Închide

Ministerul Transporturilor a majorat valoarea proiectului metroului de la Cluj cu 500 de milioane de euro

Economie by Actual de Cluj - oct. 04, 2022 0 135

Ministerul Transporturilor a majorat valoarea proiectului metroului de la Cluj cu 500 de milioane de euro, de la 1,3 la aproape 2 miliarde de euro, pentru a acoperi creșterea costurilor la materialele de construcții, scrie Economedia.

Metroul de la Cluj Napoca este mai scump cu o jumătate de miliard de euro reprezentând aproximativ 36% față de estimarea inițială, noii indicatori tehnico-economici prezentați indicând o actualizare pentru lucrările de execuție de la 1,3 miliarde de euro la 1,84 miliarde euro. Practic, majorarea costurilor pe care a aprobat-o Ministerul Transporturilor ar trebui să acopere scumpirea la ciment, fier-beton și alte materiale de bază, costurile fiind cu aprox. 40 % mai mari după pandemia COVID-19 și mai ales efectele războiului din Ucraina.

Licitația pentru execuția metroului ,,la cheie” a fost lansată în martie 2022, cu un cost estimat de 6,6 miliarde lei (1,3 miliarde Euro pentru construcții și montaj, iar după mai multe amânări a fost suspendată în august după ce trei mari constructori (n.r Alstom a recunoscut participarea) au cerut majorarea costurilor pentru a acoperi prețurile din prezent. Astfel, noii indicatori tehnico-economici arată un cost total al proiectului de 13 miliarde lei, cu peste 3 miliarde în plus față de costurile aprobate în decembrie 2021 prin Hotărâre de Guvern respectiv de 9,27 miliarde lei pentru construcții și montaj de la 6,6 miliarde cât ar fi costat în urmă cu un an.

Actul normativ pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici indică principalele categorii unde a fost operată ajustarea: forța de muncă, energie electrică, combustibil, materiale și echipamente principale.

Cum a motivat Boc suspendarea licitației : ,,după consultarea cu ministrul Transporturilor am luat decizia de a suspenda temporar procedura de achiziție până actualizăm indicatorii tehnico-economici ai investiției. Această operațiune este necesară pentru a actualiza costul de realizare a metroului având în vedere că în ultimele luni prețurile au crescut în ritm accelerat. Se pune întrebarea de ce astăzi, pentru că pe parcursul ultimelor patru zile am primit trei scrisori, dar nu pot să le prezint până la sfârșitul licitației, scrisori de la trei firme care au realizat 19 linii de metrou pe patru continente și care ne-au informat că ar fi dorit să participe, dar din nefericire din cauza prețului aprobat anul trecut și a prețurilor din prezent nu pot participa. În această situație puteam să anulăm licitația, asta însemna șase luni de zile sau să suspendăm temporar până când, în Guvern se actualizează indicatorii. Am primit acceptul ministrului Transporturilor pentru această procedură. În perioada imediat următoare vom stabili valoarea exactă de piață urmând ca imediat după aceea firmele să poată depună ofertele. Decizia este una benefică, se menține în planul de realizare prin PNRR” a transmis Boc.

Fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă a spus, după suspedarea licitației că România riscă să piardă banii din PNRR pentru cele două proiecte de metrou (n.r termenul pentru decontarea prin PNRR este august 2026) și i-a acuzat pe primarul Clujului Emil Boc și pe ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu de incompetență.

Mai multe AICI

Nici un comentariu

Scrie un comentariu