Închide

Hotnews.ro: Cluj vs. București la transport public: probleme comune, solutii diferite

AdministrațieTop News by Actual de Cluj - nov. 29, 2017 1 1395

Bucurestiul si Clujul se confrunta cu probleme similare de trafic care transforma viata locuitorilor intr-o lupta permanenta cu secundele: populatie in crestere, numar tot mai mare de automobile, infrastructura precara si transport local deficitar. HotNews.ro si ActualdeCluj.ro au analizat modul in care cele doua municipalitati trateaza problema transportului in comun.

Cu o populatie de 1,6 milioane, Bucurestiul raporteaza pentru anul 2016 un numar de 438 de milioane de calatorii cu mijloacele de transport in comun (sistemul de metrou iese din acest calcul). Cu o populatie de 600.000 de locuitori, Clujul raporteaza 183 de milioane de calatorii cu autobuzele si troleibuzele din dotarea Companiei de Transport Public. Chiar daca ambele primarii au facut eforturi considerabile pentru imbunatatirea retelei de transport in comun, de avantaje si dezavantaje au parte atat bucurestenii cat si clujenii.

La Cluj, 80% din parcul auto a fost innoit, iar in prezent se fac demersuri pentru achizitia a 60 de noi autobuze. La Bucuresti, flota RATB este foarte veche pentru ca nu s-a mai achizitionat nimic in ultimii 10 ani. Daca vorbim despre tarife, o calatorie la Cluj costa 2 lei, in timp ce la Bucuresti costa 1,3 lei, desi orasul este cu mult mai mare. Ambele Primarii sunt in plin proces de implementare a sistemelor de benzi unice pentru transportul in comun, diferenta ar fi ca Primaria Cluj are un avans mai mare. Un avantaj major pentru Bucuresti este sistemul de metrou, Clujul neavand inca vreun proiect concret in aceasta directie.

In privinta gratuitatilor, ambele primarii sunt darnice cu pensionarii, studentii elevii si persoanele cu handicap, singura diferenta ar fi ca autoritatile Clujene isi numara abonamentele gratuite oferite, pe cand cele din Bucuresti nu.

Situatia la Cluj

Compania de Transport Public (CTP) Cluj e in plin proces de dezvoltare, acoperind in prezent si o serie de trasee din judet (asa zisa arie metropolitana). Planul Primariei Cluj de a dezvolta sistemul de transport in comun a inceput inca din 2013, cand fosta regie administrator (RATUC), a fost transformata in Companie de transport public (CTP). In paralel a fost infiintata si o Asociatie Metropolitana de Transport, in care au intrat ca asociate si alte consilii locale din vecinatatea municipiului (comunele Floresti, Baciu, Apahida, Chinteni, Feleacu, Ciurila iar lista se tot extinde). ¬Solicitarea privind exitinderea transportului in comun in comunele limitrofe a venit din partea primariilor, ca atare planul a fost sa devzolatm o retea metropolitana, care sa vina si in sprijinul oamenilor care fac zilnic naveta la Cluj Napoca¬, a explicat directorul CTP Cluj, Liviu Neag. In prezent, CTP deserveste 59 de linii in aria urbana si 26 de linii in aria metropolitana. Neag a explicat ca lucrurile nu se orpresc aici, Asociatia de transport metropolitan fiind in plina extindere.

Pentru a acoperi toata aceasta strategie de dezvoltare a transpotului in comun, principala tinta a Consiliului Local a fost de a innoi parcul auto al CTP, dar si de a creste numarul de autobuze. In prezent, CTP are 230 de autobuze si troleibuze. Din ultima procedura de achizitie, Clujul ar urma sa mai primeasca in martie, 2018, 15 autobuze Mercedes. Cea mai importanta achizitie este acum in plin proces de desfasurare. Liviu Neag a informat ca vor fi cumparate 60 de noi autobuze. ¬Am anuntat deschiderea licitatiei, dar din pacate Caietul de Sarcini a fost contestat de o firma turceasca, careia nu-i convenea o conditie tehnica. Asteptam zilele acestea raspuns de la Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor si sper ca pana la final de an sa putem anunta un castigator¬, a spus Liviu Neag. El a apreciat ca in 2018 estimeaza ca zilnic sa aiba in trafic 85 de autobuze si troleibuze.

