Închide

După 12 ani de petiții, Primăria înscrie în cartea funciară o stradă plină de gropi din Cluj-Napoca pentru a o repara. Consilier local: „Câte astfel de situații sunt în orașul nostru? Câte străzi ar putea fi modernizate în perioada următoare dacă Primăria ar face un lucru atât de simplu, precum a contacta proactiv câțiva proprietari?”

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - apr. 05, 2022 3 1538

Este nevoie de 12 ani și de un om încrâncenat ca Primăria Cluj-Napoca să asfalteze o stradă din oraș, arată consilierul local Adriana Cristian. Timp de trei mandate, administrația Boc a răspuns oamenilor de pe strada Hameiului că nu le poate moderniza artera având în vedere că o parte din ea nu este în domeniul public. Consilierul local USR a semnalat primarului Emil Boc la ședința din 4 aprilie că municipalitarea ar trebui să aibă o atitudine proactivă și să stea la masă cu proprietarii privați pentru a revolva mult mai repede problemele și a putea prelua străzi cu probleme din oraș într-un timp rezonabil în așa fel încât să fie modernizate.
„Am mers prima dată pe această stradă la invitația domnului Adam Șandor, în decembrie 2020. Însă primele discuții ale locuitorilor cu Primăria au avut loc prin anul 2010, mai multe apariții în presă și totuși nimic. Am avut de atunci multiple discuții atât cu domnul Adam Istvan Sandor, cât și cu domnul Virgil Poruțiu, Director Executiv în cadrul Direcției Tehnice a Primăriei Cluj Napoca, pentru a identifica soluții, în urma cărora s-au acoperit gropile cu pietriș, dar evident aceasta era doar o soluție provizorie care a ajutat câteva săptămâni. Pe tot parcursul acestor 12 ani (sau 3 mandate ale domnului Primar) li s-a spus că nu se poate face nimic pentru că nu tot drumul era în proprietatea administrației. Lipsea un ciot de câțiva metri spre capătul străzii. Am cerut să se facă până acolo, dar mi s-a răspuns că nu se poate face proiect pe un drum parțial și, drept urmare, tot ce se poate face e să se facă lucrări de întreținere,adică, așa cum am zis, pietriș în gropi. Nu astfalt, nu trotuare, nu iluminat stradal. Singura soluție era ca toți proprietarii să cedeze terenul Primăriei. De unii singuri și cu dificultate, locatarii de pe strada Hameiului au aflat cine sunt proprietarii acelor bucăți de teren ce trebuiau predate autorităților locale. Ba chiar s-au pregătit să cumpere terenul de la proprietari pentru a-l ceda primăriei, orice, doar să scape odată de noroaie și gropi umplute cu pietriș. Dar mare le-a fost surpriza când proprietarii terenurilor le-au spus că cedează de bună voie și fără niciun cost. Și așa am aflat cu toții că timp de 12 ani, administrația nu a mers niciodată proactiv către proprietari pentru a le solicita să cedeze (cu sau fără cost) terenul administrației pentru a se rezolva această problemă ce trenează de atâta timp Nu-i așa ca suna puțin a Caragiale?”, a semnalat consilierul local Adriana Cristian după ședința Consiliului Local din 4 aprilie când consilierii și-au dat votul pentru înscrierea străzii Hameiului de 3823 de metri în cartea funciară ca arteră parte a domeniului public.
În ședința de Consiliu Local, consiliera Adriana Cristian l-a chestionat pe primar dacă municipalitatea a auditat cazul străzii Hameiului și a învățat ceva din practica de preluare a străzii, în așa fel încât alți clujeni să câștige asfalt mult mai repede pe străzile deplorabile pe care locuiesc.
În replică, primarul Emil Boc a arătat că nu e familiarizat îndeaproape cu acest caz al străzii Hameiului, însă a subliniat că povara străzilor private nu poate fi lăsată pe Primărie care are 1800 de străzi în administrare de care se ocupă o mână de funcționari. „Numai în parteneriat cu cei de acolo putem pentru că ei știu de la cine au cumpărat, cunosc proprietarii. Noi facem tot ce ține de partea publică (…) Nu putem surmonta la infinit pasivitatea unor cetățeni care asteaptă să se rezolve. Nu primarul vine să curățele gheța, să facă curățenie în jurul blocului. Ține de obligațiile de proprietar pe care le ai. Trebuie să ajuți Primărie deoarece noi nu avem mijloacele prin care să putem identifica proprietarii în condițiile în care sistemul de cadastru din România este la nivel de pionierat. Nu este creată baza de date cu toate tranzacțiile imobiliare ca să verifici cu trei click-uri cine sunt proprietarii. Manifestăm receptivitate față de problemele oamenilor dar complexitatea lor ne face să ajungem în aceste situații”, a spus Boc.
În discuție a intervenit și viceprimarul Dan Tarcea care a ținut să spună că a mers de nenumărate ori pe teren pe strada Hameiului, alături de consilierul Andrei Irimie, dar că problemele sunt birocratice și au nevoie de timp. „Știți foarte bine cazul străzii Mozart unde am făcut demersuri 5 ani pentru preluarea arterei. Apoi am fost în imposibilitate să o afectăm efectiv deoarece șase proprietari aveau cadastrul pe stradă care avea 4 metri. Am luat legătura cu colegii din Primărie să accepte să doneze terenul și a fost nevoie de 6 luni până să fie finalizată procedura. Nu este o simplă măsurătoare pe care o face cineva în jumătate de oră pe teren”, a semnalat Tarcea.
Nici directorul de la Patrimoniu din Primărie, Iulia Ardeuș, nu a putut oferi detalii cu privire la timpul îndelungat de preluare a străzii Hameiului, însă a explicat că procedura de preluare a străzilor sau de corecție a străzilor deja existente mizează pe bunăvoința proprietarilor care trebuie să se ocupe pe cheltuială proprie de refacerea documentațiilor de cadastru în cazul în care ele sunt întocmite pe porțiuni de străzi.
„Principial, pot să vă spun că în domeniul cadastrării străzilor avem impedimente majore, de-a lungul vremii proprietarii care au cumpărat parcele de la străzi, au documentații cadastrale greșit poziționate iar noi trebuie să apelăm la bunăvoința acestora să și le retragă pe limita cadastrului străzilor noastre. În condițiile în care se fac tranzacții succesive pe aceste percele, noii proprietari nu mai sunt în strâns contact cu cei care au întocmit domumentațiile, trebuie să angajeze alte cheltuieli cu ingineri de cadastru care să refacă documentațiile. Noi, legal, nu putem interveni. Colegii încercă de multe ori să rezolve tehnic, să furnizăm o lucrarea aproape făcută pe care ei să o depună la cadastru. Când aceste demersuri nu duc la un rezultat final, suntem obligați să revenim cu documentația cu suprapuneri, să recadastrăm în conturul posibil și să mergem în instanță să cerem mutarea gardurilor . Câțiva ani durează un astfel de demers, de aceea încercăm discuții amiabile, chiar dacă și acestea ajung la un an, este mai puține decât dacă am merge la instanță cu un astfel de caz unde durează trei ani”, a explicat Iulia Ardeuș.
„Sunt de acord că nu e ușor și legislația de multe ori încurcă. Dacă administrația locală nu poate găsi doi proprietari, în cazul străzii Hameiului fiind vorba de o porține de 20 de metri, atunci nu știu cum pot oamenii să reușească. Nu am zis că s-a greșit în acest caz, am zis doar că ar trebui să învățăm dacă s-ar putea face mai bine sau să le transmitem cetățenilor ce poate să facă dacă se găsesc într-o situație similară”, a subliniat consilierul Adriana Cristian.
Colega sa, Anca Cibăncan din grupul PSD, a propus ca administrația locală să încurajeze înființare unor asociații ale proprietarilor de străzi care să dialogheze cu Primăria. Primarul Emil Boc i-a sugerat că înceapă ea, pe strada pe care locuiește, ca un model de bune practici pe care ulterior municipalitatea să îl poată multiplica.
Un alt consilier local PSD a apreciat că grupul de consilieri locali PNL ar trebuie să fie proactivi și să încerce să caute rezolvări pentru problemele oamenilor nu să spună din start ceea ce nu se poate face, având în vedere că consiliera Loredana Pop a arătat că soluția propusă de Ciubăncan nu poate funcționa din punct de vedere juridic.
În final, consilierii locali au votat proiectul prin care strada Hameiului să fie înscrisă în cartea funciară ca arteră publică de peste 3 kilometri, astfel că Primăria va putea în 1-2 ani să o echipeze cu iluminat public și să o asfalteze.
După ședința, Adrian Cristian a ținut să spună că administrația locală nu are niciun merit pentru reușita ca arteră să devină în integralitate stradă publică.

