Închide

Proiectele și tehnologiile verzi de mobilitate au coborât în stradă. Arhitect: „Clujenii merită și au nevoie să fie informați despre marile proiecte de infrastructură”

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - oct. 06, 2020 0 862

Toate proiectele ambițioase de mobilitate ale Clujului au fost puse pe o hartă afișată la final de săptămână pe esplanada de la Sala Polivalentă – harta proiectelor de sustenabilitate urbană din Zona metropolitană Cluj. Adică: Centura metropolitană, linia 0, proiectul metroului. Lângă, cei mai cunoscuți producători de autovehicule și-au etalat modelele electrice și hibrid iar clujenii au putut testa mașinile dar au avut și o alee cu cele mai interesante modele de trotinete, biciclete sau moticiclete electrice, modele care, de asemenea, au putut fi încercate. Pe monitoare au rulat prezentări cu vehicule autonome. Totul sub umbrela Smart Mobility Cluj, un festival de o zi aflat la a doua ediție derulată în 4 octombrie în Cluj-Napoca, festival prin care tehnologiile și proiectele viitorului sunt aduse în mijlocul clujenilor.

„Clujenii merită și au nevoie să fie informați despre marile proiecte de infrastructură. Harta este un exercițiu bun pentru clujeni să vadă exact ce se pregătește în Cluj. Pe hartă oricine poate urmări proiectele publice și poate judeca felul în care ele vor îmbunătăți viața celor care trăiesc în Cluj-Napoca sau în comunele limitrofe. Este un exercițiu de transparență, proiectele să iasă din birouri, printre oameni. Dovadă că pe parcursul întregii zile harta a fost la fel de căutată precum noile modele de mașini electrice”, a declarat arhitectul Rareș Drăgan, parte din organizarea Smart Mobility Cluj.

Pe harta mobilității deștepte din Cluj au fost puse traseele centurii metropolitane (un motor de dezvoltare al orașului, nu doar o gură de oxigen pentru tarfic, după cum estimează specialiștii apropiați proiectului), proiectul metrolului, proiectul linie 0 pentru transportul în comun care să circule în centrul Clujului dar și un proiect „dumnezeiesc” pentru traficul din Baciu – varianta de șosea de-a lungul căii ferate, prefigurate în Planul Urbanistic al Clujului, dar încă neurnite de Primărie, proiect care poate fi coloana vertebrală centrală a Clujului.

„Linia 0, o linie de autobuz care să circule exclusiv în centrului Clujului e o idee a noastră pentru a încuraja utilizarea parcărilor primăriei și concomitent a transportului în comun în zona centrală. Este aproape de a se pune în practică. Ceea ce a ținut pe loc proiectul au fost lucrările aflate încă în derulare în centrului orașului. Ele urmează să se încheie la final de noiembrie. Încă nu știm dacă se va putea da drumul liniei 0 anul acesta sau dacă nu, sigur va deveni funcțională primăvara următoare”, a mai spus Drăgan.

4000 de euro fără TVA costă un vehicul electric cu un singur loc care prinde o viteză de 45 de  kilometri la oră. O mașină electrică a unui cunoscut producător american ajunge să fie vândută la Cluj cu peste 60.000 de euro. Una produsă de asiatici cu o culoare care îți ia ochii și oglinzi în interiorul mașinii depășește lejer 46.000 de euro. O bicicletă electrică are un preț ce depășește lejer 10.000 de lei. Un scuter electric sau o trotinetă are, de asemenea, prețuri destul de ridicate comparativ cu modelele sănătoase și nemotorizate în cazul trotinetelor sau a celor cu motoare clasice în cazul scuterelor.

„Micromobilitate și macromobilitate verde. Soluții verzi pentru comerțul cu înghețată, transportul de marfă. Ce nu am reușit să aducem au fost vehicule autonome. Astfel de tehnologii sunt deja utilizate experimental și în sectorul logisticii în Germania și în alte state. Astea sunt viitorul. Am vrut să aducem astfel de vehicule și la Cluj, însă în contextul pandemic actual greu se pot face astfel de prezentări. Le vom aduce la edițiile viitoare ale Smart Mobility Cluj. Acum am avut doar prezentări video. A fost extraordinar ce s-a întâmplat pe parcursul întregii zile. Oamenii au venit către noi cu maxim interes”, a spus Ciprian Comșulea din echipa Smart Mobility Cluj.

Evenimentul Smart Mobility Cluj ediția a doua a avut loc în 4 octombrie în Cluj-Napoca și a adus în fața clujenilor ultimele concepte în materie de mobilitate sustenabilă. Cei prezenți la eveniment au avut posibilitatea să testeze autovehicule electrice și hibrid, biciclete, scutere, motociclete sau trotinete electrice. Totodată, au fost prezentate și dezbătute informații despre variate tehnologii de mobilitate urbană.

„Noi ne-am comandat o mașină de producție japoneză. Pentru noi a contat partea de siguranță care în cazul acestui producător e imbatabilă. Ne ajunge precomandată, cu dotările alese de noi la peste 25.000 de euro. Aveam bani puși de o parte, însă ne-am luat și un credit. N-am optat pentru o mașină electrică deoarece încă la noi nu este dezvoltată partea de infrastructură. Peste 10 ani poate va fi o investiție pentru noi. Ca să îți iei în România o mașină de producție americană este departe de a fi fiabil. Nu există încă dezvoltată piața pentru piese, totul se comandă mai departe iar prețurile sunt pe măsură”, a spus pentru Actualdecluj.ro, Andreea I, una dintre participantele la târgul de mobilitate de la Cluj Arena și Sala Polivalentă.

„Am un prieten care are mașină electrică. E pasionat. A testat acum mulți ani mașini electrice în străinătate. A fost ambiția sa să își ia mașină electrică în România. E conștient că și mașinile electrice poluează, dacă se ia în calcul procesul de producție a vehiculului, a bateriei sau a energiei electrice, însă nu e același lucru. Avem energii verzi în dezvoltare iar când pornești și oprești în trafic, clar nu ești asfixiat ca în cazul unei mașini mai vechi. Tre să fii însă răbdător să se încarce, să fii prieten cu tehnologia și aplicațiile mobile. E o chestie provocatoare. El așa a început, a testat mașini și apoi a devenit proprietar. Sper să reușec și eu. La costuri, îmi povestea prietenul meu, e de 5 ori mai ieftin să circuli cu o mașină electrică decât cu una diesel și cu una pe benzină. Prețul de achiziție e încă o problemă”, a spus Vlad R. pentru Actualdecluj.ro.

„Trotinetele electrice care se pot închiria în Cluj sunt foarte cool și la îndemână în privința costurilor dacă ai nevoie să te deplasezi facil în oraș. Bicicletele electrice, la Cluj, unde e tot un deal de urcat, sunt o soluție. Însă și așa, cei care merg cu ea la serviciu sunt temerari deoarece nu ai încă infrastructură care să îți confere siguranță în oraș. Poate peste câțiva ani. Mai sunt și bicicletele astea de închiriat de la Primărie, cam hodorogite, dar poți face treabă cu ele. Aș face naveta cu o bicicletă electrică, așa în 5-6 ani, când vor mai scădea costurile și vom avea poate mai bine pusă la punct rețeaua de piste. 14.000 de lei pentru o bicicletă electrică e mult în Cluj dacă nu ești ITist”, a spus Dorian S pentru Actualdecluj.ro.

Primarul Emil Boc a participat, de asemenea, la eveniment. Startul turului cu mașini electrice a fost dat de primar, iar în fața coloanei au fost mașinile electrice deținute de poliția locală din subordinea Primăriei. De asemenea, la eveniment, polițiștii locali au venit cu biciclete electrice și cu celebrele bicicletele de echilibru electrice, Segway.

„Încurajez pe toată lumea să folosească mijloace de mobilitate alternativă cât de des au ocazia, deoarece ea vine la pachet cu beneficii atât pentru mediul înconjurător cât și pentru propria sănătate – dacă vorbim de mijloacele de micromobilitate.Creșterea standardelor în ceea ce privește mobilitatea urbană în general reprezintă în continuare o prioritate pentru Primăria Cluj-Napoca. Preocuparea pentru o mobilitate sustenabilă la nivelul orașului și al zonei metropolitane – respectiv pentru îmbunătățirea condițiilor de transport în comun din Cluj-Napoca – este constantă; încercăm în permanență să găsim surse de finanțare pentru investiții semnificative în sector și încurajăm prin variate politici publice utilizarea noilor tehnologii în materie de mobilitate. Proiectele recent finalizate de primărie, cele aflate în derulare și pregătire au această componentă de încurajare a mobilității alternative: de la stații de încărcare pentru vehicule electrice la utilizarea de senzori și noi tehnologii în general pentru optimizarea tuturor parametrilor care ne interesează ca cetățeni ai orașului”, a scris Boc pe pagina sa de Facebook după ce a participat la festivalul dedicat mobilității „deștepte”.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.