Închide

Se schimbă regulile colectării selective în oraș. Urmează majorări de tarife și amenzi pentru populație

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - feb. 07, 2019 1 492

Încă 200 de platforme îngropate pentru gunoi de peste 10,2 milioane lei urmează să fie amenajate în Cluj-Napoca în completarea celor 100 deja aprobate anul trecut (mare parte deja implementate). Este vorba despre o decizie luată de Primărie după ce o ordonanță a schimbat regulile colectării selective la nivel național. Oficiali ai municipalității spun că din vară gunoiul trebuie ridicat pe patru fracții și nu pe două, așa cum se făcea până în prezent, așa că urmează ajustări de tarife și un regulament nou de colectare pentru populație.

Consilierii locali au aprobat amenajarea a 200 de noi platforme subterane pentru colectarea deşeurilor menajere în Cluj-Napoca, investiție de peste 10,2 milioane de lei. Fiecare platformă este prevăzută cu patru containere amplasate într-o structură metalică cu sistem hidraulic amenajată într-o cuvă subterană de beton. Cele patru containere sunt pentru deşeuri în amestec/biodegradabile, hârtie/carton, plastic/metal şi sticlă albă sau colorată.

De fapt, așa se va și ridica gunoiul din vara acestui an, pe cele patru tipuri de fracții și nu pe două fracții, așa cum se făcea până în prezent: o zi pentru fracția uscată și o zi pentru fracția umedă (gunoi menajer). În oraș administrația locală a mai aprobat amenajarea a 100 de platforme îngropate și a cedat acordul cadru pentru amenajarea lor firmei Euritech din Oradea, care a amenajat mare parte dintre aceste platforme – 80 ar fi funcționale, după cum au spus oficiali ai Primăriei.

„Ordonanța de Urgență 74 ne obligă să facem colectarea pe 4 fracții de la 1 ianuarie 2019. În acest moment s-a obținut o derogare până în 30 iunie. Firmele vor fi obligate prin această ordonanță să ridice deșeurile pe cele patru fracții. Desigur, pentru a veni în sprijinul firmelor, Primăria are obligația de a asigura cadrul necesar pentru ridicarea gunoiului pe cele patru fracții. Tocmai de aceea s-a votat proiectul de suplimentare a platformelor îngropate care oferă posibilitatea de a se colecta pe 4 fracții și în plus toate celelalte puncte gospodărești vor fi suplimentate cu containere. Această nouă obligație va duce la majorări de tarife. Noi așteptăm de la firme, prin negocieri cu dânșii, tarife distincte pentru ridicarea acestor fracții uscate și menajere, urmând ca apoi să implementăm aceste prețuri printr-o hotărâre de Consiliu Local”, a explicat administratorul public al Primăriei, Gheorghe Șurubaru.

Oficialul a mai precizat că, deocamdată, doar unul din cei doi operatori au făcut o propunere de tarife. După ce și cealaltă firmă va propune tarife, vor urma negocieri. ”Implementarea legii implică și niște investiții din partea operatorilor care vor avea nevoie să își mărească numărul de utilaje. Noi le-am cerut să se gândească foarte bine la aceste noi tarife pentru ridicat gunoiul. Cert este că materialele pe care cetățeanul le va colecta și arunca selectiv nu se vor plăti, ele se vor ridica gratuit”, a mai spus Șurubaru.

Consilierii locali din opoziție (PSD plus ALDE) au semnalat faptul că există foarte multe puncte gospodărești care au o singură pubelă pentru colectarea deșeurilor în cartierele orașului dar și că va fi foarte greu de controlat cine și cum aruncă gunoiul la punctele gospodărești din municipiul. Ei au mai subliniat că este nevoie de un sistem real pentru implementarea colectării selective.

În schimb, viceprimarul Dan Tarcea a spus că se va modifica regulamentul local de salubritate și că populația va fi informată prin campanii cu privire la noul sistem. De altfel, a mai arătat oficialul, deja firmele și Primăria au început de anul trecut să facă întâlniri în cartiere cu privire la colectarea selectivă.

„Este un procedeu foarte complex, de lungă durată și totul ține și de noi și de cetățean și controlul va putea fi făcut prin Poliția Locală și aplicarea sancțiunilor prevăzute de lege. Legislația prevede sancțiuni pentru asociațiile de locatari dacă nu aruncă gunoiul pe cele patru fracții”, a anunțat Șurubaru. Managerul a mai spus că asociațiile de locatari vor primi saci de gunoi cu cod de bate pentru a putea face colectare selectivă reală, pe cele patru tipuri de fracții. Fiind o altă componentă prin care să se asigure colectarea selectivă în condițiile noii legislații.

Peste 127.000 de tone de deșeuri au intrat în 2017 pe platforma temporară gestionată de Regia Autonomă a Domeniului Public din subordinea Primăriei Cluj. Din această cantitate, s-au colectat selectiv și valorificat peste 21.000 de tone, adică undeva la 17% din gunoiul produs de clujeni, potrivit unui raport de activitate al Regiei. În principal, colectarea selectivă se face la rampă, prin sortare cu ajutorul zilierilor. Primăria a alocat anul trecut peste 10 milioane lei RADP pentru a implementa un sistem de piroliză pentru reducerea cantității de deșeuri de la rampă, mai ales că exista pericolul atingerii cantității maxime autorizate pentru platforma temporară destinată deșeurilor orașului.

Colectare selectivă în oraș se face de către cei doi operatori de salubritate prin intermediul containerelor de tip clopot montate în toate cartierele orașului. Cel mai bine, după cum spuneau reprezentanți ai celor doi operatori, se face colectarea selectivă de la agenții economici din Cluj. La populație, sistemul este foarte dificil, chiar și în zonele de case. (Vom reveni pe această temă).

 

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare