Închide

Scuza Napolact ca să concedieze 40 de angajați la Cluj: drumurile sunt proaste

EconomieTop News by Actual de Cluj - mai 20, 2015 2 769

FrieslandCampina, proprietarul fabricii de lactate Napolact, concediază câteva zeci de angajați de la fabrica din Baciu – în total aproape 20% dintre posturi vor fi desființate. Conducerea spune că motivul sunt investiții în logistică.

Conducerea FrieslandCampina a venit la Cluj astăzi, la invitația prefectului Gheorghe Vușcan, ca să explice de ce dă oamenii afară. Reprezentantul acesteia spune că oricum numărul angajaților companiei în România era, în urmă cu doi ani, mai mult decât dublu față de principalul competitor și că drumurile proaste încarcă mult costurile de producție. „Dacă ne uităm în urmă cu doi ani putem observa că FrieslandCampina avea cel mai mare număr de angajați din domeniu, mai mult decât dublu față de următorul competitor. Asta a însemnat investiții în dezvoltare pentru companie, pentru a deveni competitivi”, a explicat el, adăugând că, în România, „logistica, transportul sunt o mare provocare”. „Costurile logistice în România sunt mai mult decât duble față de alte țări europene. E de importanță majoră că ținem aceste costuri sub control”, a adăugat el, precizând că după investiții în logistică și optimizări din totalul de 300 de angajați ai fabricii din Cluj 40 vor fi disponibilizați, după ce posturile lor vor fi desființate.

Directorul fabricii din Baciu se plânge, în schimb, că toate sunt scumpe în România: logistica e aproape dublă față de media europeană iar prețul unui litru de lapte de la producători nu costă un leu, așa cum se crede, ci „mult mai mult”, după cum spune chiar el: poate ajunge până la chiar 1,3 lei. „Productivitatea și logistica sunt probleme”, spune el. „Dacă ar trebui să ne uităm la ceva anume trebuie să vedem productivitatea fabricilor și logistica. Ceea ce făceam în trecut cu un număr mai mare de fabrici putem face același lucru cu doar două
dacă nu făceam această tranziție compania nu mai era pe piață. În ce privește prețul laptelui, în acest moment e o lipsă de cunoaștere a situației prețului la lapte pe piața din România. În medie plătim mult mai mult de un leu pe litrul de lapte, realitatea e că prețul e în jur de 1,3 lei pe litru, ca să fim clari. Acum un an era 1,6 lei pe litru, ca să fim clari. Pe deasupra mare parte e transferat în lapte de consum, mare parte e transformat în brânză și iaurt. Prețul laptelui brut e doar o parte din prețul final al produselor care ajung în magazin. Altele sunt costurile de producție, împachetarea, transportul – care e dublu față de media europeană – și am vrea să facem și un profit. Retailerii vor și ei să aibă un profit, mai avem și TVA de 24%, ceea ce aproape 30% din prețul produsului final, dacă vom calcula. Dacă vom compara prețul laptelui de retail din România cu alte țări din Europa veți putea observa că avem un preț egal, dacă nu mai mic.Vestea bună e că ne așteptăm ca din a doua jumătate a lunii iunie ca urmare a reducerii tva-ului la produsele din lapte așteptăm ca prețul laptelui să scadă cu aproximativ 12%”.
Ioan Mihuț e președintele sindicatului Napolact și spune că decizia de a disponibiliza cei 40 de angajați vine pe fondul unor instabilități și decizii mai vechi ale conducerii societății. „În ultimii ani fabrica a fost condusă de șapte manageri, a fost o perioadă de instabilitate”, spune el. „În 2012 la conducerea societății a venit noul director iar de atunci se pare că lucrurile merg pe un făgaș ascendent, dar perioada care ne-a tras înapoi se vede în situația de acum. A fost o perioadă imprevizibilă. În ultima vreme, pentru Napolact, profitul a fost mai mult simbolic. Sana, iaurtul și restul produselor proaspete sunt produse la Târgu Mureș, de atunci fabrica lucrează la jumătate din capacitate. Erau produsele noastre de bază. Activitatea la Napolact s-a redus foarte mult, acum activitatea de bază e brânza telemea și laptele de consum”.

La discuția de azi de la Instituția Prefectului a luat parte și consulul Olandei la Cluj, Walters Reijers. El se plânge că presa a făcut mult rău prin faptul că a colportat zvonuri lansate de oficialități. „Unii reprezentanți ai instituțiilor au lansat zvonuri în presă, pe viitor ar fi util s[ avem un dialog, poate dacă avem un dialog vom crea o situație de win-win pentru toată lumea. Vin din Olanda, o țară unde se practică dialogul. Nu ascultați zvonurile, așteptați informațiile oficiale”. Facem această mențiune ca să arătăm că, opus declarației sale, Napolact a avut cel puțin în ultimii ani o atitudine foarte opacă față de presă, cu poziții exprimate după săptămâni întregi, și acelea goale de conținut.

UPDATE Citește și:

VIDEO Mostră de comunicare de la Napolact: no comment

 

2 comentarii

Scrie un comentariu

Tags