Închide

Nou scandal la Cluj. Primăria acuzată că „fură” de la pietoni ca să facă transport public performant

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - oct. 13, 2016 1 1742

Într-un oraş care se blochează la o ploaie serioasă, după venirea studenţilor ori în cazul unui accident, autorităţile spun că lucrează la îmbunătăţirea traficului. Din acest „pachet” face parte şi trasarea de benzi dedicate transportului în comun, tocmai pentru a încuraja deplasarea în acest fel. Numai că ceea ce face bun într-o parte (pietonalizare în Unirii) strică dincolo: ca să facă loc transportului în comun primăria „atacă” o altă categorie deja defavorizată la Cluj: pietonii. Nu doar că nu se descurajează venitul cu maşina, dar se procedează tocmai pe dos: se îngustează trotuarele. În centru, câteva linii portocalii te anunţă deja că dacă eşti pieton ai face bine să îţi recalculezi pașii şi să laşi pretenţiile.

Inițiativa lăudabilă pornită de administrația locală în oraș pentru a configura benzi dedicate pentru transportul în comun, în primă fază pe artere din centru, e prost gândită în cazul B-dului 21 Decembrie 1989. Pe artera centrală  acestea urmează să ocupe o parte din trotuare, susțin arhitecți și specialiști din societatea civilă clujeană. Aceștia critică soluția deja pusă în dezbatere de primărie și marcată chiar și în teren spunând că într-un oraş cu viziune spre viitor lucrurile se fac altfel: nu se taie din spaţiul dedicat pietonilor.

De cealaltă parte, primăria se apără și spune că deja a fost generoasă cu pietonii în piața Unirii unde se vor lărgi trotuarele și are deja sute de plângeri că sugrumă traficul auto și intrarea în parcarea cu barieră de la biserica Sf. Mihail.

Pe B-dul 21 decembrie, din zona catedralei Mitropolitane și până la intersecția cu B-dul Regele Ferdinand au apărut marcaje colorate pe ambele trotuare pietonale care pregătesc benzile dedicate pentru mijloacele de transport în comun, în continuarea celei deja amenajate în Piața Cipariu ca proiect pilot al primăriei care a debutat în vara acestui an. În paralel, la Serviciul Siguranța Circulație e afișat viitorul proiect al noilor benzi dedicate. Potrivit acestuia, pentru noile benzi dedicate se va jertfi o parte din trotuarele pietonale de pe ambele părți a B-dului 21 decembrie.

14699562_1199368936787570_1661975702_o

Pe unde mai încăpem?

 

14689990_1199368530120944_533038888_o

14725377_1199369010120896_1171780171_o

14724190_1199369386787525_1765778334_o

Florile şi porumbeii convieţuiesc deocamdată cu „avertismentul” marcajelor portocalii. În Cluj-Napoca, maşinile au prioritate.

14699497_1199369450120852_1613895057_o

Despre inițiativa primăriei de a face benzi dedicate pentru transportul în comun, arhitecți și specialiști din societatea civilă clujeană spun că e lăudabilă. Însă e implementată prost: în loc să se taie din benzile auto, se taie din trotuare. „Ideea generării a încă unei benzi de trafic pe 21 Decembrie și reducerea trotuarelor e o problema scandaloasă. Lumea începe sa reacționeze, în zona Melody și a bisericii evanghelice trotuarele vor rămâne inutilizabile”, spun reprezentanţi ai societăţii civile.

Viceprimarul Dan Tarcea confirmă faptul că primăria dorește să extindă până la finalul acestui an banda dedicată transportului în comun deja amenajată pe o mică porțiune în Cipariu-intersecția cu B-dul 21 Decembrie. Banda va fi continuată până la intesecția B-dului 21 Decembrie – B-dul Regele Ferdinand.

Trotuarele prea… „generoase”

„Este adevărat că soluția stabilită la comisia de circulație împreună cu specialiștii primăriei implică ca această bandă se se realizeze prin reconfigurarea trotuarelor. Pe sensul de mers spre Mărăști oricum este circulație doar pentru mijloacele de transport în comun, însă și aici se impune o regândire a trotuarului. Pe sensul de mers spre centru, de asemenea. Oricum, la finalul proiectului, în zona cea mai îngustă, trotuarul pentru pietoni va avea minim 1,95 de metri. Toată lumea trebuie să înțeleagă că nu avem altă variantă. În Germania am văzut totuare de sub un metru și pentru pietoni și pentru biciclete și nimeni nu avea probleme de trafic. Noi aici în Cluj nu aveam altă soluție pentru decongestionarea traficului decât să modernizăm maxim-maxim transportul în comun și să descurajăm parcările în centrul orașului prin majorarea taxelor și eliminarea abonamentelor. Metrou nu putem face pentru că n-avem nimim 500.000 de locuitori și, în plus, costă și foarte mult și nu ne permitem. Pentru transportul în comun ne-am propus cât mai multe benzi dedicate ca, atunci când stai în mașină în trafic, să vezi că autobuzul trece pe lângă tine și e mai eficient. Numai așa, cu aceste benzi,  creștem viteza de rulare și vom convingem oamenii să utilizeze autobuzele sau troleibuzele în detrimentrul mașinilor personale”, a subliniat Tarcea.

În plus, viceprimarul a menționat că deja noile totuare pietonale aflate în lucru în Piața Unirii au atras zeci de plângeri de la șoferi și injurii adresate primăriei. „Ni se reproșează că am înnebunit cu aceste trotuare generoase care se fac în Unirii și ni se reproșează că, de fapt, ele nu serversc nimănui, iar în schimb traficul auto va fi gâtuit iar accesul în parcarea cu barieră de la biserică va fi blocat. Am fost azi (13 octombrie – n.red.) pe teren să calmăm spiritele”, a mai adăugat Tarcea.

Ca să liniștească oamenii, șoferii și instituțiile din Unirii, primarul Emil Boc a postat chiar pe Facebook un anunț, după vizita pe teren pe șantier: „Lucrările la tronsonul Eroilor – Iuliu Maniu, de pe latura estică a Pieței Unirii, sunt pe ultima sută de metri și vor fi încheiate până în 20 octombrie. Au fost deja plantați un număr de 10 copaci, urmând să se continue plantarea de arbori, cu recomandarea arhitectului proiectantului general. A fost amenajată pista de bicicliști pe acest tronson, urmând a fi racordată cu str. Iuliu Maniu. Banda 1 de circulație a fost închisă pentru executarea lucrărilor la standul de taxi din zonă. Pe latura cu catedrala au fost trase cablurile și au fost realizate fundațiile și pământarea pentru stâlpii de iluminat. De asemenea, a fost montată piatră cubică și au fost amplasați stâlpișori pe toată lungimea segmentului. Se lucrează în continuare la montarea de pavaj pe trotuar, inclusiv pista de bicicliști, urmând a fi asfaltat standul de taxi și amplasate grilaje pentru copaci, precum și mobilier urban, la fel ca pe latura sudică a Pieței Unirii (a cărei modernizare este finalizată)”.

Kristina REȘTEA, Luminița SILEA

 

Un comentariu

  1. Clujenii ar trebui sa se lege cu lanturi si sa impiedice aceasta actiune! Rusine Boc, rusine Cluj! Nu se poate asa ceva, sa ingustezi trotuarele cand acestea sunt si asa foarte inguste si de multe ori nu poti trece mai departe. Sa nu uitam ca multe trotuare sunt, oricum, ocupate abuziv de masini parcate „temporar”, panouri metalice cu reclame sau scaune si fumatori.

Lasa un raspuns pentru Radu

Articole similare