Închide

Final de festival de film la Cluj: cinematograful cu filme / cinematograful cu premii

ActualitateCulturăFestivalFilmTop News by Kristina Reştea - oct. 30, 2016 0 223

La intrarea de la Victoria, cinematograful – poarta spre altă lume – stă cameleonul roz, fără să se asorteze, cameleonic, cu nimic altceva. Nu pare prea roz sâmbăta de final de octombrie, cum nu sunt niciodată roz comemorările şi nici realitatea în care cluburi meschine transformă vieţi în scrum şi în care spitalele infectate nu mai salvează ce au de salvat.

Câţiva spectatori s-au adunat la poarta spre altă lume (activă doar câteva ore, din când în când). La Cluj e ultimul week-end de Comedy, festival ce îşi încheie ediţia 8, iar cameleonul e mascota.

Lumea 1. Undeva în Paraguay-ul rural, la marginea drumului, câteva fete în uniforme încearcă să le vândă şoferilor aflaţi în trecere chipas (un fel de gogoşi cu brânză). În acelaşi timp, visează la vieţi de telenovele, în care Jose Luis (sau cum l-o fi chemând), băiatul bogat, se îndrăgosteşte de Maria Fernanda (sau cum o fi chemând-o), fara săracă, dar apoi afla că, de fapt e invers: ea e bogată şi el e sărac, fiindcă au fost inversaţi la naştere. Asta în telenovela povestită în film. În vieţile „reale” din film e tot telenovelă, dar altfel: băiatul bun şi frumos se îndrăgosteşte de amica lui din copilărie, fata grăsuţă şi respinsă, dar bună şi puternică. În timp ce fac toate astea (visează, vând chipas şi sunt îndrăgostite), fetele pun şi de-un mic business cu vânzare de gemuri şi ceaiuri, tot la margine de drum. Uşurel, naiv şi didactic, povestea curge vreme de un pic mai mult de o oră la cinema.

După ora cu happy end poţi să iei o scurtă pauză, de prânz/cafea, până la următoarea oprire de pe panoul cu film de la Victoria. În centrul oraşului e târg cu standuri şi, desigur, alături – şantier. Prin cafenele s-au aciuat părinţi cu câte un bebe înfofolit, tineri cu iPad-uri în care mai încropesc un draft de ceva şi personaje care se refac, la un vin, după noaptea de clubbing.

Lumea 2.

La Victoria urmează în program un cocktail de lumi: scurtmetraje de competiţie. Aluneci dintr-o lume în alta. Un bătrân culege (a se citi „înregistrează”) sunetele vieţii sale / o emisiune-concurs îi lasă pe spectatori să ia decizii de viaţă şi de moarte / doi nordici trec prin mari încurcături la o a treia întâlnire / doi pseudo-medici fură rinichi discutând de muzica clasică şi Sia / un tânăr rus se tratează de depresie cu o motocicletă şi îndrăgostindu-se / patru francezi joacă ruleta rusească şi doar unul dintre ei e, în mod absurd, cel căruia îi vene mereu rândul să apese trăgaciul / un soţ infidel traversează, alergând, Parisul, ca să îşi mascheze infidelitatea şi să îşi salveze căsnicia, aşa cum apare ea într-o poză perfectă, pe noptiera din dormitorul conjugal. Şi drumul prin lumi se încheie apoteotic, cu o întrebare: Then What? Adică ce e dincolo, după moarte? Tânărul regizor francez al acestui din urmă scurtmetraj nu se ia însă prea în serios şi vine apoi la dialogul cu publicul să întărească ce a spus deja în film. Sunt atâtea întrebări în legătură cu marea temă, încât cea mai bună abordare e cea în care poţi să râzi. În film are două personaje, ajunse „dincolo”: fata necredincioasă care pune mereu întrebări şi bărbatul, necredincios şi el, care fuge mereu, de frică să accepte. Noi râdem.

Pe holul „dintre lumi”, de unde se cumpără popcorn şi bilete începe să se mai adune lume. Erau şi înainte vreo câţiva spectatori răsfiraţi în sală, dar de-acum s-a lăsat seara şi lumea vine la film.

Lumea 3.

O familie de super eroi. Ne mutăm, din nou, la ruşi. După ce un meteorit le aterizează în casă, marea familie disfuncţională mai primeşte un motiv de trai haotic. Fiecare capătă câte o super-putere. Bunicul care vrea să moară devine nemuritor, tatăl familiei se poate teleporta, una dintre fete zboară, alta îndoaie fier şi una devine invizibilă, în timp ce tânărul slăbănog şi astmatic pe care nimeni nu îl primeşte în armată începe să îşi înţeleagă prietenii patrupezi. Mai e şi „intrusul”, iubitul fetei frumoase (şi invizibile), responsabil acum de a orchestra planul pentru a folosi superputerile, într-un jaf de bancă. Umor facil pe alocuri. În altele se citeşte ridiculizarea super-eroilor americani; dar şi o temă în plus: puterile sunt valide doar atâta timp cât toţi „loviţii” (de meteorit) sunt laolaltă.

Urmează alt film şi ora închiderii, ultimele selfie-uri cu panoul (şi cameleonul roz).

