Închide

Metroul ar urma să reducă circulația din Cluj-Napoca de la 82% la 42%. Cifrele sunt șocante, spun reprezentanții societății civile. Ce argumente pro metrou au oferiti specialiștii care au lucrat la Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Clujului

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - ian. 16, 2022 1 2331

Implementarea primei magistrale de metrou în Cluj-Napoca-Florești urmează să elimine de pe străzile orașului mai multe deplasări cu autoturismul personal decât oricare altă soluție de transport public: 40 de mii de deplasări pe zi în 2030, și 170 de mii de deplasări pe zi în 2060, a sintetizat arhitectul Reinhold Stadler, expert Civitta, date din studiul de fezabiliate al proiectului magistralei de metrou din Cluj, proiect fanion al Planului de Mobilitate Urbană Durabilă 2020-2030. Aceasta după ce reprezentanți ai societății civile din oraș au arătat că datele privind impactul  metroului asupra circulației din municipiu sunt șocante – reducerea circulației din Cluj-Napoca de la 82% la 42%.

Potrivit specialiștilor, ponderea persoanelor care lucrează de acasă și nu mai realizează deplasări este una foarte mare și a fost luată în caluclele privind reducerea circulație din Cluj-Napoca, odată cu proiectul metroului. Echipa PMUD Cluj susține că, potrivit datelor din studiul de feabilitate, metroul va elimina de pe străzile orașului mai multe deplasări cu autoturismul personal decât oricare altă soluție de transport public: 40 de mii de deplasări pe zi în 2030, și 170 de mii de deplasări pe zi în 2060.

Reinhold Stadler, șeful de proiect al PMUD Cluj 2020-2030 a trecut în revistă avantajele metroului, așa cum au fost preluate din studiul de fezabilitate:

„Elimină de pe străzile orașului mai multe deplasări cu autoturismul personal decât oricare altă soluție de transport public: 40 de mii de deplasări pe zi în 2030, și 170 de mii de deplasări pe zi în 2060.
– încă din anul deschiderii va conduce la evitarea a 26 de accidente cu morți și răniți grav pe an, acest număr crescând la 75 de accidente evitate în 2060.
– fiind în subteran este singura soluție pentru a oferi capacitatea de transport necesară în zonele cu străzi înguste precum centrul orașului sau sudul Floreștiului, iar stațiile pot fi amplasate exact acolo unde este nevoie de ele – spre exemplu în curtea viitorului Spital Regional de Urgență.
– este pe deplin justificat de cererea de transport: chiar din anul deschiderii va fi nevoie, pe secțiunea cea mai încărcată, de a opera la ora de vârf un tren la fiecare 2 minute și 45 de secunde, iar în 2060 va fi nevoie reducerea acestui interval la un tren la fiecare 2 minute și 15 secunde.
– este de departe cea mai importantă intervenție în a reduce poluarea și a îmbunătăți calitatea aerului în Cluj: metroul va elimina anual 10.950 de tone de emisii pe an (CO2 echivalent) din zona urbană.
– prin durata de deplasare incomparabil mai scăzută (din Florești vest în Sopor: 23 de minute cu metroul, 52 de minute cu un ipotetic tramvai) va sprijini o creștere robustă și durabilă a zonei metropolitane Cluj-Napoca.
– este singurul proiect de mobilitate urbană durabilă care nu doar rezolvă o problemă de mobilitate ci va funcționa și ca vector de structurare a dezvoltării durabile pe termen pe lung. Sute de hectare actualmente nedezvoltate din zona urbană (dintre care doar în zona Sopor – Gheorgheni 161 ha și în zona Muncii 78 ha) vor fi orientate în direcția dezvoltării durabile, datorită prezenței metroului.
– prin comparație cu transportul în comun (chiar și electric) de suprafață, metroul nu ocupă spațiu urban valoros (cu calea de rulare, stațiile etc.) și nu produce zgomot – permițând alocarea spațiului urban limitat și valoros către utilizări durabile, și îmbunătățind mult calitatea vieții pentru toți locuitorii.
–  topologia rețelei de transport din Cluj (dominată de o coloană vertebrală est-vest de mobilitate, fără inele de circulație, și cu restul rutelor radiale clar subordonate axei vest-est) impune o soluție de transport de capacitate superioară soluțiilor clasice de suprafață (tramvai, troleibuz, autobuz)”, a arătat expertul Civitta după dezbaterea publică organizată pe tema PMUD Cluj.

Consilierii locali din Cluj-Napoca vor discuta un proiect de hotărâre prin care urmează să își asume documentul de planificare strategică pentru zona metropolitană din Cluj-Napoca – PMUD Cluj 2020-2030 la ședința din 18 ianuarie. Tot la aceeași ședință, Primăria urmează să preia și administrarea în cazul magistralei de metrou, delegată de primăria Florești, partener în cadrul proiectului.

Boc a estimat că anul acesta va fi lansată licitația pentru proiectul magistralei de metrou din Cluj.

Un comentariu

Scrie un comentariu