Închide

Pilele politice nu mai primesc de-a gata sinecuri în regiile/companiile de stat. Condiții noi pentru Consiliile de Administrație

ActualitateAdministrațieTop News by Cosmina Fernoaga - iun. 05, 2017 0 593

Toate regiile și companiile cu acționariat de stat au fost și încă mai sunt conduse de indivizi mandatați pe criterii politice, fie că vorbim de personalul din executiv, fie de membrii din Consiliile de Administrație. Directorii ajunși la cârma acestor companii/regii au reușit să se mențină în funcții – după fiecare ciclu electoral – datorită capacității lor de a colabora cu oricare dintre formațiunile politice aflate la putere. În general, colaborarea consta în a le pune la dispoziție politicienilor zeci de locuri de muncă pentru unii membri de partid, pentru pile, rude etc.

Locurile din Consiliile de Administrație (CA-uri) ale acestor companii/regii erau, de asemenea, distribuite de către partide, conform unui algoritm politic. Mai precis, partidele care ajungeau să decidă soarta municipalității și a județului își împărțeau aceste locuri pe baza procentului electoral obținut la alegeri. Practic, partidele deveneau, în mod direct, patroane peste aceste regii/companii, decizând după bunul plac cine sunt indivizii care trebuie să primească mandate în CA-uri. Așa se face că partidul nominaliza la masa Consiliului Local sau Consiliului Județean, persoanele convenite la nivel de partid. Nimeni, sub nicio formă, nu avea vreun motiv să verifice dacă cei nominalizați au sau nu vreo competență economică, juridică sau de altă natură. Pe nimeni nu interesa expertiza acestor oameni care intrau, contra cost, să supravegheze managementul conducerii unui Aeroport, a unei Companii de Apă, a unui Tetarom, a unui Hotel Univers T, a unei Societăți de Drumuri și lista poate continua. În felul acesta, CA-urile deveneau o simplă formalitate, întreaga putere de decizie fiind în mâna directorilor serviabili. Până nu demult, acești directori aveau posibilitatea de a ocupa și pozițiile de președinți ai CA-urilor, conflictul de interese fiind în mod legal acceptat/încurajat.

Ce se schimbă

Noile reglementări legislative aduc o serie de schimbări majore în ce privește constituirea CA-urilor și a numirii noilor directori la nivelul acestor regii/companii de stat. Desemnarea membrilor în CA-uri nu mai este treaba partidelor aflate în Consiliul Județean sau în Consiliul Local, ci a unor firme de resurse umane/consultanță, angajate să asigure transparență în procesul de selecție a canidaților interesați să preia aceste mandate. Firmele de resurse umane au fost angajate prin licitație publică și devin direct răspunzătoare de maniera în care selectează candidații pentru CA-uri. Desigur, în calitate de acționari majoritari, Consiliul Județean și Consiliul Local impun propriile condiții privind selecția membrilor din CA-uri, însă, acestea pot fi apliacate numai în baza unui concurs pentru ocuparea mandatelor disponibile, la care sunt invitate să participe toate persoanele intersate.

Un alt aspect important care s-a stipulat de ceva timp în lege se referă la funcția de director. Directorii nu mai au voie să dețină, concomitent, și funcțiile de președinți de CA-uri, tocmai în ideea de a se elimina conflictul de interese. La fel de important este faptul că directorii nu vor mai fi mandatați de către acționari în mod direct, ci prin intermediul Consiliilor de Administrație. Astfel, după ce vor fi instituite noile CA-uri, ele vor avea obligația să organizeze concursuri pentru atribuirea mandatelor de directori. În felul acesta, oricare persoană care va considera că are competențele necesare se va putea prezenta cu un proiect de management, primind o șansă de a câștiga postul.

Eliminarea conflictului de interese

Potrivit noilor reglementări legislative, acționarii majoritari au dreptul să impună regulamentul de funcționare a managementului la nivelul acestor companii/regii, lucru care s-a și întâmplat deja, în cazul Consiliului Județean Cluj. Concret, la ultima ședință de Consiliu s-a adoptat o Hotărâre care prevede ca niciun membru din executivul acestor companii/regii să nu mai facă parte din CA-uri.  CA-urile vor rămâne complet independente, strict la dispoziția acționarilor,  fără a mai avea tangențe cu personalul din conducerea acestor unități, fie că e vorba despre Aeroport, Compania de Apă, Tetarom, Univers T, Societatea de Drumuri și Poduri, AgroTransilvania etc. De asemenea, Hotărârea mai prevede ca CA-urile să decidă cui anume delegă puterea executivă, la nivelul fiecărei regii/companii, directorului sau președintelui de CA. În felul acesta, administrația județeană își conservă putere de control în procesul de management, directorii devenind niște simpli executanți în funcția de conducere.

Preșdintele Consiliului Județean, Alin Tișe, a explicat că ar fi cazul să se termine cu domnia foștilor directori, care de ani de zile se comportă ca niște moșieri, uitând că rolul acestor regii și companii este acela de a aduce profit administrației județene. Până în prezent, a arătat Tișe, toate aceste societăți și regii care se pretind profitabile n-au făcut altceva decât să consume fonduri din bugetul public pentru investițiile lor, dar n-au întos niciun ban în bugetul Consiliului Județean. „Ce rost mai are, atunci, să avem societăți și regii dacă ele nu ne aduc niciun profit? Directorii trebuie să înțeleagă că ei administrează niște bunuri ale județului. Noi le-am dat bani pentru investițiile pe care le au de făcut în ideea că ne vor crește veniturile, iar ei tot ce pot să facă este să-și producă bani pentru salariile angajaților. Aceasta nu înseamnă că fac management performant. Consiliul Județean a băgat zeci de milioane în lucrări de investiții pentru Tetarom, pentru Aeroport, neglijând multe alte proiecte importante, cum ar fi modernizarea drumurilor, de pildă. Ce primim la schimb? Unde este managementul performant care să justifice că n-am făcut degeaba aceste cheltuieli?”, a comentat Tișe.

Trebuie precizat că noile CA-uri se vor constitui până la finele acestei luni. Firma angajată de Consiliul Județean se află în plin proces de selectare a candidaților care și-au depus dosare pentru a obține mandate în CA-urile de la absolut toate regiile și companiile subordonate. Din informațiile Actualdecluj.ro, câte trei, patru persoane candidează pe fiecare loc disponibil. În fiecare regie/companie există câte 6, 7 locuri în CA. După ce vor fi validate, CA-urile vor organiza concursuri pentru desemnarea noilor directori. Actualii directori vor avea posibilitatea să se înscrie la concurs cu noi proiecte de management.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Cosmina Fernoaga

Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.