Între timp, la celălalt cinema de centru, la „Republica”, se dau alte filme. În această sâmbătă ediţia 8 de Comedy s-a încheiat cu gala oficială. S-au strâns concluziile şi s-au dat premiile.

sursa foto: Comedy Cluj

sursa foto: Comedy Cluj

Lista câştigătorilor, transmisă de organizatori:

Gala de închidere a festivalului  a avut loc sâmbătă seara, la Cinema Florin Piersic.

Marele câștigător  Comedy Cluj 2016 este filmul spaniol ”Noaptea în care mama l-a ucis pe tata / La noche que mi madre mató a mi padre” al regizoarei Ines Paris. Cei cinci membri ai juriului Comedy Cluj i-au acordat două trofee: pentru Cel mai bun film și pentru Cea mai bună interpretare – actrița Maria Pujalte. ”În spatele oricărui hohot de râs cu poftă e un actor de comedie talentat” – și-au motivat cei cinci membrii ai juriului decizia de a o premia pe Maria Pujalte, actriță recunoscută în Spania pentru rolurile de comedie. Ines Paris, născută la Madrid, a început să-și exploreze talentul comic din 2002. Paris obișnuiește să scrie scenariile pe care le regizează, cum e cazul și filmului premiat la ComedyCluj.  ”Cred că umorul este sănătos și un semn de inteligență care unește oamenii”, a spus regizoarea spaniolă, în mesajul video transmis către publicul clujean prezent la gală.

Trofeul pentru Cel mai bun scenariu va ajunge la regizorul-scenarist Dror Shaul pentru comedia israeliană ”Atomic Falafel”, care face haz pe seama planurilor militare de distrugere reciprocă ale unor lideri din Israel și Iran. ”A reușit să ne provoace râsul față de absurditatea războiului și conflictului, are un scenariu scris cu măiestrie și poftă de viață și transmite mesajul că speranța noastră pentru viitor și pace stă în tânăra generație”, a motivat juriul. ”Din fericire, umorul funcționează foarte bine și nimeni nu m-a declarat trădător. În Israel am făcut o campanie stradală controversată: am pus un banner imens pe o clădire centrală din Tel Aviv anunțând că se va deschide acolo ambadasa Iranului. Posturi tv din 18 țări au preluat asta la știri, așa că nici n-am mai investit în publicitate. În Iran, însă, filmul nu a fost văzut încă. Noi, în zona aia, avem obișnuința de a nu ne distribui filmele unii altora”, a povestit Chilik Michaeli, producătorul filmului, prezent la Comedy Cluj. Michaeli a mai spus că are de gând să filmeze la Cluj următoarea sa comedie, pentru care a găsit deja și un titlu: ”Mămăliga”.

Trofeul pentru Cea mai bună regie i-a fost acordat la Comedy Cluj filmului propus de Arabia Saudită în cursa pentru Oscar, categoria Cel mai bun film străin, ”Barakah se întâlnește cu Barakah / Barakah meets Barakah”. Regizorul Mahmoud Sabbagh a fost apreciat de juriul Comedy Cluj pentru abordarea curajoasă cu care trezește apetitul pentru critica socială făcută cu rafinament și pentru punctul de vedere pe care și l-a asumat, unul cald și uman, dar totodată hâtru.

Premiul de Excelență al Festivalului Internațional Comedy Cluj, ediția 2016, i-a fost acordat, în aplauzele sălii, actorului Răzvan Vasilescu. Figură legendară în teatrul și cinematografia românească, Răzvan Vasilescu a acceptat cu emoție premiul, afirmând că cel care ar trebui să fie pe scenă e publicul, iar el cel care oferă aplauze pentru sprijinul pe care l-a primit în anii de caieră. Spectatorii îl pot revedea pe Răzvan Vasilescu  duminică, de la ora 21:30, la Cinema Victoria, unde va fi proiectat, ca eveniment special, filmul ”California dreamin’ (nesfârșit)”, de la realizarea căruia se împlinesc 10 ani.

sursa foto: Comedy Cluj

sursa foto: Comedy Cluj

Premiul Publicului a fost câștigat de ”Bun venit în Grecia / Highway to Hellas”, comedie pentru care germanii au dat bani, iar grecii au pus suflet și în care un inspector neamț încearcă să verifice cum au cheltuit niște greci banii acordați printr-un grant, însă în loc de vizite de lucru și bilanțuri contabile are parte de călătorii pe măgar, birocrație cu capre și alte specialități grecești. Trofeul a fost acordat de Florian Mischa Boder, regizor premiat anul trecut de publicul Comedy Cluj pentru ”Singurătatea unui asasin înainte să tragă” și invitat să fie membru al juriului la ediția din 2016 a festivalului.

Premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj studențesc a fost câștigat de ”Decretul 7,9 / Decree 7,9” (regia: Uri Margalit, Ben Tchetchik / Israel). Letiția Stefănescu, membră a juriului de scurtmetraje, a motivat alegerea: ”L-am ales unanim! Am fost impresionați foarte plăcut de felul în care se folosește de cel mai inteligent tip de umor și redă un substrat politic problematic”.

Premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj independent va merge în Franța, pentru ”Bunica, ce faci acolo?! / Grandma, what you’re doing there ?!” (regia: Corentin Romagny, Pierrick Chopin). Ștefan Dobroiu a dezvăluit motivația juriului: ”Pentru complexitatea abordării și modul inteligent de a ironiza emisiuniile concurs, dar și pentru sfârșitul neașteptat și salvator.”

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu