România, o piață europeană tot mai importantă în comerțul online
ActualitateSocial by Actual de Cluj - oct. 24, 2023 0 134
La nivel european și chiar la nivel global, pasionații de tehnologie recunosc România pentru pozițiile sale „istorice” în topul clasamentelor cu privire la performanța conexiunilor la internet.
Țara noastră a fost asociată mult timp cu viteze de top de download și upload, grație investițiilor accelerate realizate de operatori în perioade în care multe state semnificativ mai dezvoltate consemnau o infrastructură IT&C net inferioară.
Este unul dintre motivele pentru care România a devenit un hub important pentru numeroase companii IT, care și-au dezvoltat centre locale cu o mulțime de angajați.
Între timp, țara noastră nu mai ocupă poziții fruntașe în clasamentele vitezei de acces la internet. Dezvoltarea locală a fost făcută cu pași mai mici, moderat, concentrându-se mai degrabă pe expansiunea geografică, decât pe upgrade-ul rețelelor. În paralel, alte state au venit puternic din urmă, cu rețele care permit chiar viteze superioare. Iată că am ajuns să ne remarcăm însă la un capitol unde eram mult în urma mediei europene: comerțul electronic.
Cum se poziționează România în regiune, în privința e-commerce
În ultimii ani, numărul românilor care fac shopping online de produse și servicii a crescut puternic. Este o consecință firească a modificării obiceiurilor de zi cu zi: suntem tot mai activi online și avem tendința de a folosi toate facilitățile oferite de internet pentru diverse activități cotidiene.
Cumpărături în magazine online, comenzi de mâncare (și nu numai) cu livrare rapidă, rezervări de servicii cazare și transport în domeniul turistic – toate acestea înseamnă comerț electronic. Pe cale de consecință, România ocupă acum locul al treilea în Europa Centrală și de Est şi locul 12 la nivel european în materie de cumpărături pe internet.
Cele mai multe date pun accent pe volumele de comenzi de produse, însă partea de servicii presupune de asemenea achiziții în sfera digitală, inclusiv pentru partea de divertisment. Audiențele TV și cele din cinematografe au scăzut tocmai pentru că a crescut utilizarea platformelor de streaming video online cu filme și seriale – servicii accesibile pe bază de abonament plătit, evident pe internet.
Jocurile video sunt un alt capitol foarte important pentru lumea divertismentului. Dacă în trecut se cumpărau jocuri pe CD / DVD din magazine fizice, astăzi mai toate se bazează pe download, simplu și rapid. Poți instala de asemenea jocuri direct pe telefon. În plus, jocurile de cazino online sunt acum disponibile și pe platforme licențiate ONJN. Spre deosebire de sălile terestre, cazinourile online vin cu avantajul pachetelor de bun venit care includ diverse bonusuri cu rotiri gratuite sau alte astfel de oferte caracteristice mediului online.
„În România, 92% din populația țării folosește internetul și dintre aceste persoane 52% au comandat în ultimul an măcar o dată online. Suntem printre statele care oferă unele dintre cele mai bune servicii în ceea ce privește comerțul online, avem lucruri la care vest europenii doar visează, de exemplu livrarea a doua zi, care este deja considerată standard”, a explicat Cristian Pelivan, Director Executiv al Asociației Române a Magazinelor Online, citat de Știrile ProTV.
Ce produse sunt comandate online cel mai des
Datele unui raport recent arată că românii comandă online cel mai des produse fashion (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii), cosmetice și produse pentru casă. Potrivit celei mai mari platforme de vânzări din România, produsele de uz zilnic sunt tot mai căutate când vine vorba de comenzile pe internet.
În prima jumătate a acestui an au fost cu peste 20% mai multe comenzi care au inclus produse pentru îngrijirea casei, cosmetice, jucării, haine, cafea sau ceai. O persoană a cheltuit în medie pentru toate acestea 259 de lei în fiecare lună. În ceea ce privește comenzile de produse IT&C și cărți, mediul online domină categoric aceste categorii de retail.