Închide

Primăria vrea „betoane” pentru mașini în cel mai verde cartier din Cluj. Oamenii cer „case” subterane pentru autoturisme, cu spații verzi deasupra

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - ian. 30, 2018 1 4161

16 hectare de teren din cartierul Gheorgheni între arterele Liviu Rebreanu, Azuga, Padiș și Septimiu Albini au făcut obiectul unui Plan Urbanistic Zonal de regenerare urbană comandat de Primărie pentru amenajarea unor parkinguri supraterane pe terenuri dintre blocuri. Propunerea proiectanților angajați de municipalitate, Smart Bau SRL-D, vizează desființarea a 621 de locuri de parcare legale (la sol plus garaje) dar și a 337 locuri clandestine și implică crearea a două parkinguri cu 625 de parcaje dar și amenajarea a peste 280 de locuri la sol pe străzile adiacente, prin reorganizarea actualelor parcări. În zona studiată în PUZ există peste 1600 de apartamente iar deficitul rămâne de peste 750 de locuri de parcare, în condițiile în care Primăria ar pune în operă proiectul propus.

Cetățeni din vecinătatea viitoarelor parkinguri propuse au venit la urbanism și au cerut parcări subterane cu spații verzi la sol sau chiar o soluție integrată pe terenul USAMV de la capătul cartierului, din zona Brâncuși unde municipalitatea vrea deja să lătgească strada și a cerut teren. Oamenii au spus că înțekeg nevoia de modernizare și de rezolvare a problemelor mașinilor însă au cerut Primăriei să nu transforme cartierul verde Gheorgheni într-unul al betoanelor cum este Mărăști, unde oamenii de pe Fabricii locuiesc la câțiva metri de o parcare construită de Primărie.

Proietanții de la Smart Bau SRLD au prezentat public un Plan Urbanistic Zonal (PUZ) de regenerare urbană în cartierul Gheorgheni între arterele Rebreanu, Azuga, Padiș și Septimiu Albinii care vizează reorganizarea locurilor de parcare existente, reglementarea parcărilor în zona complexului Hermes și construirea a 2 parkinguri în zona Padis și Azuga, plus amenajarea unei alveole pentru transportul public pe strada Liviu Rebreanu.

 

Potrivit proiectanților, în zona de 16,5 hectare care a făcut obiectul PUZ-ului există 363 parcaje amenajate, plus încă  337 de locuri în care se parchează clandestin, dar și 258 de garaje. Prin documentație se propune desființare a 958 de locuri de parcare iar în locul lor sunt propuse 625 de locuri de parcare în două parcaje supraterane cu Subsol, Demisol, Parter, 2 Etaje și Terasă. Prin reorganizări, se vor crea, cu tot cu cele din parkinguri, un număr total de 909 locuri de parcare, după cum au explicat cei de la Smart Bau. În zonă există 1667 apartamente, iar deficitul rămâne de peste 750 de locuri de parcare, au mai explicat aceștia. În plus, la un loc de parcare, prin documentație, se propune plantarea a 2 arbori.

 

 

sursa: parte scrisă PUZ regenerare

 

Primarul Boc a început să facă calcule ca să fie sigur să nu se propun mai puține locuri de parcare decât cele existente. A aflat de la aritectul-șef  că documentația pregătește și un parking lângă complexul Hermes, doar că trenul nu este identificat, așa că le-a recomdat celor de la urbanism să nu mai vină cu documentațiile în astfel de condiții.

Viceprimarul Dan Tarcea a amintit că o altă convenție stabilită la urbanism s-a legat de faptul că locurile de parcare existente nu trebuie desființare dar și că un parking cu mai puține locuri decât cele existente (pe care se parchează), nu se justifică economic spre a fi amenajat într-o zonă.

Arhitectul Marcel Crișan a amintit că la discuțiile anterioare din comisie, la care au participat și cetățenii, privind proiecte similare de parcaje în cartierul Mănăștur, s-a convenit să se meargă pe puține nivele, cu terase verzi, spații publice, etc. Așa că arhitectul a clasificat propunerile ca intruzive. Arhitectul Voicu Bozac a adus în discuție sacrificiul care ar trebui să se facă în cartierul Gheorgheni, cunoscut ca unul verde (chiar și în documentația întocmită de cei de la Smart Bau), dacă merită se se mai pună un nivel peste parkinguri și să se alinieze la numărul de etaje ale blocurilor din zonă (4 etaje) și să se creeze garaje peste spațiile verzi din zonă.

 

 

Oameni din blocurile vecine cu viitoarele parcări au intervenit la urbanism cu argumente de bun-simț – parcările vor aduce trafic suplimentar în zona blcourilor în care locuiesc, noxe, în condițiile în care cartierul este unul verde.

Unii cetățeni au cerut parcări subterane, cu păstrarea spațiilor verzi la sol. „Înțelegem că suntem în secolul 21 și trebuie să ne modernizăm dar nu am vrea să se întâmple la noi ca în cartierul Mănăștri, pe strda Fabricii unde oamenii stau la 5-7 metri de parking. Aceste parkinguri ar trebuie să se facă după un plan foarte clar. Cred că putem să ne ducem sub pământ să facem parcarea. Sau să cumpere primăria terenul din spatele școlii nr. 16 și să facă o mega parcare la marginea cartierului, pentru toată zona”, a propus unul dintre riverani, Aurel Neamțu. Daniel Mureșan, un alt locuitor de pe Padiș a arătat că un studiu de impact ar arăta că parkingurile aduc noxe pentru cei care locuiesc în proximitatea viitoarelor parkinguri. Alți riverani au arătat că nu se justifică astfel de parcări care ar încărca și mai mult zona. „Cu oamenii ati vorbi, proiectantilor? Nu-i corect! Și eu sunt proiectant. Am fost în Olanda, Flanța și n-am văzut așa ceva. Mall-ul este la cinci minute de mers pe jos, piața la fel. Nu trebuie să mergi cu mașina. De ce să forțăm astfel de proiecte”, a intervenit un alt riveran.

Primarul Boc chiar a ajuns să le spună oamenilor că, dacă nu își doresc parkinguri, „sunt alte zone care trebuie modernizate, nicio problemă”. Și le-a cerut, în direct cetățenilor, să propună ei o altă variantă. Boc a mai menționat că terenul nominalizat pentru ca Primăria să-l cumpere și să facă pe el o parcare este al Universității de Științe Agricole și Medicină Veterină și nimeni nu va fi de acord cu schimbarea destinației sale din zonă de cercetare. Totuși, administrația are o negociere cu USAMV să primească o bucată de teren pentru a lărgi strada Brâncuși și a face un sens giratoriu în zona Brâncuși-Borhanci-Romul Ladea și Fagului. Boc a mai spus că Primăria nu-și dorește ca locatarii din zonă să simtă discomfort.

Fiind un proiect plătit și comandat de Primărie (cu temă clar stabilită), niciun arhitect din comisie nu s-a pus împotriva lui, dar nici nu l-a salutat public pentru că, prin reorganizarea propusă, va rezolva o problemă a cartierului Gheorgheni. Ce s-a spus la masa de ședințe a fost că cel care a gândit cartierul Gherogheni, arhitetctul Vasile Mitrea a făcut un cartier verde și s-a străduit pe cât posibil, raportat la vremurile în care l-a proiectat, să rezolve problema parcărilor. Arhitectul Mihai Racu a remarcat doar că prin propunere apar niște spații de agrement cu destinații împărțite pentru atleți, pensionati, copii și a remarcat că o împărțire de acest gen între blcouri este nesănătoasă. Și-a permis chiar și o glumă apropo de cartierul verde făcut de Mitrea și a spus că, poate peste 20 de ani, „casele pentru maşini” nu vor mai fi de actualitate. Un viitor fără maşini? Arhitectul-șef al orașului, Claudius Pop a avut şi el o intervenţie de completare, invocând un viitor în care mașinile vor zbura.

În final, primarul Boc a cerut proiectanților să facă o analiză de cost a unui parcak subteran sau suprateran în respectiva zonă. Proiectanții de la Smart Bau (arhitecții Dan Vanca și Melinda Szekely) au încercat să-i spună că tema de proiectare pe care ei au câștigat-o și au contractat-o de la Primărie nu prevede așa ceva. Însă degeaba, Boc a vrut „diferențele de cost”, „ca să știm cum mergem mai departe”. „Nu vrem să mergem împotriva dumneavoastră (a riveranilor – n.red.), vrem ca toată lumea să se simtă bine și o îmbunătățire a calității vieții”, i-a mai asigurat primarul pe oameni.

 

 

Un comentariu

  1. oamenii cer dar pe ce bani?
    cine plateste si de ce zeci de mii de euro cost echivalent pt un loc de parcare?
    nu mai bine ar tripla impozitul pe a 2a masina? si exponential pt familile care au mai multe masini?
    is satul de ipocrizia asta „sa ni se dea! sa ni se faca”
    NU!
    statul nu e dator sa ne dea parcari. e dator sa ne dea infrastructura generala ( drumuri poduri, chesii pe care le putem folosi toti) nu garaje decare beneficiaza 0.1% din populatie, dar platim toti

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Articole similare