Parchetul European din Cluj-Napoca a făcut azi nu mai puțin de 31 de percheziții în mai multe locații inclusiv în Cluj, în cadrul unei anchete privind posibile fraude care implică lucrări în șoseaua de centură a Zalăului, e vizată și CNAIR
ActualitateTop News by Actual de Cluj - nov. 28, 2024 0 133
Parchetul European din Cluj-Napoca a făcut azi nu mai puțin de 31 de percheziții în mai multe locații inclusiv în Cluj, în cadrul unei anchete privind posibile fraude care implică lucrări în șoseaua de centură a orașului Zalău, finanțată din fonduri UE în valoare de 37 milioane de euro.
Perchezițiile se desfășoară în București și județele Cluj, Sălaj și Timiș, la casele și sediul societăților investigate, inclusiv la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale SA (CNAIR), responsabilă cu administrarea rețelei de autostrăzi, drumuri expres și drumuri de interes național în România. ”Este vorba despre un proiect de proiectare și de executare a unei șosele de centură în Zalău, finanțat din Fondul european de dezvoltare regională și de coeziune, în valoare de 37 milioane de euro. Beneficiarul fondurilor este CNAIR. Contractul de executare a lucrărilor a fost atribuit sucursalei românești a unei societăți chineze, care a angajat mai mulți subcontractanți”, spun procurorii. ”Există suspiciuni că subcontractanții au colaborat cu contractantul pentru a prezenta documente false care să ateste că lucrările au fost finalizate cu succes”. Potrivit anchetei, lucrările nu au respectat cerințele de calitate. De asemenea, există suspiciuni că reprezentanții beneficiarului (CNAIR) nu au efectuat verificări adecvate.
Ancheta este în curs de desfășurare, pentru a stabili amploarea activităților infracționale suspectate și prejudiciul financiar cauzat bugetului UE.
Ce spunea în iulie asociația care monitorizează proiectele de infrastructură mare din țară, Pro Infrastructura: Centura Zalău, un ciotuleț uitat pe drum. Mini-lotul de 5 kilometri (și jumătate!) croșetează prin dealurile zălăuane pe doar o bandă pe sens și, deși încă este posibilă deschiderea în 2024, antreprenorul chinez Sinohydro nu pare a avea forța să o facă”.
Contractul a fost semnat în 31 iulie 2020 și are ordin de începere emis în 25 septembrie 2020 cu șase luni de proiectare și 24 de execuție. Lucrările în teren au început în 14 aprilie 2021, deci ar fi trebuit să fie gata acum un an de zile. ”Au fost probleme de toate felurile, un excelent exemplu de combinație dintre neputința birocratică (CNAIR/MT), finanțarea cu țârâita și neactualizarea prețului contractului la timp, plus incapacitatea tehnică (la noi nu a funcționat mobilizarea legendară a chinezilor). În plus, centura asta nici nu prea are suporteri”, arată asociația. ”Așa că, fără presiune publică, fără mobilizare decentă a constructorului și fără chef administrativ, probabil că vom circula pe-aici abia la anul deși o inaugurare în 2024 încă este, teoretic, posibilă”.
Contractul cu o valoare de 185.5 milioane de lei a fost atribuit încă din vara anului 2020 asocierii Sinohydro Corporation Limited – Good Prood SRL. Traseul are o lungime de 5,535 km.