Închide

Primăria îi cheamă pe clujeni la dezbatere privind noul culoar de mobilitate studiat de proiectanții de la Mossfern de-a lungul căii ferate, între gară și podul IRA

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - mai 19, 2022 0 566

Noul culoar de mobilitate Nord (Podul Oașului-Răsăritului și străzile Răsăritului – Câmpul Pâinii – Pod Ira, traseu de circa 3 kilometri) propus în Cluj-Napoca de-a lungul căii ferate prin PUG-ul orașului a prins contur. Proiectanții de la Mossfern (care se ocupă de studiile necesare) au propus dezvoltarea noii artere de circulație cu 4 benzi în așa fel încât să se integreze corect în rețeua urbană de mobilitate dar și la cea de transport public, velo și pietonal. Prin proiect se propune izolarea tranșantă a căii ferate față de traversări dar și la nivel de zgomot. Ca să poată fi realizat, noul culoar va presupune exproprieri, inclusiv a unor construcții. Va aduce însă amenajări și echipare adecvată, copaci, noi locuri de parcare sau trasee pietonale și velo pe direcția N-S prin subtraversarea căii ferate.

Biroul Mossfern și NV Construct vor prezenta în detaliu conceptul de dezvoltare al acestui nou coridor de mobilitate propus în Cluj-Napoca în cadrul unei dezbateri programată miercuri, 25 mai 2022, începând cu ora 18, în cadrul Centrului de Inovare și Imaginație Civică. Dezbaterea se va desfășura în format hibrid: fizic, la Casino – Centrul de Cultură Urbană și online, pe platforma electronică ZOOM. Aceasta va fi transmisă live pe paginile de Facebook Municipiul Cluj-Napoca și CIIC – Centrul de Inovare și Imaginație Civică.

Rezumatul propunerii poate fi consultat pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca, la secțiunea dedicată Centrului de Inovare și Imaginație Civică, AICI. Proiectanții au făcut și o serie de simulări și au prezentat imagini cu felul în care poate arăta acest coridor potrivit temei de proiect fixate de Primărie și conceptului de dezvoltare propus de către ei.

Primarul Emil Boc a transmis că proiectul este unul pe termen mediu și lung. Ovidiu Câmpean, director de dezvoltare în cadrul Primăriei Cluj-Napoca și coordonatorul CIIC a spus că noua rută de mobilitate va crea conexiuni între obiective importante din Cluj-Napoca și va deservi și dezvoltarea urbanistică a vechii platforme industriale.

„Din punct de vedere tehnic, proiectul presupune: modernizarea intersecțiilor, amenajarea străzilor Răsăritului și Câmpul Pâinii la un profil de culoar cale ferată (16/21 ml) cu benzi de circulație, piste de biciclete, aliniamente de arbori și mobilier urban; modernizarea rețelei de iluminat public stradal și a sistemului de semaforizare; instalarea unui sistem de management al traficului; amenajări dedicate funcțiunilor urbane pe categorii de trafic (pietonal, velo+standuri, auto, parcare/garare, transport public cu toate facilitățile aferente, pasaje, poduri, traversări), spații verzi, terenuri de joacă, loisir, areal canin, soluționarea rețelelor edilitare integrate în subteran / peisaj urban (distribuții, utilaje de câmp, hub-uri, PT, stații de reglare), colectare ape meteorice, asigurarea condițiilor optime de exploatare și mentenanță”, a sintetizat Primăria propunerea celor de la Mossfern.

NV Construct a câștigat anul trecut (luna iunie) contractul pentru noul bulevard de 3 kilometri anunțat la Cluj de-a lungul căii ferate, ca un nou culoar de mobilitate în oraș. Acesta implică ”studiul de fezabilitate, plan urbanistic zonal, documentația pentru autorizarea lucrărilor de construcții și proiect tehnic, detalii de execuție și asistență tehnică din partea proiectantului pentru culoarul de mobilitate Nord-Pod Oașului-Răsăritului-străzile Răsăritului-Câmpul Painii-Pod Ira”.  Durata contractului este de un an de zile.  Culoarul de mobilitate de la Podul Oașului – Strada Răsăritului – Câmpul Pâinii până la podul IRA a fost propus în Planul Urbanistic General (PUG) al orașului ca legătură de trafic prin nordul orașului.

