Închide

Două comune din Cluj, puricate de corpul de control al lui Ponta, care sesizează Parchetul. Ce nereguli a găsit

Administrație by Actual de Cluj - mai 04, 2014 0 689

Corpul de control al premierului sesizează Parchetul în legătură cu nereguli privind proiecte de mediu în 11 localităţi, între care două în judeţul Cluj.


Corpul de control al primului-ministru a sesizat organele de urmărire penală cu privire la posibile fapte de natură penală în legătură cu implementarea proiectelor finanţate din bugetul Fondului pentru mediu, în cadrul Programului naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi, în 11 localităţi, printre care se află şi două comune din Cluj, Aghireşu şi Mihai Viteazu.

Potrivit unui comunicat al Guvernului, Corpul de control al primului-ministru a efectuat verificări la autorităţi ale administraţiei publice locale, pe un eşantion constituit din  municipiul Piatra-Neamţ, judeţul Neamţ, oraşul Petrila şi comuna llia, judeţul Hunedoara, comunele Dragalina şi Ştefan cel Mare, judeţul Călăraşi, comunele Aghireşu şi Mihai Viteazu, judeţul Cluj, comunele Corbii Mari şi Răscaieţi, judeţul Dâmbovita, comuna Roata de Jos, judeţul Giurgiu şi comuna Lovrin, judeţul Timiş.

Corpul de control arată că primarul comunei Aghireșu, Sorinel Lehene, nu și-a îndeplinit obligațiile pe care le avea în calitate de responsabil legaf al proiectului ‘Amenajare spații verzi în localitatea Aghireșu-Fabrici, comuna Aghireșu, aprobat în anul 2011. Motivul / nu a informat Administrația Fondului pentru Mediu în legătură cu modificarea amplasamentului terenului destinat realizării spațiilor verzi, „deși acest fapt a constituit un element care a fundamentat decizia de acordare a finanțării nerambursabile”, arată Corpul de Control.

Astfel, s-a constatat că amplasamentul terenului de 2.890 mp pe care urmau să fie amenajate spațiile verzi a fost modificat, acesta fiind format dintr-un teren în formă poligonală cu o suprafața mai mică decât cea prevăzută în studiul de fezabilitate, respectiv de doar 2.120,08 mp. „Suprafața de 2.890 mp a stat la baza deciziei Administrației Fondului pentru Mediu de acordare a finanțării nerambursabile, diferența de teren de 769,92 mp fiind constituită din spații verzi situate la intrările blocurilor din vecinătate”, arată raportul.

Neîndeplinirea acestei obligații contractuale a avut drept consecință rezilierea contractului de finanțare și pierderea de către comuna Aghireșu, județul Cluj a finanțării nerambursabile, cheltuielile aferente realizării proiectului urmând a fi suportate, integral, din bugetul local al comunei. Ca urmare, comuna Aghireșu a fost obligată să restituie Administrației Fondului pentru Mediu suma de 235.400 lei, reprezentând finanțarea acordată în cuantum de 225.714 lei și dobânda percepută de finanțator în cuantum de 9.678 lei.

Totodată, arată corpul de control, pentru implementarea proiectului ‘Reabilitare și extindere spații verzi în comuna Minai Viteazu, județul Cluj’, aprobat în anul 2011, primarul comunei Minai Viteazu, loan Zeng, a aprobat inițierea procedurii de atribuire a contractului de lucrări cu o întârziere de aproximativ 12 luni față de prevederile contractului de finanțare nerambursabilă. întârzierea a determinat imposibilitatea realizării obiectivului de investiții în termenul stabilit inițial prin contractul pentru finanțare nerambursabilă, astfel că, la data de 25 iulie 2012 au încetat efectele juridice ale contractului.

Contractul de lucrări a fost încheiat în 3 septembrie 2012, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost emis la data de 20 septembrie 2012, în condițiile în care investiția trebuia să fie finalizată până la data de 25 iulie 2012, potrivit contractului de finanțare încheiat cu Administrația Fondului pentru Mediu.

în scopul menținerii cadrului contractual necesar pentru decontarea cheltuielilor în sumă de 442.270 lei, aferente proiectului ‘Reabilitare și extindere spații verzi în comuna Mihai Viteazu, județul Cluj, reprezentanții Administrației Fondului pentru Mediu și ai Primăriei Comunei Mihai Viteazu au semnat actul adițional nr. 1 ia contractul pentru finanțare nerambursabilă, atestând, în mod necorespunzător adevărului, că actul adițional a fost încheiat la data de 19 iulie 2012, deși, în realitate, acesta a fost încheiat în 4 decembrie.

„Având în vedere că, în urma desfăşurării acţiunilor de control la cele 11 autorităţi ale administraţiei publice locale, în legătură cu implementarea proiectelor finanţate din bugetul Fondului pentru mediu, în cadrul Programului naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi, au rezultat indicii privind acte şi operaţiuni care pot întruni elementele constitutive ale unor posibile fapte de natură penală (fals intelectual, fals în înscrisuri sub semnătură privată, fals în declaraţii, uz de fals, înşelăciune, abuz în serviciu contra intereselor publice, neglijenţă în serviciu, deturnare de fonduri), Corpul de control ai primului – ministru, ca organ cu atribuţii de control, a sesizat organele de urmărire penală competente, urmând ca acestea sau, după caz, instanţele de judecată să hotărască asupra existenţei sau inexistenţei infracţiunilor şi asupra vinovăţiei”, se arată în raportul Corpul de control al primului-ministru.

Nota de informare privind concluziile verificărilor efectuate la autorităţi ale administraţiei publice locale în legătură cu implementarea proiectelor finanţate, în perioada 2009 -2012, în cadrul Programului naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spatii verzi în localităţi va fi transmisă, spre informare, Administraţiei Fondului pentru Mediu, Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice, Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Ministerului Afacerilor Interne, Secretariatului General al Guvernului, Cancelariei Primului-Ministru, Curţii de Conturi a României etc.

Printre neregulile constatate se numără: obţinerea finanţării nerambursabile de la bugetul Fondului pentru mediu prin folosirea unor înscrisuri care conţineau date necorespunzătoare adevărului; îndeplinirea defectuoasă a atribuţiilor de serviciu de către reprezentanţii Administraţiei Fondului pentru Mediu cu ocazia analizării si evaluării cererilor de finanţare nerambursabilă; neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute în contractele de finanţare nerambursabilă de către responsabilii legali ai proiectelor; organizarea cu întârziere fată de prevederile contractului de finanţare nerambursabilă a procedurilor de atribuire a contractului de lucrări, cu efecte asupra termenului de valabilitate a contractului; atribuirea ilegală a contractelor de lucrări privind obiectivele de investiţii finanţate din bugetul Fondului pentru mediu; subcontractarea lucrărilor de către operatorii economici cărora le-au fost atribuite contractele de lucrări, fără înştiinţarea autorităţilor publice locale; executarea lucrărilor fără emiterea unor autorizaţii de construire; decontarea neiustificată şi nelegală a unor cheltuieli referitoare la lucrări neexecutate; schimbarea, fără drept, a destinaţiei fondurilor publice alocate obiectivului de investiţii; disimularea cotei de profit practicate de către executanţii lucrărilor aferente obiectivelor de investiţii, în scopul decontării profitului din bugetul Fondului pentru mediu, contrar regulilor de acordare a finanţării nerambursabile.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu