbă specialişti”, spune rectorul Ioan Aurel Pop. Potrivit declaraţiilor universitarilor, studenţii au parte nu doar de cursuri, ci şi de conexiuni cu firmele din domeniile lor de activitate. Simona Motogna, prodecan, responsabil de specializările domeniului Informatică română şi engleză, spune că facultatea are protocoale de colaborare cu peste 30 de companii din IT. Asta înseamnă susținere financiară, internship-uri și întâlniri. Printre exemple: Bitdefender, Siemens sau Accenture.
Despre o intervenție a producătorul de soluții antivirus BitDefender:
O firmă de antiviruși bagă 15.000 euro în laborator de informatică pentru studenții din Cluj
Despre „războiul” pe angajaţi de la Cluj
Lutz Meschke, membru al board-ului executiv al Porsche, pe domeniul Finanțe-IT, explică pentru Actualdecluj.ro de unde a venit „impulsul” de a face demersul comun cu facultățile: revoluția tehnologică schimbă industria Automotive. Și pe piața de recrutare în IT e „război”.
„Avem o cooperare strânsă între Porsche şi MHP, e necesar să cooperăm și în ceea ce privește sistemul universitar. Asta fiindcă avem nevoie de cunoștințe pentru specialişti IT în activităţile noastre, consultanţă şi automotive”, motivează omul de afaceri. Sunt destui specialiști în IT, în România? „Nu”, e răspunsul imediat. „E o competiție foarte puterică în IT, e un război pe talente. Industria de Automotive se află la începutul procesului transformării digitale. Sunt multe oportunități, dar și provocări pentru industria automotive; vom avea competitori şi din afara industriei automotive, din zona internetului, companii mari ca Google, Apple. Trebuie să răspundem acestor provocări. Avem nevoie de specialiști IT foarte bine educați”, spune Meschke. Prima „rundă” de studenți la Informatică-Germană aduce 30 de oameni în piață. E suficient? „E potrivit pentru început. E un punct de pornire. E necesar să ne extindem cooperarea pe diferite direcții”, spune reprezentantul Porsche. Așteptările de la universitate: să se marşeze în direcția educației pentru industrie. „Ne trebuie suport pentru industria automotive. Trebuie să educăm studenții în direcția industriei automotive, avem nevoie de specialiști software pentru inginerie, pentru industria noastră. Ceea ce se întâmplă acum e ceva nou pentru noi. Această activitate era până acum businessul unei companii de IT. Dar lucrurile se schimbă. Nu vei mai putea să vinzi în viitor o mașină obișnuită de acum 10 ani. Mașina va trebui să fie un iPad pe roți. Asta înseamnă că trebuie să educi oamenii, inginerii în această direcție. Asta înseamnă IT pur. Nu mai e doar inginerie clasică. E știință IT„, punctează Lutz Meschke.
Cei de la Porsche nu sunt singurii care vorbesc despre nevoia de specialişti IT în industria automotive.
Grupul german Bosch, cu fabrică și centru de cercetare la Cluj, a anunţat în acest an că intenționează să recruteze aproximativ 14.000 de absolvenți de studii superioare la nivel global în cursul lui 2016, cu o serie de poziții deschise și pentru centrul din Jucu/Cluj. Aproape fiecare al doilea post vacant din cadrul grupului la nivel mondial este legat de IT sau software.
Vezi şi:
Nemții de la Bosch caută 14.000 de absolvenți de studii superioare. Vezi ce locuri de muncă sunt disponibile la Cluj
Nu e suficient ceea ce s-a întâmplat până acum în ceea ce privește legătura dintre universitate și piață, consideră cei din industrie. „Trebuie să conectăm realitatea cu teoria, e absolut necesar”, spune reprezentantul Porsche. Pași se fac în această direcție: în ultimul an de facultate, studenții de la universitate pot să lucreze deja în companie, adică „au posibilitatea să lege lucrurile”. „Mă aștept să îi putem angaja pe majoritatea absolvenților acestei linii. Avem cam 200 de angajați în Cluj, am început activitatea de aici acum doi ani. Planul este să ne dublăm prezența în următorii doi ani. E o problemă să găsim oameni”, admite Meschke. „Trebuie să oferim mai multe programe, nu e suficient acel număr de 30 de studenți, Trebuie să stăm împreună cu cei de la universitate, să vedem ce putem oferi în plus, în ceea ce privește transformarea digitală, trebuie să ne uităm la toate departamentele companiei. Nu doar departamentul de IT e important. Inclusiv la cel de Vânzări e nevoie de astfel de cunoştinţe”, completează omul de afaceri.
Dacă ar fi să facem un top al orașelor în ceea ce privește competiția pentru resursa umană, Clujul ocupă, lejer, locul 1. „E multă competiție aici. Marile companii de IT au subsidiare în Cluj, e război pentru talente. Trebuie să oferi ce e mai bun. Clujul e pe locul 1, în ceea ce priveşte competiția. E cel mai important oraș din România în ceea ce privește IT-ul, din perspectiva internațională. Asta înseamnă că trebuie să luptăm pe talente”, conchide Meschke.
MHP (Mieschke Hofmann und Partner) anunța în vară că se afla în căutarea a 30 de programatori pentru echipa din Cluj-Napoca, posturile făcând parte dintr-un program de angajare adresat absolvenților de facultate cu studii în domeniul IT. Vezi detalii AICI
Cursuri postuniversitare, tot cu parteneriat privat
Problema angajărilor e una tot mai dificilă pe piața clujeană, iar conducerea companiei cu peste 1000 de angajați NTT o resimte din plin.
Vezi şi:
Companie clujeană de IT cu 1000 de angajați și brand japonez pleacă în Serbia să caute oameni
În acest context, NTT e implicată şi în alte programe cu facultăţile. Universitatea Babeş-Bolyai cu sprijinul companiei înfiinţează la Cluj-Napoca un Program Postuniversitar de Pregătire şi Formare Profesională în Informatică, au anunţat recent cei de la NTT. Programul poate fi o opțiune pentru persoanele absolvente de studii universitare care îşi doresc o reprofilare și costă 2500 de lei/semestru. Cu un număr maxim de 100 de persoane, programul oferă celor interesaţi posibilitatea de a începe o pregătire de specialitate pe domeniul Informatică. Studenţii vor lua parte la un program oferit de către Facultatea de Matematică şi Informatică cu un contact direct cu mediul de afaceri. “Din dorinţa de a investi în dezvoltarea competenţelor IT şi de a creşte această comunitate, am dorit ca pe lângă academiile interne pe care le susţinem, pe lângă linia de informatică în limba germană, din cadrul Facultăţii de Matematică şi Informatică a Universităţii Babeş-Bolyai, să susţinem şi acest curs postuniversitar, un program acreditat, care oferă diplome avizate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice”, a declarat Daniel Metz, CEO NTT DATA România.
Vezi și
UBB și o companie de IT cu 1100 angajați lansează program postuniversitar în Informatică