Închide

Pregătiri mici pentru mașinile viitorului în Cluj: a apărut prima priză publică pentru autovehicule electrice

EconomieRecomandarea redacției by Kristina Reştea - iul. 21, 2015 1 2515

Prima priză publică din oraș destinată mașinilor electrice și hibrid e disponibilă de ieri pentru utilizatorii de astfel de autoturisme, șoferi clujeni ori aflați în tranzit prin oraș. Încă nu prea avem astfel de mașini în traficul din Cluj, suntem în urmă și cu pistele de biciclete, dar în câteva parcări, birouri și garaje se conturează gânduri pentru traficul „deștept”.

Gazda” primei prize pentru mașini electrice e un centru de birouri și servicii, care e sediu de companii de IT și start-up-uri ce activează tocmai în domeniul tehnologiei și inovării. Asta chiar dacă, spun oamenii din piață, tentative ne-concretizate au mai fost și în alte centre de business. Deocamdată, o astfel de priză a fost instalată în parcarea complexului Liberty Technology Park, centru de birouri dezvoltat de Fribourg pe fosta platformă a fabricii Libertatea, în zona gării, adică nu tocmai într-un loc foarte populat. Modelul e Sentron 5TT3201-1KK25, marca Siemens, companie care e de altfel rezidentă a Liberty. Ieri a avut loc și „testul”: un i3 BMW „împrumutat” de Autotransilvania. Priza poate încărca o mașină electrică în aproximativ 2 ore.

 

 

Ce spun oamenii cu priza. „Este nevoie de o întreagă rețea”

„În țară sunt 130 de asfel de mașini; în Cluj nu prea. Dar aici e un cerc vicios: nu e infrastructură pentru că nu prea sunt mașini și nu sunt mașini pentru că nu e infrastructură. Așa că ne-am gândit că e bine să facem noi pasul înspre acest viitor. Credem că vom avea tot mai mulți utilizatori, nu doar pe cei din Cluj, ci și pe cei care sunt în trecere prin oraș”, explică Nina Moldovan, CEO Liberty Technology Park.

„Ne preocupăm permanent de tehnologii inovative, iar mașinile electrice sunt calea către un viitor mai sigur pentru toți. Reducerea și renunțarea treptată la combustibilul mineral trebuie să devină o prioritate pentru societatea contemporană. Soluțiile alternative de alimentare a mijloacelor de transport vor reduce semnificativ poluarea”, susține Ion Sturza, Chairman of the Board, Liberty Technology Park Cluj (fost director adjunct la Rompetrol).

Electromobilitatea este mai mult decât o tendință a societații moderne – este una dintre cele mai importante tehnologii sustenabile ale prezentului”, subliniază George Costache, CEO Siemens Romania. O mașină electrică obișnuită parcurge între 100 și 480 de kilometri după o încărcare, însă tehnologia evoluează și în acest domeniu. Autonomia unei mașini electrice va putea ajunge la 2.000 km, la o singură încărcare, spun specialiștii.

„Ne bucurăm că acum Clujul beneficiază de acest dispozitiv de încărcare și sperăm ca în curând și alte orașe să urmeze acest trend. Pentru dezvoltarea pieței automobilelor electrice este nevoie de o întreagă rețea de prize, nu doar la nivel local, ci și la nivel national. Disponibilitatea acestor dispozitive de încărcare rapidă ar impulsiona piața auto” , a declarat Marius Zahan, Director Executiv Autotransilvania.

În România, circulă acum doar aproximativ 130 de mașini electrice, însă numărul acestora s-ar putea dubla, spun cei din domeniu, în condițiile in care Ministerul Mediului oferă, din aprilie 2015, o subvenţie în valoare de 20.000 de lei (circa 4.500 de euro) la achiziţia unui autoturism elec­tric. Ministerul are în plan o sesiune de finanţare pentru amplasarea de prize pentru alimentarea maşinilor electrice, de la circa 50 în prezent, la 10.000.

„Înainte să alergăm, să învățăm să mergem!”

Cum încă în oraș astfel de apariții sunt treceri rare, am întrebat un utilizator și posesor de mașină electrică de ce merită să ai și să circuli cu așa ceva. „Prin folosirea unor astfel de mașini se reduce poluarea în oraș și în mod cert ar crește calitatea vieții. Costul de achiziție e mai mare pentru o astfel de mașină, dar acestă sumă se reduce dacă luăm în considerare economia de carburant. Dar aș zice că mai întâi ar trebui să ne gândim la altceva: să se dea drumul la biciclete”, spune Voicu Oprean, CEO-ul companiei Arobs Transilvania Software. Referire care se potrivește în Clujul deloc prietenos pentru traficul „eco”, cu bicicliști care cer de ani de zile îmbunătățirea infrastructurii de piste și a condițiilor pentru biciclete. Iar principiul invocat de Oprean e simplu: „Înainte să alergăm, să învățăm să mergem”. Și autoritățile ar trebui să facă ceva, dacă ne dorim un oraș mai verde și cu mai puțină poluare. Mai întâi să se rezolve problemele cu bicicletele, apoi să se încurajeze utilizarea mașinilor electrice, să se implenteze soluții de trafic inteligent și sistem eficient de taxe pentru mașinile mari care traversează orașul. Sunt mai mulți pași care ar trebui implementați, pași pe care autoritățile probabil îi cunosc mai bine”, lansează Oprean „provocarea”. Cât despre prize și alimentarea mașinilor, posesorul de vehicul electric spune că deocamdată opțiunile pentru utilizatori sunt limitate: acasă. „Cred că ar fi utile la mall-uri, în locuri cu trafic mare. Ar fi util să existe infrastructură, prize, parcări dedicate”, arată Oprean.

Din Cluj, cu gândul la mașinile viitorului

Preocupări pentru mașinile viitorului există în Cluj nu doar în unele parcări și garaje, ci și în birouri. Telenav e una dintre companiile interesate de dezvoltarea de soluții în acest domeniu, după cum a explicat Philipp Kandal, într-un interviu pentru Actualdecluj.ro, pe care îl puteți citi AICI.

„Eu sunt foarte pasionat de domeniul maşinilor care se conduc fără șofer. Maşinile cauzează poluare, sunt cauza multor accidente, ceea ce e complet ne-necesar. Nimeni nu ar trebui să moară în accidente de maşină! Imaginați-vă cum ar arăta oraşul dacă toate maşinile ar fi electrice şi fără șofer. Sunt complet silenţioase, nu cauzează poluare, fiindcă sunt electrice, sunt la fel de tăcute ca bicicicletele. Cât de mult s-ar îmbunătăţi calitatea vieţii! Nu ar fi blocaje în trafic. Ai putea merge în oraş, cu maşina care te ia ca un taxi și te lasă unde vrei. Asta se va întâmpla în următorii 10-15 ani. Nu suntem departe de acest moment. Trei lucruri esenţiale rezolvă maşina asta. O dată: nu mai ai poluare, fiindcă mașina e electrică. Apoi, e foarte bine condusă, în timp ce oamenii pot fi șoferi incredibil de ineficienți; nu ar mai fi accidete. Și al treilea avantaj ține de economia de timp. În fiecare zi pierzi, în medie, 1-2 ore în mașină. Poți ajunge să îți petreci în mașină 10% din timpul pe care îl petreci treaz. Imaginează-ți că ţi s-ar prelungi viaţa cu 10%. Sigur, nu trăieşti mai mult, dar poţi să îţi foloseşti altfel acest timp”, spunea Kandal. „Încercăm să dezvoltăm tehnolgia necesară. E mult efort de cercetare aici, care se întâmplă în Cluj, în Berlin, în Silicon Valley. Mare parte din efort e condus de aici. Suntem în stadiul de a pune lucrurile cap la cap. E un proces. Începi cu elemente de siguranță, nu începi cu o maşină complet autonomă. Peste doi ani vom avea primele piese de acest fel. Apoi, pas cu pas, mergem spre maşina autonomă. Și cred că până în 2020 o vom avea”, a completat reprezentantul Telenav.

Sursa foto: Liberty Technology Park

Un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.