 

Aglomeratia din trafic e valabila si in mijloacele de transport in comun

Pentru a a sigura o mai buna fluidizare a traficului in municipiu, Primaria Cluj mizeaza ca sistemul de benzi unice ii va determina pe clujeni sa circule mai des cu mijloacele de transport in comun. In ultimul an s-au deschis benzi dedicate transportului in comun pe trasee aglomerate, Centru – Marasti, Centru – Calea Manastur, iar acesta este doar inceputul, a promis primarul Emil Boc.

In ciuda contestatiilor formulate pe retele de socializare si nu numai, Primaria nu renunta la sistemul de benzi unice. Pe de alta parte, mijloacele de transport in comun sunt foarte aglomerate, mai ales in orele de varf. In repetate randuri presa locala a criticat masura primariei de a aloca gratuitati pentru pensionarii clujeni, mai ales ca multi dintre acestia au pensii acceptabile.

Liviu Neag a precizat ca nu toti pensionarii se duc sa-si ridice tichetele care le asigura gratuitatea, si ca teoria cum ca pensionarii ar aglomera mijloacele de transport nu ar reflecta realitatea. ¬Noi facem ce putem pentru a asigura numarul necesar de masini, pentru a respecta pe cat posibil orarul stabilit, atat pe liniile de troleibus cat si la tramvai si la autobuze. Pe linii aglomerate incercam sa operam cu o frecventa mai mare. Gratuitatile nu pot fi evitate, fiind vorba despre o masura sociala adoptata de Consiliul Local. Ce e sigur e ca pensionarii nu vin toti sa-si ridice tichetele care le asigura gratuitatea. Acest lucru inseamna ca fie ei circula cu altceva, fie platesc bilet¬, a comentat Neag.

Tariful pentru o calatorie in Cluj Napoca este de 2 lei, iar pretul pentru un bilet de doua calatorii este de 4 lei, in municipiu, si de 4,5 lei pe traseele din afara municipiului. In 2016, au fost inregistrate 183 de milioane de calatorii, iar Neag estimeaza ca acestea vor creste o data cu implementarea sistemului de benzi unice.

 

Nicio legatura directa de la Aeroport cu gara din municipiul Cluj Napoca o vreme

Pentru a ajunge de la Aeroport in centru, exista liniile de autobuz 8 si de troleibuz 5. O vreme aceasta din urmă s-a oprit în piața Mihai Viteazu, în centrul orașului, din cauza lucrărilor la podul tranzitat la întoarcere de toate troleibuzele ce ajung la gară. După aproape doi ani lucrările la pod au fost finalizate, însă, în urmă cu câteva luni.

Linia 8 de autobuze asigura conexiune cu Piata Mihai Viteazul, de unde sunt mai multe optiuni pentru conexiunea cu Gara CFR.

Cea mai mare problema pentru municipiul Cluj Napoca ramane lipsa unei alternative de transport rapid care sa asigure legatura de la un capat la altul al municipiului, in lipsa unor centuri ocolitoare. Primaria Cluj avanseaza ipoteza constructiei unei retele de metrou numai ca niciodata nu s-a facut vreun demers in aceasta directie.

 

Situatia in Bucuresti

In 2016, RATB a avut 438 milioane de calatorii. Regia opereaza 159 linii – 24 de tramvaie, 15 de troleibuze si 120 de autobuze si 21 preorasenesti, potrivit datelor de pe site-ul regiei.

In prezent, parcul circulant al RATB este alcatuit din 1 292 vehicule: 272 tramvaie, 177 troleibuze si 843 autobuze, potrivit informatiilor furnizate de Primaria Capitalei. Parcul auto RATB este unul invechit, ultimele autobuze fiind cumparate in urma cu 10 ani. Este vorba despre cele 1000 de autobuze Mercedes cumparate de fostul primar Adriean Videanu.

La tramvaie si troleibuze situatia este tragica, durata de functionare a acestora fiind cu mult depasita. Conform Hotararii de Guvern nr. 2139/2004, durata normala de functionare la tramvaie este de 14 ani, iar la troleibuze si autobuze de 8 ani. La data de 31.12.2016 parcul din dotarea R.A.T.B. avea o vechime medie dupa cum urmeaza: 19,4 ani la tramvaie, 13,9 ani la troleibuze si 9,4 ani la autobuze, potrivit raportului de activitate al RATB pe anul 2016.
Pretul unei calatorii este de 1,3 lei pe liniile urbane, iar a unui abonament pe toate liniile 50 de lei.

Gratuitati

RATB acorda gratuitati pentru: copiii cu varsta sub 7 ani, veteranii de razboi, revolutionarii, persoanele persecutate din motive etnice, fostii detinuti politici, persoanele cu handicap, toate categoriile de pensionari cu domiciliul stabil in Bucuresti – pe baza talonului de pensie si a actului de identitate.
Problema cu gratuitatile este ca RATB nu stie de fapt cati pensionari beneficiaza de aceasta facilitate, deoarece acestia nu trebuie sa se adreseze regiei pentru emiterea unui card, ci beneficiaza de gratuitate doar pe baza actului de identitate si a talonului de pensie prezentat controlorului.
Scandalul a atins apogeul anul trecut cand Regia a fost obligata sa plateasca TVA-ul aferent gratuitatilor pentru toti pensionarii, desi nu se stie daca toti au circulat cu RATB.
De ani de zile, autoritatile promit ca vor rezolva problema, dar pana acum nu au facut nimic.

O alta problema este ca toti pensionarii beneficiaza de gratuitati, inclusiv cei care au pensie foarte mare si mare.

 

Investitii

Gabriela Firea a promis inca din toamna anului trecut ca va cumpara 400 de autobuze, 100 de tramvaie si 100 de troleibuze. Edilul a reusit sa lanseze licitatia pentru achizitionarea a 400 de autobuze pentru RATB abia pe 1 iulie. Contractul a fost estimat la circa 510,5 milioane de lei, fara TVA, pentru o perioada de 4 ani si viza achizitia a 320 de autobuze cu o lungime de 12 metri cu o capacitate minima de 96 de calatori, 50 de autobuze cu o lungime de 10 metri si o capacitate minima de 70 de calatori, precum si 30 de autobuze articulate, lungi de 18 metri, cu o capacitate minima de 135 de calatori. Pe 17 august licitatia a fost insa anulata din cauza unei erori in SEAP. Acum aceasta s-a reluat, operatorii economici au depus ofertele si se asteapta desemnarea castigatorului. Ramane de vazut daca vor mai fi contestatii.
In plus, primarul general a promis ca va cumpara 100 de tramvaie si 100 de troleibuze, dar si autobuze electrice, insa licitatiile inca nu au fost lansate.

RATB a finalizat recent o licitatie pentru dotarea a 150 autobuze Mercedes Euro 3 cu aer conditionat. Regia a incheiat un acord-cadru, pe 24 de luni, valoarea estimata fiind de circa 11 milioane lei fara TVA, potrivit site-ului de licitatii publice. Castigator: SC ASTRA VEHICULE SRL.
Bucurestiul ar putea avea si wireless in mijloacele de transport ale RATB. Licitatia pentru achizitionarea a 1.580 de aparate a fost lansata in luna mai, Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB) fiind dispusa sa dea pana la 1,34 milioane de euro pentru a achizitiona acest serviciu pe o perioada de 17 luni. Aceasta inca nu s-a finalizat.

 

Benzi unice

Gabriela Firea a propus inca de la inceputul mandatului si din campania electorala ca va face benzi unice. La inceputul anului a anuntat ca a finalizat studiul privind implementarea acestora.
In luna mai a inceput amenajarea benzii din Baneasa, insa dupa ce s-a blocat zona de nord din cauza ei si a iesit un imens scandal, Gabriela Firea a declarat ca o va da in folosinta dupa inceperea vacantei de vara, cand nu este asa aglomerat, ca soferii sa se obisnuiasca cu ele. Acest lucru nu s-a mai intamplat.
Amenajarea liniei unice pentru tramvaiul 21 a inceput abia in noiembrie, deocamdata fiind montate garduri pe Soseaua Colentina intre Ziduri Mosi si Doamna Ghica.

