Scandal cu transportul public din zona metropolitană. Consilierii județeni semnalează că există riscul să se întrerupă cursele în mai multe comune
ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - mai 28, 2021 0 1555
Mai mulți primari din Zona Metropolitană s-au plâns că vor fi nevoiți să suspende transportul în comun după ce Compania de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca a cerut compensații pentru a ține prețurile pe loc și rutele de transport operabile. Consilierii județeni PSD au cerut oficialilor Consiliului Județean să caute o soluție, având în vedere că sumele sunt mari și primarii nu au de unde să pună acești bani. Aceștia au semnalat că există riscul să se întrerupă transportul public în zona metropolitană din această cauză.
Consilierul județean Alexandru Cordoș de la PSD a arătat că primarii din Apahida sau Chinteni au fost anunțați că trebuie să susțină Compania de Tranport Public, fiecare cu cîteva sute de mii de de lei, însă că că aceștia sunt în imposibiliate de a susține din bugetele locale respectivele sume. Situația este similară și în comune care nu au primari PSD.
„S-ar impune discuții, să găsim o sursă de sprijin. Mi se par ușor forțate aceste cereri către primari și prea din scurt. Există posibilitatea să se întrerupă transportul public în zona Metropolitană. Primăriile și-au făcut deja bugetele. Majoritatea primarilor sunt împotrivă, chiar și la Feleacu sau Florești”, a spus Cordoș, la ședința Consiliului Județean din 27 mai.
Oficialii județului au spus că situația este complicată având în vedere că primarii din județ vor să beneficieze de transport pubic la prețuri mici de la Compania de Transport Local a Consiliului Local Cluj-Napoca pe rute pe care aceasta a intrat în devafoarea firmelor private care participă la licitații și câștigă anumite trasee.
„Primarii vor să vină CTP, dar la prețuri subvenționate. Deja funcționează în jumătate din comunele din județ. Cu toate acestea, există zone pe care le parcurg unde nu-și acoperă nici măcar cheltuielile”, a arătat președintele forului județean.
Acolo unde traseele nu mai sunt rentabile, CTP are la dispoziție două variante ca să acopere diferența dintre încasări și costurile de operare: fie se majorează tarifele pentru călători, fie este subvenționată această diferență. Consiliul concurenței și-a dat acceptul pentru ca CTP să poată fi subvenționată de către primării, mai ales că operează la nivel metropolitan.
Până acum, se acordau compensații pe timp de pandemie iar Primăria din Cluj subvenționa deja transportul gratuit pentru pensioanri și alte categorii în Cluj-Napoca. Pentru anul acesta, primarul Emil Boc a anunțat că există 7 milioane de lei de la bugetul local pentru acordarea respectivei compensații, bani care se mai pot suplimenta dacă noul programul anunțat că va fi introdus vara aceasta (transpot gratuit în fiecare zi de vineri din Cluj-Napoca) va genera alte costuri suplimentare pentru Companiei
Boc a mai spus că toți primarii din Zona Metropolitană unde operează CTP trebuie să susțină proporțional activitatea CTP, mai ales că, în pandemie, rutele de transport au fost neprofitabile și ele au fost operate în continuare.
sursa foto: stiridinapahida.ro