Închide

FOTO Cum am ajuns în Chile plimbându-ne prin Cluj. În oraș se filmează!

ActualitateFilmRecomandarea redacțieiReportaj by Kristina Reştea - aug. 03, 2015 1 1544

Luni dimineață, plimbare în Parcul Central, recent eliberat de viața festivalieră de patru zile cu muzică de clubbing. Îți amintești încă de lasere, artificii, bași, de Van Buuren, AVICII și Guetta, când, pe aleea dinspre Facultatea de Chimie, îți dai seama că probabil undeva pe drum se poate să fi trecut printr-un tunel al timpului: mașini de epocă stau aliniate pe străduță și printre ele se plimbă pălării, domni în costume și doamne cu taioare. Și nu e singura ciudățenie: pe clădirea roz a Facultății de Chimie stă arborat drapel străin. Unde suntem?

Santiago de Chile, 1954.

Stop!

Doamnele și domnii în costume își verifică smartphone-urile, pe iarbă, printre copaci în Parcul Central mișună echipe de lucru, într-o plasă stau pălării de recuzită, se citesc scenarii și sunt instalate echipamente de filmat. În Cluj se filmează.

Mai precis, orașul oferă decorul pentru câteva scene din viitorul History of Love, film produs în engleză, regizat de Radu Mihăileanu, o adaptare după best seller-ul cu același nume scris de Nicole Krauss în 2005. Producător al filmului, alături de francezi, e Libra Film, companie fondată de Oana și Tudor Giurgiu. Protagonist e actorul Derek Jacobi, care în film e Leo Gursky, cu viața sa de la Holocaustul din al doilea război mondial până în zilele noastre, în New York.


Înainte să ajungă la Cluj, echipa de filmare a avut de lucru într-un alt loc din județ: 
satul Dâncu de lângă Aghireș a devenit, pentru ecran, sat evreiesc din Europa de Est. Iar Cluj Napoca e gazda de filmari pentru doua zile si a fost ales ca loc de recreat imagini din… Santiago de Chile, din America de Sud și secvențe care se întâmplă în Europa de Est în anii ’50.

 

 

Așa că luni dimineața Facultatea de Chimie de lângă Parcul Central e Universidad de Santiago de Chile. Și aici dăm de prieteni ai festivalului de film, care acum au călătorit și ei în timp – sunt actori de Istorie a Iubirii. „Suntem în Chile”. Se vorbește engleză și franceză, pentru că filmul are și producători francezi și actori străini, alături de figuranții români și clujeni pe care îi cunoști. Cristi Grindean, pe care îl vezi la fiecare ediție de TIFF cu microfon, se prezintă altfel: un Leo. 

 


După-amiază, alt loc din Cluj trece prin transformări. Pe străduța care duce spre cea mai populară zonă de terase a orașului, Piața Muzeului, locul cu piatră cubică e platou de filmare. Aici, pe holul și în sălile Universității Sapientia se lucrează la pregătirea transformării personajelor (machiaj) și se dau ultimele indicații înainte de filmare.

 

 

Pe regizorul – director de TIFF Tudor Giurgiu, aici prezent în calitate de producător, îl găsim pe străduța unde se pregătesc filmările, așa că el e cel care ne reface traseul filmului. Filmările au început 11 mai, iar de atunci drumul de filmare a mers pe mai multe țări și continente: s-a filmat la Montreal, în New York și, apoi, într-un sat Românesc, la Dancu. „E foarte mișto acolo! În primele zile s-a făcut o filmare cu drona, au venit băieții din Belgia care sunt foarte profesioniști în așa ceva. Filmau de la rasul solului, înspre case, apoi vedeai toată zona aceea care e foarte frumoasă, cu copaci și păduri. Cred că un element esențial al filmului e contrastul acesta dintre epoci diferite, cu peisaje diferite”, spune Tudor Giurgiu.

 

Foto Tudor Giurgiu, din Dâncu

Foto Tudor Giurgiu, din Dâncu

 

În România, se recreează un sat evreiesc din timpul celui de-al doilea război mondial și bucăți de Chile din anii 50. „Radu e foarte minuțios și are așteptări mari, eu am fost asistent de regie la Trenul Vieții și am văzut cum lucrează, e foarte atent la detalii, la cum arată pantofii actorilor, la costumele lor. Toți figuranții arătau într-un anumit fel, totul se face cu grijă. Pentru noi, a fost un efort de producție major – am închiriat costume din Ungaria, mașinile de epocă le-am adus din București Brașov, Baia-Mare, din Cluj. Costumele au creat una dintre cele mai dificile teme pentru noi, fiindcă în România nu prea mai sunt costume de anii 40, de nemți, a trebuit să le aducem din Bulgaria și din Polonia. Nu mă așteptam să fie așa complicat. Dar din ceea ce am văzut, vor fi niște imagini foarte speciale”, spune Giurgiu.

Teatrul cu ferestre mari și aer romantic, străduțele de centru istoric și micuțul anticariat din apropierea Pieței Muzeului au oferit decoruri bune de film.

 

(Fotografii postate de Tudor Giurgiu, de la filmările de la Teatrul Național)

 

Ce nu s-a găsit în Cluj? Un parc potrivit și nici o cafea „chiliană”. Cam tot ceea ce se întâmplă în carte în legătură cu perioada Chile se fimează în Cluj. Am fi vrut să filmăm și în parc, dar în parcul central aleile sunt foarte drepte și acum cu Untold-ul aici nu știu cum am fi reușit. Am mai fi vrut în Grădina Botanică, dar acolo e foarte multă vegetație, locul nu „respiră” așa cum era viziunea pentru film. Așa că se va filma în Parcul Cișmigiu în București. Am căutat o cafenea cu referințe de Chile, dar nu am găsit. Cea mai apropiată variantă era la Euphoria, dar acolo trebuia să vopsim, să facem intervenții destul de serioase, așa că până la urmă am găsit o trattoria în București, în centrul vechi. Mi-am dat seama cât de greu e să recreezi orice epocă, pentru că totul e aproape nou. Aici, la Sighișoara sau la Sibiu mai găsești totuși locuri cu parfum de istorie. Clujul e ofertant, în fiecare oraș trebuie să găsești ceva potrivit și special. Bucata asta de stradă Matei Corvin e mică în film, dar are un șarm special. La Dâncu foarte multe fațade ale caselor s-au dublat cu lemn, să nu se vadă betoanele recent adăugate, acolo s-a intervenit. Satul oricum are multe zone frumoase. Aici, în Cluj-Napoca, sunt multe zone unde intervențiile sunt minime. Mai punem o tejghea în fața ferestrei, mai facem câte o adaptare minimă, dar casele, culorile sunt potrivite. Din păcate ne lovim de problema graffiti-urilor, am avut de curățat și aici. E o chestie îngrozitoare și la București e la fel”, amintește Giurgiu.

Si povestea spusa si cu ajutorul Clujului? E una „sarmanta”, spune producatorul. „Eu nu citisem cartea înainte. Am fost întrebat dacă mă interesează proiectul, eu am spus „da”, am discutat de bani. Povestea mi-a plăcut, iar Radu face cinema de public, care mie îmi place, nu e neaparat un film de mari festivaluri. Sigur, speră ca filmul să ajungă și la Cannes, dar e un film de emoție, de dragoste, o poveste șarmantă, emoționantă. Cu actrița a doua ca importanță pe generic, Gemma Arterton, a fost o întâlnire interesantă, a fost la cluj primele zile. E super profesionistă, a jucat în James Bond, în seriale. E profesionistă, specială și cred că perechea între ea și Mark Rendall, un actor candian, va fi una foarte bună”, crede Giurgiu.

Echipa care a lucrat la Cluj e de 130 de oameni. Bugetul filmului trece de 10 milioane de euro, iar, după concursul de scenarii, CNC-ul român contribuie si el. Conform calculelor actuale, în Cluj s-au cheltuit în jur de 400.000 de euro. „Au fost desigur închirieri de echipamente, mașini, am adus macarale din Ungaria, dar la cazări am suferit major. Bugetul de cazări a sărit cu 20.000 de euro, fiindcă am venit în perioada în care aici se desfășura festivalul Untold”, menționează Giurgiu.

 

 

 

Istoria Iubirii

Potrivit anunțului făcut de producători, filmul vorbește despre personajele Leo Gursky și Alma Mereminski, doi îndrăgostiți polonezi de origine evreiască. Filmul începe în Polonia anilor ’30, când Leo scrie o carte pentru Alma, cu titlul “The history of love (Istoria iubirii.)”. Când izbucnește al doilea război mondial, cei doi sunt despărțiți când Germania invadează Polonia. Ani mai târziu, Leo e un bătrân ramolit care nu realizează că ceea ce el scrisese Almei, într-o carte, a fost publicată și a conectat viețile unor străini care caută identitatea reală a personajelor poveștii. Din distribuție mai fac parte Sophie Nelisse, Gemma Arterton și Elliott Gould. Drepturile de ecranizare a nuvelei au fost cumpărate de Warner Bros în 2005, iar regizorul inițial ar fi urmat să fie celebrul Alfonso Cuaron, care între timp a renunțat la proiect. În 2015 regizor a fost desemnat Radu Mihăileanu.

 

Citește și

Filmări la Cluj pentru o producție internațională

 

Un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.