Benzile unice sunt esentiale pentru a imbunatati transportul in comun si a descuraja folosirea masinii personale. Toate marile capitale europene au ales aceasta solutie pentru fluidizarea traficului si reducerea poluarii. Atat timp cat transportul public care transporta mii de oameni in fiecare zi nu are prioritate in trafic, autobuzele, tramvaiele si troleibuzele raman blocate zeci de minute si orarul acestora nu este predictibil, este greu de crezut ca bucurestenii vor renunta la masina personala.
In Bucuresti s-au implementat benzi unice pe 5 bulevarde, pe anumite tronsoane: Splaiul Independentei, Calea Dorobantilor si str.Polona, Bd. Dacia, Bd.Regina Elisabeta si bd.Mihail Kogalniceanu, Bd. Unirii.

Parcari park&ride

Desi a promis in mai multe randuri ca va face parcari park&ride, Gabriela Firea nu a facut nicio astfel de parcare pana acum. Acestea sunt esentiale ca navetistii sa nu intre cu masina in centrul orasului si sa foloseasca transportul public.

 

Conexiunea cu zona metropolitana

La propunerea primarului Gabriela Firea, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat la finalul lunii martie infiintarea mai multor linii RATB intre Bucuresti si localitatile din Judetul Ilfov si suplimentarea autobuzelor pe liniile existente. Astfel, de la 18 linii preorasenesti ar urma sa se ajunga la 52.

Acestea ar urma sa fie folosite de catre navetisti, fiind astfel incurajati sa lase masina acasa. Din pacate, in acest moment autobuzele vin foarte rar si nu acopera toata zona metropolitana pentru a asigura un transport eficient.

Legatura cu aeroportul

Pentru a asigura legatura orasului cu aeroportul, RATB are doua linii:
– 780, care face legatura intre Gara Basarab, Gara de Nord, Clabucet, Piata Presei, Aeroportul Baneasa, Aleea Privighetorilor, Primaria Otopeni, Aeroportul Henri Coanda plecari/sosiri;
– 783, care face legatura intre Piata Unirii, Universitate, Romana, piata Victoriei, Arcul de Trium, Piata Presei, Podul Baneasa, Aeroportul Baneasa, Aleea Privighetorilor, Primaria Otopeni, Aeroportul Henri Coanda plecari/sosiri;

O calatorie pe cele doua linii expres costa 3,5 lei si autobuzele vin la 15-20 de minute, teoretic. Fiindca nu exista benzi unice acestea stau insa blocate in trafic si au intarzieri. Aceste doua linii sunt singurele mijloace de transport public care leaga orasul de aeroport. Nu avem tren sau metrou.

Catiușa Ivanov (hotnews.ro), Cosmina Fernoagă (actualdecluj.ro)

Un comentariu

  1. Cosmina, fara suparare, eu zic sa te mai documentezi si sa nu te iei dupa spusele lui Neag. Clujul n-a schimbat (modernizat) 80% din flota pt transportul in comun. Intra pe site-ul primariei si vezi ca majoritatea tramvaielor din Cluj sunt fabricate in anii 70 si au fost luate second hand din fosta Germanie de est (adica ce au aruncat nemtii inca din anii 90). Troleibuzele sunt jumatate din anii 90 iar autobuzele sunt 3 sferturi vechituri luate la mana a doua din Franta (celebrele autobuze verzi care au fost scoase din circulatie la Paris inca de acum 15-20 de ani – majoritatea). Situatia exacta o gasesti chiar pe site-ul primariei, cauta planul de mobilitate urban si vezi lista tuturor tramvaielor, autobuzelor si troleelor intre paginile 34 si 38. Te asigur ca va fi un subiect bun, cu conditia sa ai curajul sa scrii despre asta. Pana acum doar Lespuc de la Ziua a mai scris cate ceva dar nici el nu a dat toate informatiile. Informatii care apropo, sunt publice. Daca afla lumea cu ce harburi se circula la CTP o sa cam scada numarul de calatori

    http://www.primariaclujnapoca.ro/userfiles/files/Plan%20mobilitate%20Cluj%20Napoca.pdf

    – pag 34-38. Lectura placuta

Scrie un comentariu