Ce va aduce noul coridor de mobilitate de-a lungul căii ferate

• soluționare conformă a tuturor palierelor de circulație, pe întreg segmentul cuprins între Nod IRA și Pod Oașului-Răsăritului, prin integrare coerentă în rețeaua urbană de mobilitate (reorganizare+amenajări+echipare adecvată+reglementări dedicate aferente);
• integrare în rețeaua de transport public urban (acoperire zonificată, stații, trasee, conectivitate);
• conectare la circulația feroviară metropolitană (trei stații pe magistrala CFR300, conectivitate – Piața 1 Mai, Fabricii de Zahăr, Nod IRA) și
Nodul Intermodal IRA conectat la metroul preconizat (stația Viitorului) + parking de transfer (capăt estic str. Dâmboviței);
• izolarea tranșantă a căii ferate față de traversări și la nivel de zgomot;
• conectare trasee pietonale+velo pe direcția N-S prin subtraversarea căii ferate;
• soluționare arterei continue de-a lungul căii ferate conform prevederilor PUG (la nord categoria 2, la sud categoria 3), prin reducerea
obstacolelor (semaforizări minimale, sensuri giratorii în vederea distribuțiilor corecte și eliminarea intersecțiilor cu relație de stânga);
• interconectări auto denivelate (Someș, Fabricii de zahăr, bucle pod IRA);
• soluționare dedicată + segregată auto-velo-pieton-locuri de parcări;
• pregătirea integrării CMN în dezvoltări viitoare.

TRAFIC_ASPECTE CONEXE
• conectarea CMN nord – strada Câmpul Pâinii (caracter de mobilitate) la podul Oașului-Răsăritului care conform versiunii proiectului de execuție (extras mai jos) presupune prelungirea traseului până în sensul giratoriu de la intersecția străzilor Gării și Oașului, pentru a se ajunge de abia apoi pe strada Căii Ferate (la Gară), punctul terminal conform notei conceptuale și caietului de sarcini; de văzut posibilitatea de a realiza un sens giratoriu la intersecția străzilor Oașului – Căii Ferate, în dreptul podului aflat în execuție;
• descurajarea creșterea valorilor de trafic pe strada Paris odată cu darea în folosință a podului Porțelanului, respectiv ulterior finalizării restructurării platformei Carbochim-Unirea; ca alternativă se remarcă importanța realizării unui sens giratoriu la intersecția străzilor Oașului – Căii Ferate, în dreptul podului aflat în execuție;
• de tatonat posibilitatea ca strada Paris să devină cu sens unic pe direcția S->N pentru auto (realizându-se buclă prin parcursul străzilor Răsăritului – 550ml și apoi Henri Barbusse), rămânând dublu sens pentru transportul public (cu o bandă sens N->S dedicată și o bandă sens invers la comun cu auto); această versiune ar permite un climat de trafic mai decent pe strada Paris împreună cu modurile sustenabile de transport: public și velo;
• importanța realizării într-o etapă ulterioară a podului de peste Someș la nord de calea ferată pentru continuarea culoarului de mobilitatea spre vest (Baciu), având în vedere inclusiv restructurările posibile ale platformelor Carbochim-Unirea, Flacăra, Sanex;
• importanța relațiilor de dreapta;
• lipsa semaforizărilor în sensurile giratorii de pe parcursul străzii Câmpul Pâinii;
• pentru a nu afecta mobilitatea, prin versiunea de față CMN se propun parcări la sol în lung, într-o proporție și într-o conformare/ context care nu afectează mobilitatea:
▪ de-a lungul unui segment (între intersecțiile cu străzile Parcul Feroviarilor și Henri Barbusse) al străzii Răsăritului (CMN sud – caracter accesibilitate) asigurându-se toate accesele auto existente;
▪ respectiv pentru a nu slăbi caracterul de mobilitate al străzii Câmpul Pâinii (CMN nord), se propun parcări la sol, în lung, doar pe segmentul aflat între intersecția cu strada Griviței, respectiv Sanex, în corelare cu PUZ-ul transmis de Primărie, localizat pe strada Câmpul Pâinii – între străzile Garoafelor și Fabricii de Zahăr, cuprinzând intersecția continuării străzii Ghioceilor cu Câmpul Pâinii, fiind un PUZ corelat cu 2 benzi auto pe sens, respectiv parcări la sol, în lung, și propunând spații comerciale la parter care sunt susținute de câteva locuri de parcare;
▪ posibil ca și restructurarea platformei Sanex să includă spații comerciale la parter care de asemenea vor fi susținute de câteva locuri de parcare la sol, în lung, urmând a avea loc corelarea privind recomandarea a încă unui sens giratoriu la est de strada Viorelelor.

(sursă foto: simulări Mossfern)

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare