Pregătiţi de cumpărături: Clujul are cele mai multe proiecte de retail în construcţie, după Bucureşti
EconomieTop News by Kristina Reştea - feb. 15, 2019 0 995
Bucureştiul are cele mai multe proiecte de retail în construcţie, dar Capitala este urmată îndeaproape de Cluj, top 3 fiind completat de Constanţa. Datele au fost adunate de consultanţii de la IBC Focus, printr-un instrument dezvoltat de companie – „asistenta virtuală de vânzări la șantiere – VICTA”, iar analiza prinde date strânse în ultimele 6 luni.
Cele mai multe proiecte de retail în construcție au fost identificate în București (39 șantiere), Cluj (32) și Constanța (22). La nivel național, numărul total de șantiere din domeniul Retail aflate în construcție în ultimele 6 luni este 239, însumând o suprafață totală estimată la 4.72 mil mp. „Dacă aruncăm o privire la proiectele care se află în stadii premergătoare construcției, precum stadiul de intenție, proiectare, obținere avize pentru autorizare, observăm că topul clasamentului județelor rămâne la fel. Astfel, în București regăsim 56 proiecte de retail ce urmează a fi demarate, în Cluj 44, iar în Constanța 32”, notează analiza.
Printre șantierele de mari dimensiuni se numără Centrul comercial Târgu Mureș Shopping City, Colosseum Mall, magazin Dedeman în județul Bacău, Festival Shopping Center, Slobozia Value Center.
Marile firme din retailul alimentar
Conform unei analize publicate de KeysFin la finalul anului trecut, business-ul din sectorul alimentar a crescut anul trecut cu 7,7% față de 2016 și cu 135% față de 2007 la 97 miliarde de lei. Iar profitul net a avansat cu 16,8% față de 2016 și cu 174,5% față de 2007, la 3,5 miliarde de lei în 2017. Potrivit analizei, sectorul de retail se află, în prezent, în plin proces de maturizare, după expansiunea galopantă din anii 2000-2010. Numărul companiilor a scăzut cu 8,8% față de 2016 și rămâne cu aproape 2% sub cel din 2007, la aproape 52 de mii în 2017. Potrivit analizei KeysFin, cele mai mari 10 companii au împreună peste 2.500 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate modernă, discount şi cash & carry și generează peste 53% din cifra de afaceri totală. Liderul pieței continuă să fie Kaufland România, cu o cifră de afaceri de peste 10 miliarde de lei în 2017. Carrefour România SA se află pe locul secund, cu afaceri de 6,7 miliarde de lei, urmată de LIDL Discount SRL (6,5 miliarde de lei), Auchan România SA (5.2 miliarde de lei) și Mega Image SRL (4.9 miliarde de lei). Toate aceste lanţuri de retail au magazine în Cluj-Napoca.
La nivel regional, Capitala, cu cel mai mare număr de locuitori, a atras, cum era de așteptat și cel mai ridicat nivel de afaceri, de peste 40,3 miliarde de lei. În clasamentul regional urmează județele Prahova(8,2 miliarde de lei), Timiș (5,8 miliarde de lei), Ilfov (5,8 miliarde de lei) și Brașov (4,8 miliarde de lei). Împreună primele 5 județe au generat 67% din cifra de afaceri totală în 2017. Clujul figurează cu doar 1,4 miliarde de lei. Ceea ce nu înseamnă că la Cluj nu se cumpără. De fapt, conform datelor transmise de reprezentanţii KeysFin pentru Actualdecluj.ro, explicatia pentru această cifră ţină de faptul că în calculul distribuției județene se ia în considerare județul în care a fost declarat sediul social al companiilor la Registrul Comerțului.