Elevii care experimentează lumea afacerilor: startup-uri de liceu, la Cluj
EconomieTop News by Kristina Reştea - feb. 12, 2019 0 470
O aplicaţie care urmăreşte traseele autobuzelor şi promovează transportul în comun, crearea de haine din pet-uri, un local în care tinerii pot să vină să facă… teme – sunt câteva idei de afaceri propuse de liceeni, în cadrul unui accelerator de start-up-uri creat pentru elevi şi lansat la Cluj. Echipa iXperiment Cluj lansează din 22 februarie cea de-a 4-a ediție a programului, aşa că adolescenții cu idei creative prin care pot rezolva problemele societății sunt aşteptaţi cu propuneri. Până acum, peste 250 de liceeni din școlile publice din România s-au înscris în „accelerator”, iar unii dintre participanţii de la ediţiile anterioare s-au şi lansat în lumea afacerilor.
iXperiment este primul accelerator de start-up-uri creat pentru elevii de liceu din România – aici ei pot să obțină acces la resursele umane, informaționale și materiale din cadrul sistemului privat, spun cei care administrează proiectul. Conform iniţiatorilor programului, până acum peste 250 de liceeni din școlile publice din România s-au înscris în „accelerator” şi au experimentat procesul fondării și lansării unei afaceri pe piață. În ultima parte a anului 2018 s-a lansat un nou hub iXperiment, în Oradea.
Printre mentorii care s-au alăturat comunității iXperiment până în momentul de față se numără Dragoș Petrescu – Proprietar şi CEO la City Grill, Anda Gânscă – Co-founder şi CEO la Knotch, George Deriso – MBA Professor la Leeds Business School Colorado, Dan Pitic – Proprietar şi Fondator la Perpetuum, Radu Georgescu – Antreprenor in serie şi Founding Partner GECAD, Camelia Sucu – Proprietar la Class Living, Iulian Padurariu – Co-fondator & CEO la Pony Car Sharing, Dana Bates – Co-fondator şi Director Executiv la Fundatia Noi Orizonturi, Adrian Pica- Product Manager la Grab Singapore.
„Lucrând alături de antreprenori de top de la nivel național și internațional, iXperiment-erii vor avea șansa să aplice toate cunoștințele noi dobândite în cadrul programului (antreprenoriat, inovație, tehnologie, marketing, finante etc.) pentru a-și lansa propriile afaceri, trecand prin mai multe etape”, spun coordonatorii programului. Acesta include câteva etape: înțelegerea problemelor identificate, dezvoltarea unor ipoteze inițiale, brainstorming, teambuilding (22-23 februarie); cercetare de piaţă, inovație, dezvoltarea și testarea unor prototipuri (22-23 martie); Instrumente financiare, strângere de fonduri (19-20 aprilie); Marketing, pitching (17-18 mai), competiția iXperiment (iunie)
La sfârșitul programului, va avea loc o competiție finală, în cadrul căreia toți participanții vor fi premiați. De asemenea, se va alege The iXperiment 2019 Startup, iar câștigătorii vor putea chiar să obțină investiții pentru a-și extinde afacerile. Deadline-ul aplicatiilor e 17 februarie 2019, iar înscrierea se face printr-un formular de aplicaţie.
Cum au testat până acum tinerii lumea afacerilor
Care sunt efectele unui astfel de program? „Scopul primar al programului nu este ca elevii să aibă neapărat o afacere care să funcționeze și să fie sustenabilă la finalul programului. Este foarte greu chiar și pentru adulți, majoritatea start-up-urilor dau greș. Afaceri care să fie lansate în cadrul programului și să și funcționeze nu prea există, însă există afaceri care au fost realizate ca efect secundar al programului, adică cu puțin timp după ce s-a terminat programul”, menţionează Bene László, manager de program. Un astfel de exemplu este magazinul online Zamir.ro, care a fost fondat de doi foști participanți, dintre care unul e chiar actualul manager iXperiment. László şi Ionel aveau 17 ani când şi-au lansat brand-ul de tricouri „cu designuri autentice”, iar acum acesta este un business care funcționează și generează venit, spun ei. Cei doi au participat la prima ediție iXperiment, în 2016. „Nu aveam o idee de afacere a mea, m-am alăturat unei echipe și am lucrat la proiectul altcuiva pe durata programului. Tot acolo m-am întâlnit și împrietenit cu Ionel, celălalt cofondator Zamir, iar după 6 luni de la finalul acceleratorului am lansat împreună magazinul online. Cum ne-a ajutat programul? În primul rând ne-a arătat că este posibil să avem o afacere proprie, până atunci nici nu ni sa pus problema ca noi să devenim antreprenori. Pe lângă asta am beneficiat de suportul mentorilor, ne-au ajutat la lansare și ne-au oferit sfaturi încontinuu, noi nici nu știam cum să ne apucăm de toată treaba”, ne povesştete tânărul antreprenor. „După prima ediție am devenit voluntar, deoarece pe mine m-a ajutat foarte mult programul și am vrut să contribui la scalarea și popularizarea lui în rândul tinerilor, astfel încât şi alții să beneficieze de ce am beneficiat eu”, explică actualul manager de program.
Proiecte 2018:
Homies
BusTracker este un tracker de autobuze în timp real ce arată utilizatorului traseele tuturor liniilor din Cluj în paralel cu orarele şi pozitţa autobuzului, live. În cadrul aplicaţiei sunt incluse elemente asemănătoare cu Google Maps (starting point, destination, etc.). „Astfel dorim să popularizăm ideea de transport în comun şi să facilităm întregul proces pentru călători”, explică echipa de proiect.
The Maze Below
„The Maze Below este un escape room bazat pe teme educative, menit să inoveze principiile de bază ale societăţii locale, îmbinând distracţia ca element care facilitează procesul de educare a tinerilor”.
BeeForYou
Un program de livrare a produselor pe bază de miere şi diferite amestecuri de produse cu miere, oferind şi un Honeybox prin care clienţii îşi pot face abonamente lunare.
WebBlocks
WebBlocks este o aplicație web ce se folosește de nodeJS pentru a oferi posibilitatea de a construi pagini web bazate pe ansamblul pagină/articol folosind ‘blocuri’. ‘Blocurile’ sunt entități modulare ce pot reprezenta text, imagini sau documente, galerii, elemente grafice. „Astfel, cei ce nu sunt experimentați în domeniul IT pot să folosească o interfață mai ușoară decât wordpress pentru a-și realiza site-ul”, spun iniţiatorii ideii.
QS (quick sponsorship)
Afacerea constă într-un HUB care conectează potenţiali sponsori cu ONG-uri sau proiecte. „După finalizarea fiecărei tranzacţii, noi vom reţine un comision de 15-20% pentru sustenabilitatea Hub-ului”, susţine echipa de proiect.
KAARMA
„Ideea noastră de afacere este să facem haine din PET-uri care vor fi colectate din apele din împrejurimi şi din diferite locaţii de colectare, astfel ajutând la curăţarea şi conservarea mediului. O parte din venituri vor fi donate organizațiilor care se ocupă cu diferite cauze umanitare şi pentru protejarea mediului”, spune echipa Kaarma.
1418
1418 este un local unde păteşti o dată pe lună un abonament care are următoarele facilităţi: vii în local să îţi faci temele/să înveţi, ai inclus în abonament (fără plăţi în plus) snacks-uri şi băuturi, ar mai fi şi o sală de jocuri pentru pauze. „Pe scurt: plăteşti un abonament pe lună, vii la noi să îţi faci temele într-un local chill, ai snacks-uri şi băuturi şi poţi să faci şi pauze pentru recreație”, descrie echipa 1418.
Foto: iXperiment 2018