Închide

Final fericit pentru telenovela Oprișan, dosar cu 38 de termene la Cluj: Judecătoria l-a achitat

ActualitateTop News by Mihai Prodan - feb. 06, 2015 3 595

Final fericit – cel puțin pentru inculpat – în telenovela președintelui CJ Vrancea, Marian Oprișan, judecat la Cluj pentru fapte de corupție și unde procesul său s-a întins pe zeci de termene: instanța l-a achitat, în această dimineață.
Decizia a fost luată de magistrații Judecătoriei Cluj-Napoca, instanță unde dosarul se află de patru ani, timp în care a înregistrat aproape 40 de termene. Decizia vine după ce ieri instanța a amânat verdictul și unde cu o zi înainte decizia a fost de asemenea amânată cu o zi.

Soluția pe scurt:

În baza art. 386 C.p.p. respinge ca nefondate cererile de schimbare a încadrărilor juridice date faptelor prin rechizitoriu. In baza art. 396 al 5 C.p.p. rap. la art. 16 lit. b C.p.p. achită inculpatul OM sub aspectul săvârşirii infracţiunii de utilizare a creditului în alte scopuri prev de art.10 lit. c din Legea nr. 78/2000 cu aplicarea art. 41 alin 2 C.pen.1969.

In baza art. 396 al 6 C.p.p. rap. la art. 16 lit. f Cpp încetează procesul penal pornit împotriva inculpatului OM sub aspectul săvârşirii infracţiunii de uz de fals prev de art. 17 lit. c din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 291 C.pen. 1969 cu aplic art. 41 alin. 2 C.pen.1969.

In baza art. 396 al 5 C.p.p. rap. la art. 16 lit. b C.p.p. achita inculpatul OM sub aspectul săvârşirii infracţiunii de abuz în serviciu prev. de art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 2481 C.pen.1969 cu referire la art. 132 din O.U.G. nr. 43/2002 cu aplic. art. 41 alin. 2 C.pen. 1969.

In baza art. 396 al 6 C.p.p. rap. la art. 16 lit. f Cpp încetează procesul penal pornit împotriva inculpatului OM sub aspectul săvârşirii infracţiunii de uz de fals prev de art. 17 lit. c din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 291 C.pen. 1969 cu aplic art. 41 alin. 2 C.pen.1969.

In baza art. 396 al 5 C.p.p. rap. la art. 16 lit. b C.p.p. achita inculpatul OM sub aspectul săvârşirii infracţiunii de fals intelectual prev de art. 17 lit. c din Legea nr. 78/2000 cu aplic. art. 289 Cp 1969. In baza art. 396 al 5 C.p.p. rap. la art. 16 lit. b C.p.p. achita inculpatul OM sub aspectul săvârşirii infracţiunii de fals intelectual prev de art. 17 lit. c din Legea nr. 78/2000 cu aplic. art. şi 291 C.pen. 1969.

In baza art. 396 al 5 C.p.p. rap. la art. 16 lit. b C.p.p. achita inculpatul OM sub aspectul săvârşirii infracţiunii de abuz în serviciu prev. de art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 2481 C.pen.1969 cu aplic. art. 41 alin. 2 C.pen. 1969. In baza art. 396 al 5 C.p.p. rap. la art. 16 lit. b C.p.p. achita inculpatul OM sub aspectul săvârşirii infracţiunii de abuz în serviciu prev. art. 2481 C.pen.1969 cu aplic. art. 41 alin. 2 C.pen. 1969.

In baza art. 396 al 5 C.p.p. rap. la art. 16 lit. b C.p.p. achita inculpatul CI sub aspectul săvârşirii infracţiunii de complicitate la abuz în serviciu prev. de art. 26 Cp 1969 rap la art.132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 2481 C.pen.1969 cu referire la art. 132 din O.U.G. nr. 43/2002 cu aplic. art. 41 alin. 2 C.pen. 1969. In baza art. 396 al 6 C.p.p. rap. la art. 16 lit. f Cpp încetează procesul penal pornit împotriva inculpatului CI sub aspectul săvârşirii infracţiunii de complicitate la fals intelectual prev de art 26 Cp 1969 rap la de art. 17 lit. c din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 289 C.pen. 1969 cu aplic art. 41 alin. 2 C.pen.1969. In baza art. 396 al 6 C.p.p. rap. la art. 16 lit. f Cpp încetează procesul penal pornit împotriva inculpatului CI sub aspectul săvârşirii infracţiunii de uz de fals prev de art. 17 lit. c din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 291 C.pen. 1969 cu aplic art. 41 alin. 2 C.pen.1969. In baza art. 396 al 5 C.p.p. rap. la art. 16 lit. b C.p.p. achita inculpata TV sub aspectul săvârşirii infracţiunii de complicitate la utilizarea creditului în alte scopuri prev de art. 26 Cp.1969 rap la art.10 lit. c din Legea nr. 78/2000 cu aplicarea art. 41 alin 2 C.pen.1969.

In baza art. 396 al 6 C.p.p. rap. la art. 16 lit. f Cpp încetează procesul penal pornit împotriva inculpatei TV sub aspectul săvârşirii infracţiunii de fals intelectual prev de art. 17 lit. c din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 289 C.pen. 1969 cu aplic art. 41 alin. 2 C.pen.1969.

In baza art. 396 al 6 C.p.p. rap. la art. 16 lit. f Cpp încetează procesul penal pornit împotriva inculpatei TV sub aspectul săvârşirii infracţiunii de uz de fals prev de art. 17 lit. c din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 291 C.pen. 1969 cu aplic art. 41 alin. 2 C.pen.1969. In baza art. 396 al 5 C.p.p. rap. la art. 16 lit. b C.p.p. achita inculpata TV sub aspectul săvârşirii infracţiunii de abuz în serviciu prev. de art. 248 C.pen.1969. In baza art. 396 al 5 C.p.p. rap. la art. 16 lit. b C.p.p. achita inculpata TV sub aspectul săvârşirii infracţiunii de complicitate la abuz în serviciu prev. art. 26 Cp 1969 rap la art 13 ind 2 din Lg.78/2000 rap la art. 2481 C.pen.1969 cu aplic. art. 41 alin. 2 C.pen. 1969. In baza art. 396 al 5 C.p.p. rap. la art. 16 lit. b C.p.p. achita inculpata TV sub aspectul săvârşirii infracţiunii de complicitate la abuz în serviciu prev. art. 26 Cp 1969 rap la art 2481 C.pen.1969 cu aplic. art. 41 alin. 2 C.pen. 1969.

In baza art. 396 al 5 C.p.p. rap. la art. 16 lit. b C.p.p. achita inculpatul RL sub aspectul săvârşirii infracţiunii de complicitate la abuz în serviciu prev. de art. 26 Cp 1969 rap la art 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 2481 C.pen.1969 cu referire la art. 132 din O.U.G. nr. 43/2002 cu aplic. art. 41 alin. 2 C.pen. 1969. In baza art. 396 al 6 C.p.p. rap. la art. 16 lit. f Cpp încetează procesul penal pornit împotriva inculpatului RL sub aspectul săvârşirii infracţiunii de complicitate la fals intelectual prev de art. 26 Cp 1969 rap la art 17 lit. c din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 289 C.pen. 1969 cu aplic art. 41 alin. 2 C.pen.1969. In baza art. 396 al 6 C.p.p. rap. la art. 16 lit. f Cpp încetează procesul penal pornit împotriva inculpatului RL sub aspectul săvârşirii infracţiunii de uz de fals prev de art. 17 lit. c din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 291 C.pen. 1969 cu aplic art. 41 alin. 2 C.pen.1969. In baza art. 396 al 5 C.p.p. rap. la art. 16 lit. b C.p.p. achita inculpatul IV sub aspectul săvârşirii infracţiunii de complicitate la abuz în serviciu prev. de art. 26 Cp 1969 rap la art 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 2481 C.pen.1969 cu referire la art. 132 din O.U.G. nr. 43/2002 cu aplic. art. 41 alin. 2 C.pen. 1969.

In baza art. 396 al 6 C.p.p. rap. la art. 16 lit. f Cpp încetează procesul penal pornit împotriva inculpatului IV sub aspectul săvârşirii infracţiunii de fals intelectual prev de art 17 lit. c din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 289 C.pen. 1969 cu aplic art. 41 alin. 2 C.pen.1969. In baza art. 396 al 6 C.p.p. rap. la art. 16 lit. f Cpp încetează procesul penal pornit împotriva inculpatului IV sub aspectul săvârşirii infracţiunii de complicitate la uz de fals prev de art. 26 Cp 1969 rap. la art. 291 C.pen. 1969 cu aplic art. 41 alin. 2 C.pen.1969. In baza art. 396 al 6 C.p.p. rap. la art. 16 lit. f Cpp încetează procesul penal pornit împotriva inculpatului DM sub aspectul săvârşirii infracţiunilor prev de art 26 C.pen. 1969 rap. la art. 10 lit. c din Legea nr. 78/2000 cu aplic . art. 41 alin . 2 C.pen. 1969, art. 17 lit. c din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 291 C.pen. 1969 cu aplicarea art. 41 alin. 2 C.pen. 1969, art 26 C.pen. 1969 rap. la art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 2481 C.pen. 1969 cu referire la art. 132 din O.U.G. nr. 43/2002 cu aplic. art. 41 alin. 2 C.pen. 1969, art. 26 C.pen. 1969 rap. la art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 2481 C.pen. 1969 cu aplic. art. 41 alin. 2 C.pen. 1969.

Respinge ca nefondata cererea RMP de confiscare de la inculpaţi, in temeiul art 112 lit e Cp, a sumei de 15.433.574.508 ROL si a sumei de 41.179.838.066 ROL. In baza art. 404 al 4 lit c Cpp ridică măsura sechestrului asigurator dispusă prin ordonanţele DNA din 21 noiembrie 2005 şi 15 martie 2006 asupra bunurilor deţinute de inculpaţii OM, DM, CI, TV, IV, RL (f. 1-120, vol.2 dup). In baza art 25 Cpp, art 397 Cpp ia act ca persoanele vătămate Consiliul Judeţean Vrancea, Ministerul Dezvoltării Regionale şi al Turismului şi Guvernul României nu s-au constituit părţi civile in cauza. In baza art. 275 al. 3 C.pr.pen cheltuielile judiciare rămân in sarcina statului.

Cu drept de apel in termen de 10 zile de la comunicare.
Document: Hotarâre  140/2015  06.02.2015

 

Oprișan a fost trimis în judecată încă din 2006 de către procurorii DNA, sub acuzațiile de abuz în serviciu, utilizarea creditelor în alte scopuri decât cele pentru care au fost  acordate, fals şi uz de fals. În acelaşi dosar s-a mai dispus trimiterea în judecată a mai multor inculpați, pentru complicitate la abuz în serviciu şi la folosirea creditelor în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate, precum şi fals intelectual – e vorba de vicepreședintele CJ Vrancea de atunci Mircea Diaconu, de șeful Direcției Economice Valeria Teodorescu, de șeful Direcției Tehnice IOn COsteanu, șeful Serviciului Drumuri și Poduri Liviu Rusu și respectiv dirigintele de șantier Valeriu Iacob.

Procurorii DNA arătau în rechizitoriul din 2006 că în cursul anului 2004, CJ Vrancea a primit suma de 1,9 milioane de dolari din partea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT) pentru pietruirea drumurilor comunale din judeţul Vrancea. Potrivit probelor administrate de procurorii anticorupţie, Comisia de licitaţie numită de Oprișan a selecţionat şi a atribuit lucrări de construcţie unor firme neeligibile, conduse de apropiaţi ai acestuia, e vorba de SC Aispa Stars 95 SA (al cărei patron este omul de afaceri  Prunache Corneliu), SC Top Media SRL (al cărei patron este Graur Vasile, fratele inculpatei Teodorescu Valeria) şi SC Utilaj Construct SA (al cărei patron este Mihăiuc Vasile). De altfel, s-a dovedit că cele trei firme nu dispuneau de utilajele necesare efectuării acestor lucrări, iar firma SC Top Media SRL este o firmă fără sediu şi fără angajaţi.

Firmele respective au contractat lucrări de asfaltare pentru un număr de 41 de drumuri comunale dintre care o parte erau asfaltate anterior, iar pe altele nu s-a executat nici un fel de lucrare, însă banii au fost încasaţi. Pe cele câteva drumuri pe care au fost executate, lucrările s-au dovedit a fi de proastă calitate şi efectuate fără proiecte tehnice. În cazul a numeroase lucrări nu au existat inspectori (diriginţi de şantier) autorizaţi de Inspectoratul de Stat în Construcţii, cum impunea legea. 18 drumuri comunale nu au fost supravegheate şi verificate de nicio persoană autorizată. În plus, plăţile s-au făcut integral în contul firmelor selecţionate, la două – trei zile după semnarea contractelor. Ordinele de plată au fost semnate de inculpaţii Oprişan Marian şi Diaconu Mircea.

Spre exemplu, a reieşit că în comuna Boloteşti lucrările de pietruire nu erau necesare, acestea fiind efectuate deja din fondurile locale proprii. În comuna Coteşi, potrivit declaraţiei primarului, modernizarea drumurilor nu era o necesitate, iar reprezentanţii CJ nu i-au cerut părerea când au angajat proiectele legate de modernizarea drumurilor. În comuna Jitia, lucrările au constat doar în împrăştierea de balast pe drum, iar lucrările au  fost executate numai pe un sfert din porţiunea de drum contractată. Primarul comunei a cerut refacerea lucrărilor însă a fost refuzat de reprezentanţii firmei SC Top Media SRL.

Din probele administrate a mai reieşit că din banii destinaţi pietruirii drumurilor, Comisia de licitaţie condusă de Diaconu Mircea şi din care făceau parte Teodorescu Valeria, Costeanu Ion şi Rusu Liviu şi-a însuşit suma de 3,2 miliarde ROL.

Din cercetările efectuate a mai rezultat că în perioada 2004-2005, inculpatul Oprişan Marian a negociat şi achiziţionat, fără hotărârea necesară a Consiliului Judeţean şi fără avizele de specialitate ale comisiilor din Consiliu, Complexul Turistic „Căprioara”, în jurul căruia deţinea, împreună cu membrii familiei, 8 hectare de teren. Pentru această achiziţie, Oprişan Marian a alocat ilegal 17 miliarde lei ROL din fondurile publice al CJ Vrancea. În plus, acesta a întocmit şi  înaintat Guvernului României o adresă falsă prin care a solicitat şi obţinut suma de 3 miliarde ROL din fondul de rezervă al Guvernului. Pretextele invocate în adresă sunt false, iar banii au fost utilizaţi tot pentru achiziţia complexului.

De asemenea, în patrimoniul CJ Vrancea se afla Hotelul „Rucăr” şi „Hanul dintre Vii”, situate în localităţile Soveja, respectiv Câmpineanca. În perioada 2003-2005, acestea au fost utilizate de Marian Oprişan ca locaţii de protocol pentru care inculpatul a alocat din bani publici, pentru aşa-zise acţiuni de protocol, suma de 5,2 miliarde ROL. Potrivit legii, acesta nu putea să finanţeze respectivele locaţii, decât introducându-le în circuitul public.

Prejudiciul în dauna Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului era estimat la 5,5 milioane de lei, aproximativ 1,5 milioane de euro, reprezentând lucrări de asfaltare neexecutate sau de proastă calitate.

Prejudiciul în dauna bugetului Consiliului Judeţean Vrancea se ridică la 2,2 milioane de lei, iar Guvernul a fost și el prejudiciat, spun procurorii, cu 75.000 de euro. În 2006 dosarul a fost înaintat spre judecare Judecătoriei Focșani, de unde în 2010 a ajns la Cluj.

  • author photo two

    Mihai Prodan

    Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Cursuri de specializare la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.

    3 comentarii

    1. […] Prejudiciul în dauna bugetului Consiliului Judeţean Vrancea se ridică la 2,2 milioane de lei, iar Guvernul a fost și el prejudiciat, spun procurorii, cu 75.000 de euro. În 2006 dosarul a fost înaintat spre judecare Judecătoriei Focșani, de unde în 2010 a ajuns la Cluj, la Judecătoria Cluj-Napoca, unde a avut nu mai puțin de 38 de termene până când, în final, instanța l-a achitat – dar procurorii au atacat decizia. […]

    2. […] Prejudiciul în dauna bugetului Consiliului Judeţean Vrancea se ridică la 2,2 milioane de lei, iar Guvernul a fost și el prejudiciat, spun procurorii, cu 75.000 de euro. În 2006 dosarul a fost înaintat spre judecare Judecătoriei Focșani, de unde în 2010 a ajuns la Cluj, la Judecătoria Cluj-Napoca, unde a avut nu mai puțin de 38 de termene până când, în final, instanța l-a achitat – dar procurorii au atacat decizia. […]

    3. […] Prejudiciul în dauna bugetului Consiliului Judeţean Vrancea se ridică la 2,2 milioane de lei, iar Guvernul a fost și el prejudiciat, spun procurorii, cu 75.000 de euro. În 2006 dosarul a fost înaintat spre judecare Judecătoriei Focșani, de unde în 2010 a ajuns la Cluj, la Judecătoria Cluj-Napoca, unde a avut nu mai puțin de 38 de termene până când, în final, instanța l-a achitat – dar procurorii au atacat decizia. […]

    Scrie un comentariu

    Articole similare