„Cu siguranța va întrebați și voi: 𝐂𝐚̂𝐭𝐞 𝐚𝐬𝐭𝐟𝐞𝐥 𝐝𝐞 𝐬𝐢𝐭𝐮𝐚𝐭̦𝐢𝐢 𝐬𝐮𝐧𝐭 𝐢̂𝐧 𝐨𝐫𝐚𝐬̦𝐮𝐥 𝐧𝐨𝐬𝐭𝐫𝐮? 𝐂𝐚̂𝐭𝐞 𝐬𝐭𝐫𝐚̆𝐳𝐢 𝐚𝐫 𝐩𝐮𝐭𝐞𝐚 𝐟𝐢 𝐦𝐨𝐝𝐞𝐫𝐧𝐢𝐳𝐚𝐭𝐞 𝐢̂𝐧 𝐩𝐞𝐫𝐢𝐨𝐚𝐝𝐚 𝐮𝐫𝐦𝐚̆𝐭𝐨𝐚𝐫𝐞 𝐝𝐚𝐜𝐚̆ 𝐏𝐫𝐢𝐦𝐚̆𝐫𝐢𝐚 𝐚𝐫 𝐟𝐚𝐜𝐞 𝐮𝐧 𝐥𝐮𝐜𝐫𝐮 𝐚𝐭𝐚̂𝐭 𝐝𝐞 𝐬𝐢𝐦𝐩𝐥𝐮, 𝐩𝐫𝐞𝐜𝐮𝐦 𝐚 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐚𝐜𝐭𝐚 𝐩𝐫𝐨𝐚𝐜𝐭𝐢𝐯 𝐜𝐚̂𝐭̦𝐢𝐯𝐚 𝐩𝐫𝐨𝐩𝐫𝐢𝐞𝐭𝐚𝐫𝐢? 𝐀𝐝𝐦𝐢𝐧𝐢𝐬𝐭𝐫𝐚𝐭̦𝐢𝐚 𝐜𝐥𝐮𝐣𝐞𝐚𝐧𝐚̆ 𝐫𝐞𝐳𝐨𝐥𝐯𝐚̆ 𝐩𝐫𝐨𝐛𝐥𝐞𝐦𝐞 𝐬𝐚𝐮 𝐦𝐚𝐢 𝐦𝐮𝐥𝐭 𝐢̂𝐧𝐜𝐮𝐫𝐜𝐚̆? 𝐂𝐚̂𝐭̦𝐢 𝐨𝐚𝐦𝐞𝐧𝐢 𝐚𝐮 𝐜𝐮𝐫𝐚𝐣𝐮𝐥 𝐬𝐚̆ 𝐬𝐞 𝐳𝐛𝐚𝐭𝐚̆ 𝐢̂𝐧 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐢𝐧𝐮𝐚𝐫𝐞, 𝐝𝐮𝐩𝐚̆ 𝐚𝐭𝐚̂𝐭 𝐝𝐞 𝐦𝐮𝐥𝐭𝐞 „𝐍𝐮 𝐬𝐞 𝐩𝐨𝐚𝐭𝐞!” 𝐩𝐫𝐢𝐦𝐢𝐭𝐞 𝐝𝐞 𝐥𝐚 𝐜𝐞𝐢 𝐜𝐞 𝐚𝐫 𝐭𝐫𝐞𝐛𝐮𝐢 𝐬𝐚̆ 𝐬𝐩𝐮𝐧𝐚̆ „𝐀𝐬̦𝐚 𝐬𝐞 𝐩𝐨𝐚𝐭𝐞”? 𝐂𝐚̂𝐭𝐢 𝐚𝐧𝐢 𝐬̦𝐢 𝐜𝐚̂𝐭𝐞 𝐦𝐚𝐧𝐝𝐚𝐭𝐞 𝐭𝐫𝐞𝐛𝐮𝐢𝐞 𝐬𝐚̆ 𝐦𝐚𝐢 𝐭𝐫𝐞𝐚𝐜𝐚̆ 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐚 𝐫𝐞𝐚𝐥𝐢𝐳𝐚 𝐮𝐧 𝐜𝐚𝐥𝐞𝐧𝐝𝐚𝐫 𝐝𝐞 𝐚𝐬𝐟𝐚𝐥𝐭𝐚𝐫𝐞 𝐚 𝐬𝐭𝐫𝐚̆𝐳𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐝𝐢𝐧 𝐨𝐫𝐚𝐬̦? Proiectul de înscriere în cartea funciară apare pe ordinea de zi din inițiativa domnului primar și a unui consilier local PNL, care nu a discutat niciodată cu domnul Adam Istvan Sandor și care nu a mers niciodată la întâlnirile locatarilor pe acest subiect. Nu mă înțelegeți greșit… nu țin să fie trecut numele meu pe proiect, vreau doar că el să se facă, iar acei oameni să aibă o stradă civilizată, dar tot mi se pare puțin amuzant și chiar mi-aș dori să aflu care a fost aportul inițiatorilor acestui proiect, aflat astăzi pe ordinea de zi. În realitate, acest proiect ar trebui să poarte numele Adam Istvan Sandor”, a scris Adriana Cristian pe Facebook.

Vezi și:
Lucruri bune din Cluj. Câțiva consilieri locali și-au propus să verifice când și cum rezolvă administrația problemele sesizate de clujeni
sursă foto: Facebook

3 comentarii

  1. dar cine-i Sandor Istvan ? de ce trebuie sa vorbeasca consilierul PNL cu el si nu cu alti locuitori ai strazii? pai n-a vorbit consiliera USR cu el? nu-i reprezentantul nimanui, astfel incat toti sa mearga sa vorbeasca cu el.

  2. Fara vreo incercare de a diminua meritul D lui Adam, fara ca 42 de cetateni care folosesc Str. Hameiului sa se asocieze si sa isi numeasca un reprezentant, a carui ‘lupta’ cu Primaria dureaza de peste trei ani, fara insistenta acestui grup, nu am fi avut decizia prezenta, imbucuratoare. Continuam in prezent actiunea, solicitand Primariei ca la prima rectificare a bugetului, sa includa Str. Hameiului in plan si sa realizeze cat mai curand aducerea strazii la nivelul asteptat. Mai cu seama ca fondul PNDL a fost suplimentat.

  3. Ne aflam in anul de gratie 2024. In Iulie. Dupa realegerea „maretului” primar Boc! O noua perioada de 4 ani de cea mai pura bocaneala. De superficialitate, minciuna, trufie, lene, fanfaronada, chermezuiala. Vreo speranta ca Strada Hameiului sa intre in legalitate ? Ioc. La toate intampinarile mele, in numele a peste 40 de cetateni din zona, Primaria ori a mintit (scriind ca strada nu se afla in proprietatea primariei), ori si-a batut joc (din 2022 de cand primarul mincinos a recunoscut faptul ca strada apartie primariei, se tot face cadastrare, proiectare, fata-fata, ca la Cluj) nimic nu se schimba. O data la 6 luni, primim acelasi raspuns impersonal, copy-paste, la intampinari si reclamatii: „În acest sens, este în lucru documentația necesară pentru obținerea autorizației de construire. Se procedează la întocmirea Documentației de Avizare a Lucrărilor de Intervenție (DALI), urmând că documentația tehnico-economică și indicatorii tehnico-economici, cu respectarea prevederilor H.G. nr…. etc… etc…). Minciuni, Gargara. Nesimtire. Putoare. Nimicnicie ! Nici macar promisiunea de intretinere a strazii, pentru a fi circulabila fara primejdii si distrugeri nu se respecta. Ultima, pentru lucrari de intretinere in 2024, luna mai. O alta gogonata marca Boc. Pana cand ? Sa renumin strada : Str. Emil Boc. Paote ca atunci…din mandrie…ceva ? Nu e cazul ca primaria sa se teama ca neconformitatile/ilegalitatile cu privire la documentatiile de construire asociate zonei Strazii Hameiului ar putea-o aduce intr-o situatie total neplacuta ? Pana atunci, lasati, dragi angajati ai cetatenilor la primarie bocaneala si bocanita si treceti la treaba, revenind la onoare !

Scrie un comentariu

Articole similare