Închide

S-a lansat încă o licitaţie pe Autostrada Transilvania. Când ne vom conecta cu autostrada vecinilor unguri?

DezvoltareEconomieTop News by Kristina Reştea - aug. 22, 2017 0 939

Dacă vă întrebaţi cât mai costă azi în România o bucată de autostradă, tocmai s-au lansat câteva cifre: 215 milioane de euro este estimarea de buget pentru 60 de kilometri de autostradă. CNAIR a lansat din nou licitația pentru construcția autostrăzii A3 – pe porţiunea Suplacu de Barcău-Borș, în județul vecin Bihor, cu datele aferente. Segmentul Suplacu de Barcău – Borș face parte din Autostrada Transilvania și urmează să asigure legătura dintre Vestul României și Ungaria, prin Vama Borș. Cândva. Doar pentru acest segment din traseu va fi nevoie de minim doi ani (proiectare şi execuţie). Într-o intervenţie recentă, Asociaţia Pro Infrastructura arăta însă că există o serie de blocaje pe traseul A3, iar acum aminteşte că vecinii maghiari se mişcă (mai) repede: vor finaliza segmentele de autostradă M35/M4 Debrecen-Borș în anul 2019

Documentația pentru proiectarea și execuția celor aproximativ 60 de km ai autostrăzii Suplacu de Barcău – Borș a fost trimisă ieri cătrea SEAP, anunţă Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Proiectul este format din trei loturi: Suplacu de Barcău-Chiribiș (26 de km), Chiribiș-Biharia (29 de km) și Biharia-Borș (5 km). Cu o valoare însumată de peste 215 milioane de euro, fără TVA, contractul urmează să prevadă o perioadă de proiectare de 6 luni și o perioada de 18 de luni pentru construcție. Perioada de garanție a lucrărilor, prevăzută în documentație, este cuprinsă între 5 și 10 ani, în funcție de opțiunea afertanților. Pentru acest proiect, prevăzut în Master Planul General de Transport, ofertele trebuie depuse într-un interval de 3 luni din momentul publicării, conform anunţului CNAIR.

„La fel ca alte documentații scoase la licitație anul acesta de CNAIR S.A., contractul pentru segmentul Suplacu de Barcău- Borș va conține o serie de condiții stricte printre care: eliminarea posibilității judecării litigiilor la Curtea de Arbitraj de la Paris, eliberarea autorizației de construcție doar după avizarea proiectului tehnic precum și stabilirea clară a nivelului sancțiunilor aplicate Antreprenorului, în cazul în care acesta nu respectă termenele și calitatea lucrărilor”, mai precizează CNAIR.

Despre problemele de pe acest tronson:

Un tronson al Autostrăzii Transilvania a fost abandonat de constructor. Câți bani pierde statul

Constructorul care a lucrat pe tronsonul Suplacu de Barcău – Borş după ce Bechtel a abandonat şantierul a pierdut şi el contractul, dar şi banii încasaţi ca avans. Sumele încasate de asocierea Corsan – Corvian Construccion – Consinit – Road Consulting & Design Solution – Via Design ar fi fost recuperate de la UniCredit Bank, în baza scrisorii de garanție depuse de constructor, a anunţat ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.

Citeşte şi:

Al patrulea contract reziliat în proiectul Autostrăzii Transilvania: porțiunea Mihăiești – Nădășelu

Blocaje grave pe A3

„Având în vedere că vecinii maghiari vor finaliza segmentele de autostradă M35/M4 Debrecen-Borș în anul 2019, solicităm CNAIR și participanților la licitații maximă eficiență și responsabilitate în derularea acestor noi contracte, în așa fel încât noua conexiune cu rețeaua europeană de autostrăzi să se facă fără noi întârzieri!”, transmite Asociaţia Pro Infrastructură.

În 13 august, Asociaţia făcea un rezumat al problemelor de pe Autostrada Transilvania.
„Cea mai recentă filmare a noastră din avion realizată pe A3 Autostrada Transilvania, între Târgu Mureș și Câmpia Turzii, arată blocajele majore care duc la crearea de autostrăzi-muzeu, pun bețe în roate investițiilor și dau bătăi de cap șoferilor care sunt nevoiți să folosească DN15, drum periculos și care se află printre cele mai aglomerate din țară! Pe cei 47,3 km care vor uni (oare peste câți ani?!) Câmpia Turzii de Aeroportul Târgu Mureș, nu se lucrează decât pe aproximativ 21 km, adica doar pe 45% din întreaga distanță. Și nu, nu este vina constructorilor, așa cum îi place dlui ministru Cuc să manipuleze opinia publică. Vina este 100% a autorităților incapabile să rezolve problemele birocratice la timp pentru a emite Acordul de Mediu și apoi autorizația de construire pentru restul de 55% din acest tronson de autostradă!
Cea mai gravă situație este pe lotul dintre Chețani și Câmpia Turzii (pe filmarea aeriană între minutele 10:53-16:09), constructor Straco, unde nici măcar un km de autostradă nu este autorizat! Pe acest segment, cei de la Straco stau degeaba de mai bine de un an de zile, de la emiterea ordinului de începere în luna mai 2016. Stau degeaba pentru că nu pot intra în teren, neavând emisă autorizația de construire! Așa cum se poate vedea din avion, pe lotul acesta există doar câteva depozite de agregate, constructorul neputând să facă mai mult în acest moment, blocajul fiind total. Situația aceasta inacceptabilă devine absurdă și penibilă pentru că 13,7 km din totalul de 47,3 km dintre Câmpia Turzii și Târgu Mureș vor fi… MUZEU! Da, cele două loturi care acum sunt în execuție (pe filmarea aeriană între minutele 00:38-04:50, loturi construite de Strabag, respectiv Geiger), vor fi gata în vara anului 2018, în lunile iulie-august, deci peste un an de zile. Dar NU vor putea fi folosite pentru că nodul Iernut, aflat pe lotul vecin (constructor Astaldi-Max Boegl), nu are în acest moment autorizație de construire. Birocrația (obținerea avizelor și autorizațiilor) și execuția efectivă a nodului se traduc în minim 18 luni de așteptare din acest moment.
Concluzia? Minim 6 luni de autostradă-muzeu pentru 13,7 km! Un segment de autostradă pregătit să preia traficul peste un an, dar care va sta nefolosit minim 6 luni de zile!”, detaliau reprezentanţii Pro Infrastructura.

Imagini, de sus, cu A3:

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.