Mitul clujeanului: un sociolog, un scriitor și un moderator cultural despre ce înseamnă ”vinitură” și despre cum jumătate din populația activă a orașului are studii superioare. Care sunt cele mai puternice mituri referitoare la Cluj și identitatea clujenilor
EducaţieTop News by Actual de Cluj - ian. 23, 2025 0 234

„52% din populația activă din Cluj are studii superioare.” Care sunt cele mai puternice mituri referitoare la Cluj și identitatea clujenilor?
Clujul este perceput ca un oraș de succes, remarcabil prin ascensiunea sa economică, viața culturală vibrantă și calitatea vieții recunoscută la nivel național și european. Dar creșterea rapidă vine cu probleme: prețuri ridicate la locuințe, tensiuni interculturale și o dinamică socială în continuă schimbare, arată organizatorii unei dezbateri pe temă, la careinvitați au fost János Szántai – scriitor, poet, jurnalist, redactor-șef adjunct al portalului foter.ro, președinte al Ligii Scriitorilor Maghiari din Ardeal și Norbert Petrovici – sociolog și conferențiar universitar la universitatea ”Babeș-Bolyai”, cu experiență în studii urbane și regionale. Dezbaterea a fost moderată de Cristian Grindean, publicitar și moderator cultural.
Unul dintre cele mai prezente mituri din regiune, spune János Szántai, este cel al dihotomiei ”clujeanul bun” versus „clujeanul rău” – ”clujeanul vechi”, a cărui familie locuiește aici de secole, ”este snob și tipicar”, spre deosebire de cetățeanul sosit de curând în oraș, ”vinitura”, despre care Szántai spune că e perceput ca ”simpatic și creativ”. Scriitorul a încercat să definească mai departe de mit identitatea de clujean, care, din punct de vedere administrativ, este cel care plătește în localitate taxe, din punct de vedere religios este cel care a fost botezat aici în religia din care face parte, însă, din perspectiva sa, ”fiecare cetățean care are grijă de oraș și contribuie la comunitatea din care face parte poate fi considerat clujean, indiferent de locul nașterii”.
O altă temă abordată în cadrul dezbaterii a fost migrația în și din Cluj-Napoca și modul în care aceasta a modificat țesătura socială a orașului. Petrovici a prezentat o statistică conform căreia până în anul 2010, Cluj-Napoca atrăgea locuitori noi preponderent din interiorul județului, în timp ce în perioada de după și în prezent, majoritatea celor care vin să locuiască aici sunt din Transilvania și nordul Moldovei, universitățile fiind punctele principale de atracție în contextul migrării. Sociologul a precizat că orașul a rămas, în general, staționar ca populație, în schimb, zona metropolitană a cunoscut o ”creștere explozivă”, lucru specific Clujului, comparativ cu alte orașe din țară.
Migrația internă și identitatea cartierelor din Cluj a fost de asemenea analizată de către cei doi invitați, fiecare dintre ei aducând în discuție câte o altă perspectivă. Szántai este de părere că există diferențe de percepție și identitate între cartierele din oraș, dar Petrovici consideră că nu există mari diferențe între cartierele de periferie și centru. Acesta analizează scurt cartierul Mănăștur, despre care spune că acum înglobează o populație cu educație universitară mult mai mare decât în perioada socialistă, clasa muncitoare nemaifiind definitorie aici, ci cea a locuitorilor care lucrează în servicii. ”S-a produs o gentrificare generalizată a orașului, care a dus la schimbarea compoziției economice a celor care lucrează în oraș”, spune Petrovici.
Cu privire la tensiunile interetnice din oraș, sociologul spune că procentul mare de locuitori cu studii universitare ai Clujului – 52% din populația activă, după cum arată acesta – determină o proporție mai mică de atitudini xenofobe sau naționaliste în această zonă. De asemenea, declară Norbert Petrovici, una din cauzele scăderii gradului de tensiune dintre români și maghiari, din punct de vedere al românilor, este faptul că tensiunile pe bază geografică s-au mai diminuat, deoarece populația maghiară nu mai e concentrată predominant în centrul orașului, cum era până în 2000.
Tema Clujului prezentat ca ”Silicon Valley de România” a fost și ea dezbătută în cadrul evenimentului, Norbert Petrovici confirmând numărul mare de angajați din IT în Cluj, procentajul total din lucrătorii din acest domeniu fiind al doilea ca număr, după București, cu 1 din 10 locuitori ai Clujului care muncesc în această industrie, după cum arată el. În schimb, în timp ce companiile IT din București dezvoltă produse care deservesc piața internă, majoritatea companiilor din Cluj se orientează către export, sociologul sugerând, în analiza acestui subiect, o abordare care se concentrează mai puțin pe producția de import sau export, ci mai mult pe chestionarea sustenabilității modelului de business în care se investește în companii românești de IT, care mai apoi sunt vândute companiilor străine.
Dezbaterea a fost organizată în urmă cu două zile la sediul Mathias Corvinus Collegium, care a avut ca scop explorarea identității locuitorilor și comunităților din Cluj, aflate constant la granița dintre mit și realitate.
Nici un comentariu
Scrie un comentariu
Articole similare
-
Sute de cazuri de violență domestică înregistrate în Cluj-Napoca într-un an, doar în 2024 în oraș au fost emise 261 ordine de protecție provizorii
feb. 12, 2025 0
-
Credite în valoare de 350 milioane de euro, intermediate în 2024 de Imobiliare.ro Finance / Rețeaua națională de francize, încrederea în brand, tehnologia și educarea pieței, la baza succesului
feb. 12, 2025 0