Închide

Negocieri de parking în cartierul verde al orașului

AdministrațieTop News by Kristina Reştea - mart. 13, 2018 3 683

„Ne cereţi păreri. Noi spunem că nu vrem (parkinguri). Şi tot le faceţi” – din partea vecinilor sau: „Nu vrem să facem bine cu forța” – primarul. Aceasta este atmosfera de dialog primărie-cetățeni, pe un subiect foarte popular acum la Cluj: cum rezolvăm criza locurilor de parcare în oraș?

Se discută, din nou, despre locuri noi de parcare în cartierul Gheorgheni, de data aceasta în preajma sediului Poliţiei Rutiere de pe strada Albac. Aici ar urma să se reorganizeze parcările şi să se reamenajeze zona, dar, deocamdată, primăria, proiectanţii şi vecinii din zonă nu par să ajungă la vreo idee comună. O nouă variantă de „Regenerare urbană” Azuga-Albac a fost prezentată în şedinţa de luni a Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului şi Urbanism. Vorbim despre o zonă care concentrează 1667 de apartamente, în care deficitul rămâne de peste 700 locuri de parcare.

Într-o propunere încă prezentată pe site-ul primăriei, proiectanții de la Smart Bau propuneau două parkinguri cu câte 270 de locuri de parcare (pe strada Albac), pe Aleea Văleni se renunța la garaje, dar se propuneau 132 de locuri de parcare (apar alei, pistă de biciclete, spațiu verde), iar pe str Albini se păstrează 67 de locuri de parcare.  Vecinii s-au exprimat deja împotriva propunerii, iar proiectanții și beneficiarul nu au ajuns nici acum la o soluție. Să fie parking subteran sau suprateran? Cu câte etaje? Şi, în afară de parking, de unde se mai pot scoate şi alte locuri pentru maşinile din zonă? Ce se întâmplă cu zona verde? Au rămas încă multe întrebări nelămurite. În propunerea actuală a rămas varianta de imobil cu subsol, demisol, parter, etaj şi terasă, cu 270 de locuri de parcare, în zona sediului Polţiei Rutiere. În zonă ar urma să fie plantaţi şi câţiva arbori, iar blocurile sunt la 15 metri distanţă, spun proiectanţii.

Vecinii și-au exprimat, din nou, îngrijorarea că parkingrurile ar aduce aglomerație, zgomot și poluare, unii dintre ei pledând pentru varianta parkingurilor subterane.

„Noi suntem foarte bucuroşi că se fac aceste parcări”, intervine o vecină. Dar… „zona e împânzită de mierle negre, protejate de lege, copacii sfrijiţi au cuiburi”, spune aceasta. Locatarii din zonă care au venit la şedinţă au intervenit cu păreri împotriva parking-ului. „Noi am zis că nu suntem de acord cu proiectul, ni se ia soarele, sunt noxe. Dacă aţi locui acolo aţi face parking acolo?”, întreabă un locatar. „Nu faci centrală atomo-nucleară lângă grădiniţă. Puneţi iarbă verde, puneţi pomi! Trebuie să ţineţi cont de părerile locatarilor, noi nu suntem de acord. Ca primărie trebuie să găsiţi altă soluţie. Dvs ne cereţi păreri. Noi spunem că nu vrem (parkinguri). Şi tot le faceţi”, constată un vecin. În zonă sunt copii bolnavi cronic, cu probleme respiratorii, a menţionat unul dintre locuitori. În aceste condiţii, primarul Emil Boc a ieşit la „contra-atac”. „Nu vrem cu forţa să vă facem bine. Putem duce banii în alt cartier, unde alţii abia aşteaptă astfel de investiţii. O să staţi aglomeraţi, cu noxele de la poliţia rutieră, ca mici ghetouri. Noi nu forţăm, nu vrem să facem rău, dacă consideraţi că acesta e un rău. Vom desfiinţa garaje, dar să nu veniţi apoi să spuneţi că nu am pus nimic în loc”, a spus primarul. „Parkingul Azuga e subiectul de contract. Noi am studiat toată zona, pentru că se doreşte identificarea de noi amplasamente”, a precizat proiectantul.

O necunoscută rămâne legată de felul în care proiectul de regenerare urbană, care ar trebui să crească calitatea locuirii, a ajuns să aibă mai puţin spaţiu verde. Vorbim totuşi despre o zonă unde indicatorul „mp/cap de locuitor” este mult peste dezideratul pe care alte zone se tot străduiesc (degeaba) să îl atingă: cel de 26mp. „Ce regenerare e asta cu 1% mai puţin spaţiu verde? Unde aţi făcut şcoala? Propun să desfiinţez garaje şi voi veniţi cu mai puţin spaţiu verde, mergeţi în Shanghai şi faceţi zgârie nori atunci!”, a izbucnit primarul. Proiectantul a încercat să explice că în cadrul studiului sunt prevăzute amenajări noi, alei şi accese. Dar se pare că în Cluj există ori ar trebui să apară o „filozofie de bază”: „nu acceptăm diminuare nici cu 1% de spaţii verzi”, a declarat Boc, invocând „mindset”-uri actuale. Una dintre locatarele din zonă a punctat însă la acest argument. „E nevoie de regenerare făcută inteligent, nu invaziv. Au fost 5-6 etape, acum e una invazivă. De ce la primărie nu avem mindset-ul de care ziceaţi?”, a replicat clujeanca. „Vrem să creştem calitatea vieţii, să punem ordine, să creştem valoara proprietăţilor în zonă. Azi sunt 120 de locuri legale, mai sunt 100 ilegale. Oricum se parchează acolo”, a intervenit şi Dan Tarcea.

Proiectul încă nu a ajuns la o variantă acceptată, urmând ca discuţiile şi propunerile să continue.

 

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

3 comentarii

    • corect! cei din zona respectiva sa-si faca garaje subterane pe banii lor, nu pe banii orasului. E mult mai fezabil suprateran. Daca nu vor, sa le demoleze oricum garajele si sa ridice toate masinile parcate de ei ilegal.

  1. garajele de pe aleea Valeni ar trebui desfintate de urgenta, pentru ca majoritatea locuitorilor le folosesc ca si depozite, nu pentru masini. Toate garajele de pe domeniul public trebuie desfintate si amenajate parcaje la sol.

Scrie un comentariu

Articole similare