Închide

O afacere din Cluj ajunsă în top național, singura din țară în topul celor mai valoroase mărci de profil din lume, prima dată în 20 de ani

Economie by Actual de Cluj - feb. 08, 2018 0 1027

O afacere din Cluj e singurul brand de profil din România care intră în topul celor mai valoroase mărci din lume.

E vorba de Banca Transilvania, a doua cea mai mare bancă din țară după active, care e primul brand bancar din România ce intră în topul celor mai valoroase branduri bancare din lume, Brand Finance Banking 500, realizat de cea mai mare firmă globală de evaluare și strategie de brand. Pe primele poziții se află două companii din CHina, The Industrial and Comercial Bank of China și China Construction Bank. Cele mai multe mărci sunt americane, 76 de bănci din totalul de 500.

Brand Finance evaluează în fiecare an cele mai valoroase branduri bancare, analiză din care rezultă acest clasament.

Brandul Banca Transilvania a fost lansat în 1994, în Cluj-Napoca. Banca Transilvania ocupă poziția 486 din totalul de 500. Care e scopul unui brand puternic: să atragă consumatori, să construiască localitate, să motiveze angajații? Toate, dar pentru un brand comercial cel puțin primul răspuns trebuie să fie „să facă bani”, notează CEO-ul Brand Finance, David Haigh. „Se fac investiții mari în design, lansare și promoții de brand. Având în vedere potențialul financiar, aceasta face sens. Din păcate multe organizații eșuează să meargă mai departe și ratează uriașe oportunități ca să-și folosească ceea ce de multe ori e cel mai important activ. Monitorizarea performanței brandului ar trebui să fie următorul pas, dar de multe ori e sporadic. Când are loc, îi lipsește rigoarea financiară și depinde masiv pe măsurători calitative, greu de înțeles pentru non-marketeri. Ca rezultat, echipele de marketing se chinuie să comunice valoarea muncii lor și board-urile subestimează importanța brandului lor în afacere. Echipe sceptice financiare, ne-convinse de ceea ce percep ca mumbo jumbo de marketing, ar putea ezita în a aproba investiții necesare. Cât buget de marketing mai există poate ajunge greșit direcționat când marketerii au rămas să opereze cu ghidaj financiar sau contabil insuficient. Rezultatul final poate fi o înceată dar sigură spirală în jos de comunicare proastă, resurse risipite și un impact negativ”.

Reprezentantul pentru România al Brand Finance e Mihai Bogdan. Acesta spune pentru actualdecluj.ro că brandurile românești bancare analizate sunt și cele mai valoroase afaceri din domeniu, respectiv BCR, BRD, BT, CEC Bank și BancPost, dar că în ecuație a intrat, în afara rezultatelor financiare, și „forța brandului”. Studiul e realizat de 20 de ani iar cel din acest an e primul în care intră și o marcă românească.

ICBC (The Industrial and Commercial Bank of China) cu o valoare de 59,2 miliarde de dolari, și China Construction Bank cu 56.8 miliarde USD, ocupă primele două locuri în clasament. Cel mai valoros brand bancar, ICBC, a primit și cel mai mare posibil rating de forță a brandului (AAA+). De altfel, băncile din China domină valoric top 10, iar cumulat China și-a mărit avansul față de USA, având cea mai mare sumă agregată a valorii de brand în top 500, în creștere cu 22% față de anul trecut, până la 317 miliarde USD. Această creștere vine de la cele 45 bănci chinezești incluse, în timp ce USA continuă să aibă cel mai mare număr de bănci în clasament (76 în 2018).

Pentru a determina forța unui brand, autorii studiului au dezvoltat un index specific numit Brand Strength Index (BSI), care măsoară eficacitatea performanței unui brand în raport cu competiția și care include investiția de marketing, reputația acumulată cu clienții sau consumatorii, angajații și alte părți interesate (brand equity) și respectiv impactul acestora în performanța de piață. Ca rezultat al acestei analize, fiecărui brand îi revine un scor BSI de la 1 la 100, care este apoi introdus în modelul de calculare a valorii de brand. În raport cu scorul BSI, fiecărui brand îi este atașat un rating între AAA+ și D, într-un format similar ratingului de credit. Brandurile AAA+ sunt excepțional de puternice și bine administrate, pe când un brand lipsit de orice forță va avea gradul D. Brand Finance calculează valoarea brandurilor din clasament folosind metoda “economiei de redevență” (royalty relief) – o metodă de evaluare agreată de standardele internaționale. Această abordare implică estimarea veniturilor viitoare care sunt atribuibile brandului prin aplicarea unei rate de redevență care ar putea fi pretinse pentru folosirea brandului – ajungând astfel la valoarea de brand, definită ca beneficiul economic net pe care un proprietar l-ar obține prin licențierea brandului pe piața liberă.

UPDATE În ziua următoare publicării articolului Mihai Bogdan face precizarea că în raport a mai fost inclus un brand românesc în urmă cu doi ani, BRD.

Aici raportul

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare