Mașinile pe benzină și cele hibride continuă să fie în topul vânzărilor, dar, cu 158.000 de vehicule vândute, mașinile electrice și-au crescut cota de piață de la 10,7% la 15,1% într-un an. În special, vânzările de mașini electrice au crescut vertiginos în Olanda, Germania, Franța și Belgia, potrivit boursorama.com.

Această creștere este impulsionată în special de Tesla, care și-a redus prețurile: una din cinci mașini electrice vândute în Europa în prima jumătate a anului, adică 137.000 de mașini, poartă emblema T. Liderul pieței europene, Volkswagen, a înregistrat, de asemenea, o explozie a vânzărilor de mașini electrice (217.000 de unități vândute, în creștere cu 68%), stimulată în special de SUV-urile sale ID.4, ID.5 și Audi Q4.

Vânzările de motoare diesel continuă să scadă, pe fondul interdicțiilor de achiziție și de costurile mai mari ale carburanților în urma scandalului emisiilor „Dieselgate”. În ciuda unor sporuri de creștere în Germania și Europa Centrală, acest motor, îndrăgit de șoferii care merg mult reprezintă acum 13,4% din vânzări.

În primăvară, Uniunea Europeană a ratificat tranziția către o piață cu emisii de gaze cu efect de seră 100% zero până în 2035, pentru a-și îndeplini obiectivele climatice. Mașinile hibride, care poluează puțin mai puțin și sunt eligibile pentru bonusuri la achiziție, au înregistrat, de asemenea, o creștere puternică, reprezentând 24,3% din piață, susținută de Germania, Franța și Italia. Separat, vânzările de mașini hibride reîncărcabile (care pot fi conectate la o priză sau la un punct de încărcare) sunt în scădere de la an la an, odată cu anularea subvențiilor la cumpărare în unele țări, și reprezintă 7,9% din piață.

Volkswagen, în continuare cel mai mare vânzător de mașini din Europa

Cu toate acestea, benzina rămâne sursa de energie dominantă în UE, reprezentând 36,3% din vânzări în luna iunie, o creștere de 11%, în concordanță cu creșterea generală a pieței. În general, vânzările de mașini noi și-au revenit în Europa în prima jumătate a anului, cu o creștere de 17,9% față de anul precedent. Cu toate acestea, cu 5,4 milioane de mașini vândute, piața este încă cu 21% mai mică decât în prima jumătate a anului 2019, ultimul an record înainte de Covid.

Dintre piețele principale, Spania (+24%) și Italia (+22,8%) au înregistrat creșteri puternice la începutul anului 2023. Franța și-a revenit cu 15,3%, iar Germania cu 12,8%. „Progresele înregistrate în ultimele luni arată că industria auto europeană își revine după problemele logistice cauzate de pandemie”, a subliniat ACEA într-un comunicat de presă. Piața europeană a automobilelor a revenit la o creștere susținută din august 2022, când criza Covid-19, combinată cu o penurie de piese, inclusiv de componente electronice esențiale, i-a dat o lovitură puternică.

De la începutul anului, Volkswagen și-a consolidat în mare măsură poziția de cel mai mare vânzător de automobile din Europa, domnind peste 26,1% din piață (+1,3 puncte într-un an), cu peste 1,4 milioane de mașini vândute, ajutat de dinamismul mărcii sale principale, Audi, al cehilor de la Skoda și al mașinilor sport spaniole Cupra. Gigantul german este urmat de grupul franco-italiano-american Stellantis (18,8% din piață, în scădere cu 1 punct într-un an), cu cote de piață în scădere pentru Peugeot, Opel, Fiat și Citroën. Mărcile mai mici Alfa Romeo și Jeep își revin, totuși, datorită noilor lor modele.

Francezii de la Renault dețin o cotă de 11,1% din piața europeană (în creștere cu 0,5 puncte într-un an), stimulată de dinamismul gamei sale low-cost Dacia, ale cărei volume au crescut cu 30,1% în primele șase luni ale anului. Hyundai-Kia și Toyota și-au văzut încetinită creșterea la 8,4% și, respectiv, 6,8%.