Hotnews.ro: care e stadiul lucrărilor de infrastructură la calea ferată în Ardeal, ca să faci mai puțin cu trenul din Cluj la București
AdministrațieEconomieTop News by Actual de Cluj - ian. 09, 2019 0 682
Trenurile care pleacă din București fac peste 9 ore până la Cluj și mai mult de 10 ore până la Arad. De mai bine de șase ani s-au semnat primele contracte pentru modernizarea a peste 250 km de cale ferată din Transilvania pe traseul Coridorului IV paneuropean feroviar. Întârzierile cu reabilitarea sunt mari, dar pe 100 km lucrările sunt aproape gata și se văd primele scurtări ale timpilor de parcurs în Mersul Trenurilor. Însă între Simeria și Arad lucrările abia au început în primăvară și trenurile rulează cu viteză scăzută, apărând des întârzieri. Nici între Brașov și Sighișoara nu se vor vedea curând îmbunătățiri ale timpilor de parcurs.
1. Brașov – Sighișoara
Este una dintre cele mai lente secțiuni de pe întregul coridor și de aproape zece ani restricțiile de viteză fac ca trenurile să facă între 155 și 240 de minute pe cei 130 km. Cel mai rapid tren de acum face cu 55 de minute mai mult decât făceau trenurile rapide în 2005.
Viteza proiectată pentru secțiunea Brașov – Sighișoara este de maximum 160 km/h pentru trenurile de călători si de maximum 120 km/h pentru trenurile de marfă. Durata de parcurs estimată după reabilitare este de 47 minute/trenuri călători și 60 de minute/trenuri de marfă.
2. Sighișoara – Simeria
Sunt deja câțiva ani de când vitezele medii ale trenurilor pe traseul Brașov – Sighișoara – Simeria sunt de 45-50 km/h și situația va mai dura cel puțin un an. Însă între Sighișoara și Simeria lucrările sunt aproape gata și s-a ajuns în faza de recepționare. Nu sunt însă gata lucrările pentru instalarea sistemului ERTMS.
Stadiul fizic implementare sistem ERTMS:
Sighișoara – Coșlariu – 89 %
Simeria – Coșlariu – 75 %
Cât făceau cele mai rapide trenuri între Sighișoara și Simeria
1939: 2 ore și 21 de minute
1970 2 ore și 41 minute
1989 2 ore și 25 minute
2008 2 ore și 41 minute
2017 4 ore și 20 minute
2019: 2 ore și 46 minute
Ce se vede în Mersul Trenurilor care a intrat în vigoare la 9 decembrie
Sighișoara – Blaj
♦ Coşlariu – Sighişoara (99,04 km)
◘ lotul Sighișoara – Ațel (30,87 km) Cost total 187 milioane euro
◘ lotul Ațel – Micăsasa (31,58 km) Cost totaal 160 milioane euro
◘ lotul Micăsasa – Coșlariu (36,68 km) Cost total 154 milioane euro
♦ Simeria – Coşlariu (74,43 km)
◘ lotul Simeria – Vințu de Jos (41,40 km) Cost total 304 milioane euro
◘ lotul Vințu de Jos – Coșlariu – (33,03 km) Cost total 164 milioane euro
3. Simeria – Km 614 (lângă Arad)
1939: 2 ore și 18 minute
1970: o oră și 54 de minute
1989: o oră și 59 de minute
2008; 2 ore și un minut
2018: 3 ore și un minut
2019: 3 ore și 14 minute
Stadiul lucrărilor
Pentru contractele de lucrări, aferente proiectului “Reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici – Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan – European pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h” tronsonul 2: km 614 – Gurasada (subtronsoanele 2A, 2B şi 2C) şi tronsonul 3: Gurasada – Simeria, stadiul fizic este:
Subtronson 2A – 6 %
Subtronson 2B – 5 %
Subtronson 2C – 1%
Tronson 3 – 5 %
Valoarea totală a proiectului pentru reabilitarea celor 141 km este de 9.52 miliarde lei și este finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 75% din valoarea totală eligibilă aprobată va fi asigurată din Fondul de Coeziune, iar restul de finanțare va fi asigurată de la bugetul de stat.
Pentru acest proiect Comisia Europeană a anunțat pe 19 februarie 2018 că dă aprobarea pentru o finanțare europeană de 1,3 miliarde euro.
Tronsoane si valoarea lucrărilor
Sub-tronsonul 2a: km 614 – Cap Y Bârzava:
Valoare: 1.689.959.733,89 lei
Asocierea Astaldi S.p.A., FCC Construccion SA, Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie S.p.A. si SC Thales Systems Romania SRL denumită „Asocierea Astaldi-FCC-Salcef-Thales
Sub – tronson 2b: Cap Y Barzava – Cap Y Ilteu
Valoare: 1.783.393.462,68 lei
Asocierea Astaldi S.p.A., FCC Construccion SA, Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie S.p.A. si SC Thales Systems Romania SRL denumita „Asocierea Astaldi-FCC-Salcef-Thales
Sub – tronson 2c: Ilteu – Gurasada;
Asocierea RailWorks
Valoare: 1.498.976.758,87 lei
Tronson 3: Gurasada – Simeria;
Valoare: 2.636.523.184,68 lei
Asocierea „FCC – ASTALDI – CONVENSA, tronson” 3, formata din FCC Construcction SA, Astaldi S.p.A, Contratas Y Ventas SA – Lider Asociere FCC Construcction
4. Km 614 – Arad – Curtici – Frontieră
Pe cei 41 de km lucrările au început acum șapte ani și pe cei 17 km dintre Curtici și Arad trenurile fac 13 minute. A fost testat și sistemul ERTMS și mai trebuie recepționate părți din lucrări.
Pentru contractul de lucrări Reabilitarea liniei de cale ferata Frontieră – Curtici – Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan – European pentru circulația trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, tronson 1: Frontieră – Curtici – Arad – Km 614 lucrările aferente lotului de semnalizare sunt finalizate, testate şi recepționate, conform sub-clauzei 10.2.