Închide

Premieră de Shakespeare la Teatrul Național din Cluj, spectacolul e programat sâmbătă seara

Cultură by Actual de Cluj - mart. 05, 2024 0 220

Premieră de Shakespeare la Teatrul Național din Cluj, spectacolul e programat sâmbătă seara.
E vorba de spectacolul ”A douăsprezecea noapte sau Cum Doriți” după William Shakespeare, în regia lui Botond Nagy, în sala mare a instituției de cultură. ”În această nouă montare, misterioasa Iliria devine un spațiu al suferințelor contemporane, dar și al dilemelor eterne, filtrate prin umorul confuziilor și dedublărilor repetate. Regizorul explorează ambiguitățile textului shakespearian dintr-o perspectivă actuală, recognoscibilă și, totodată, inedită, conturând, alături de scenografa Andreea Săndulescu și de compozitorul Claudiu Urse, un univers vizual și sonor în care extravaganța mușcător-comică se contopește cu o melancolie difuză”, explică instituția.
”În basmele copilăriei noastre de obicei existau un prinț și o prințesă care se întâlneau, se îndrăgosteau și rămâneau fericiți până la adânci bătrâneți. Ce ușoară părea dragostea atunci! Dragostea, viața. Totul. Poate fi dragostea totul? Poate fi azi dragostea epifanie? În viață avem uneori impresia că suntem blocați mereu în același ciclu. Ciclul unei depresii, al unei ratări, al unei priviri ce nu dispare niciodată când ne închidem ochii”, spune regizorul Botond Nagy. ”În A douăsprezecea noapte vorbim în primul rând despre cicluri paralele aproape de a fi încheiate. Curățate. Botezate. Boboteaza încheie ciclul celor 12 zile ale sărbătorilor de iarnă care încep în Ajunul Crăciunului. În grecește, cuvântul Bobotează se traduce prin „Arătarea Domnului”, adică a Sfintei Treimi. Ioan Botezătorul, văzându-l pe Iisus venind, i-a spus: „Iată Mielul lui Dumnezeu, cel ce spală păcatul lumii.” Astăzi oare prin ce putem spăla păcatele noastre cele de toate zilele? Poate fi iubirea azi o minune? Simone Weil spune: „Deplinătatea iubirii aproapelui înseamnă să fii pur şi simplu în stare să îl întrebi: «Care îţi este chinul?» înseamnă să ştii că nenorocitul există, nu ca o unitate într-o colecţie, nu ca un exemplar al categoriei sociale etichetate «nenorociţi», ci ca om, exact asemenea nouă, care a fost lovit într-o zi de nenorocire şi în care s-a întipărit pecetea ei inimitabilă. Pentru asta e de ajuns, dar indispensabil, să ştii să îndrepţi asupra nenorocitului o anume privire. O privire care este înainte de toate privire atentă, în care sufletul se goleşte de orice conţinut propriu pentru a primi în sine fiinţa pe care o priveşte aşa cum este ea, în adevărul ei întreg. Numai cel capabil de atenţie e capabil de o asemenea privire”.
”Îmi doresc ca acest spectacol să ne poată reaminti de sentimentul fragil al unei melancolii uitate, al unei melancolii revigorante, ce ne face să ne dorim să ne îndrăgostim și să ne reîndrăgostim de viață, oricât de grea este ea uneori. De zilele banale în care ne reamintim un vis de mult uitat în care cineva, undeva, într-un colț părăsit de Ilirie al sufletului nostru, ne mângâia ca pentru prima, ca pentru ultima dată”, adaugă acesta.
Adaptarea este bazată pe două traduceri consacrate ale piesei lui Shakespeare și deplasează bine-cunoscuta intrigă amoroasă în zona escapismului ludic. ”Astfel, personajele sunt antrenate într-o sarabandă a identităților mereu schimbătoare și forțate să îndure supliciul jocului perpetuu, dublat și el de căutarea salvării prin iubire. Deruta protagoniștilor este explorată din perspective multiple, drama lor fiind și una a sexualității reprimate, a dezrădăcinării și a instabilității eului”, după cum arată Teatrul Național.
Supraviețuitoare a unui naufragiu, tânăra Viola, interpretată de Diana Buluga, îmbracă straie bărbătești și intră incognito în slujba ducelui Orsino, jucat de Mihai-Florian Nițu, care îi poruncește să i-o pețească pe contesa Olivia (Ramona Dumitrean). Aceasta din urmă se îndrăgostește însă de noul delegat al pretendentului respins, în timp ce pețitoarea însăși suspină după stăpânul ei. Apariția fratelui geamăn al Violei, Sebastian (Cosmin Stănilă), complică și, ulterior, descâlcește ițele romantice, servind drept pretext pentru oprirea aparentă a jocului. În tandem se desfășoară însă povestea tragicomică a Malvoliei (Cecilia Lucanu-Donat), intendenta Oliviei, pe care camerista Maria (Cătălin Herlo), cu concursul intriganților Sir Toby Belch (Adrian Cucu) și Sir Andrew Aguecheek (Radu Dogaru), o umilește printr-o farsă care amplifică și relativizează suplimentar dimensiunea morală a comediei.
Considerat unul dintre cei mai mari autori dramatici ai literaturii occidentale, William Shakespeare a trăit între anii 1564 și 1616, opera sa fiind inspirată atât de personalități care au marcat istoria Angliei elisabetane, cât și de teme filosofice precum reflectarea lumii prin teatru, scindarea și reîntregirea identității sau natura și caracterul relativ al dreptății. Piesa ”A douăsprezecea noapte sau Cum doriți” a fost scrisă cândva la începutul anilor 1600, probabil cu ocazia Bobotezei sau Epifaniei, sărbătoare ce marchează încheierea celor 12 zile de Crăciun.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu