Închide

Juriul de la TIFF: „nimeni nu pleacă din sală, stau până la sfârșitul filmului iar asta nu se întâmplă în multe festivaluri”

CulturăTop News by Actual de Cluj - iun. 05, 2019 0 145

Juriul TIFF a văzut multe festivaluri de film, dar cel de la Cluj pare mai special: nimeni nu știe de ce, dar aici oamenii chiar umplu sălile de cinematograf – spre deosebire de orice alt oraș din țară – și urmăresc cu bunăvoință producțiile indiferent de calitatea lor: „râd când trebuie să râdă, nu râd când nu trebuie să o facă, e uimitor și nu știu explicația”, spune unul dintre membrii juriului.

Juriul festivalului de film Transilvania e format din cinci profesioniști în cinematografie, și după cum se caracterizează chiar ei, cinefili – sunt producători și regizori, unii nu la prima experiență la Cluj.

Juriul ediției din acest an e format din regizorul canadian Denis Côté, ajuns la 12 producții în 2019, producătoarea Anita Juka, cu 16 filme în palmares, regizorul român Alexandru Popescu,  producătorul Mike Goodridge, fost jurnalist de business și critic timp de 22 de ani,  și directoarea festivalului internațional de film din Dublin, Gaine Humphreys. „Eu sunt prima dată în Cluj”, spune Juka, „și e uimitor să aud că în Cluj oamenii merg la filme de trei ori mai mult decât în orice alt oraș din România; și nimeni nu pleacă din sală, stau până la sfârșitul filmului iar asta nu se întâmplă în multe festivaluri”.  „E adevărat, audiența din Cluj e diferită de cea din alte orașe, nu doar din România ci din Europa”, adaugă Popescu. „E ca și cum chiar vor să-ți vadă filmul, e o  audiență caldă, râd când trebuie, nu râd când nu trebuie, e interesant și nu pot s-o explic”.

Componența juriului TIFF 2019:

Denis Côté – regizor

Născut în New Brunswick în 1973, cineastul canadian a debutat cu primele sale scurtmetraje imediat după ce și-a terminat studiile în Cinema. La scurtă vreme, în paralel cu activitatea sa de critic de film, Denis Côté finaliza producția primului lungmetraj – Drifting States, premiat cu Leopardul de Aur în 2005. Trei ani mai târziu, All That She Wants îi aducea în palmares și un Leopard de argint, iar în 2010 era distins cu Premiul pentru cel mai bun regizor, pentru Curling. Printre filmele care l-au consacrat se numără și Carcasses, prezentat la Cannes în 2009.

Wilcox (2019) va fi cel de-al 12-lea titlu din portofoliul lui Denis Côté, după succesele sale anterioare precum Vic și Flo au văzut ursul (Vic + Flo Saw a Bear, distins cu Premiul Alfred Bauer la Berlin în 2013) și documentarul Pielea ta atât de fină (A Skin So Soft), prezentate de-a lungul timpului și la TIFF.

Anita Juka – producător
Ro
Producătoare de succes, Anita Juka și-a lansat în în 2004 propria companie de producție – 4Film. De-a lungul carierei sale, a produs 16 filme și a lucrat la 8 co-producții europene, de la lungmetraje de ficțiune, până la documentare, scurtmetraje și recent, o mini-serie TV. Realizate cu sprijinul Eurimages, filmele au fost distribuite în peste 190 de țări și au câștigat peste 70 de premii la Toronto, Karlovy Vary, Rotterdam și multe alte festivaluri de film importante. Anita a participat la 8 programe dedicate industriei, printre care se numără Producers Lab Toronto, TransAtlantic Partners și eQuinoxe. You Carry Me (r. Ivona Juka), Slovenian Girl (r. Damjan Kozole), Bad Blue Boys (r. Branko Schmidt) și Here (r. Zrinko Ogresta) sunt cele mai importante titluri din cariera sa. TIFF est cel de-al șaptelea festival internațional din juriul căruia face parte și este membră a Academiei Europene de Film.

Constantin Popescu – Regizor

Regizor și scenarist român, Constantin Popescu semnează unul dintre segmentele proiectului omnibus Amintiri din Epoca de Aur (produs de Cristian Mungiu, FIF Cannes, 2009, Un Certain Regard). Primul său lung metraj, Portretul luptătorului la tinereţe, a avut premiera internaţională la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în 2010, iar cel de-al doilea, Principii de viaţă, a debutat în cadrul Festivalului Internațional de Film San Sebastian, tot în 2010. Al treilea lungmetraj al regizorului, Pororoca, a avut premiera mondială în 2017 în competiţia oficială a aceluiaşi festival, unde Bogdan Dumitrache a fost distins cu Premiul pentru cel mai bun actor. În 2012 fost membru al juriului competiţiei oficiale de la Torino, iar în 2018 a făcut parte juriului competiţiei oficiale la San Sebastian.

Mike Goodridge – Producător
Cu o carieră de aproape 30 de ani în industria filmului, Mike Goodridge are o expertiză bogată în zona de finanțe și vânzări, management și programare de festival, media și producție de film. Este directorul artistic al Festivalului Internațional de Film Macao, și coordonează, simultan, dezvoltarea unor filme și seriale produse sub egida Groovy Pictures, compania sa independentă. Între 2012 și 2017, a condus Protagonist Pictures, companie de numele căreia se leagă filme de succes ca Love & Friendship, Cold War, The Florida Project, The Lobster, God’s Own Country sau Maggie’s Plan. Printre filmele pe care le-a produs se numără American Honey (r. Andrea Arnold), distins în 2006 cu Premiul Juriului la Cannes, The Discovery cu Rooney Mara și Robert Redford, My Old Lady cu Maggie Smith și Kevin Kline și The Dinner, în regia lui Oren Moverman.
Timp de 22 de ani a fost jurnalist business și critic, ocupând poziții importante la Screen International timp de 19 ani. Între 2011 și 2017 a realizat programul secțiunii Kinoscope a Festivalului de Film de la Sarajevo, iar astăzi este unul dintre consultanții Locarno Film Festival. A scris câteva cărți despre film, dintre care două despre regizori. Este membru al board-ului Academiei Europene de Film și membru BAFTA.

Gainne Humphreys – Director de festival
Din 2007, Grainne este director al Festivalului Internaţional de Film din Dublin, cel mai important festival public din Irlanda. A lucrat în cinema-ul independent timp de aproape 19 ani, iar în 1994 a fost administrator pentru festivalul Junior Dublin Film Festival. A fost director adjunct al Institutului de film irlandez, ocupând funcţia de director al festivalului de film documentar Stranger Than Fiction şi al Festivalului de film francez din Dublin între 2002 şi 2007.
A fost co-editor al seriei de publicaţii Irlanda în film, despre o serie de lungmetraje irlandeze emblematice. Colaborează regulat cu posturile de radio şi televiziune pe subiecte legate de arte.

Tags

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare