Închide

De abia în 2021 aflăm dacă proiectul metroului este fezabil. Cinci ofertanți sunt în competiția pentru studiile de prefezabilitate și fezabilitate

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - iul. 31, 2019 0 367

Interes mare, de nivel internațional, după cum a ținut să anunțe public edilul Emil Boc, pentru licitația pornită de Primăria Cluj ce vizează studiile de prefezabilitate și fezabilitate, privind introducerea metroului și trenului metropilitan în oraș. Cele cinci asocieri de firme care au intrat în competiție sunt aceleași care sunt deja conectate la bugetul Primăriei Clujului, una dintre ele fiind chiar autoarea caietului de sarcini pentru această procedură de licitație, „serviciu” pentru care a încasat 100.000 de lei de la Primăria lui Boc. Este vorba despre Metrans Engineering SRL, al cărei administrator i-a plimbat anul trecut pe oamenii lui Boc – respectiv pe Gheorghe Șurubaru, Virgil Poruțiu și Liana Henț – pe la București pentru a fi siguri că va obține contactul cu metroul, după cum s-a mai relatat în presa locală.

Dacă Primăria va atribui licitația în luna noiembrie, 2019, așa cum estimează Emil Boc – în condițiile în care nu vor fi contestații și se va semna contractul, la termenele anunțate de Boc – în 2022 municipalitatea va avea pe masă o documentație de licitație de proiectare și execuție. Cu mult noroc, în 2021 clujenii vor putea afla cât costă metroul și trenul metropolitan. Trebuie precizat că specialiștii în urbanism au explicat pentru Actual de Cluj că fix după cinci luni de la demararea acestui contract se va ști exact dacă metroul e fezabil sau nu pentru Cluj. Varianta ca proiectul să nu fie fezabil este de asemenea luată în calcul.

La licitația de 1 milion de euro (46.440.000 lei fără TVA) lansată de Primăria din Cluj pentru studiile de pre-fezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului și evaluare strategică pentru tren metropotan pe ruta Gilău, Florești-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonțida (etapa 1) și magistrală de metrou, plus legătură între tren și metrou cu toate studiile aferente au depus oferte cinci asocieri de firme. Este vorba despre:

  1. Asocierea SWS Engineering Spa (Italia) – SYSTRA (Franța) – METRANS Engineering SRL (România)
  2.   Asocierea Explan SRL (România) – DR. SAUER and PARTENERS (UK)
  3. Asocierea METROUL SA (România) – PADECO CO., LTD ( Japonia)
  4. Asocierea EUROCERAD INTERNATIONAL SRL (România) – 3TI PROGETTI ITALIA- INGEGNERIA INTEGRATA S.p.A.(Italia)
  5. EGIS RAIL SA (Franța)

Firmele participante la această licitație sunt deja clienți ai Primăriei din Cluj, mai vechi și mai noi, care se bat pentru o felie de finațare, fiind asociate cu giganți de la nivel internațional. Primarul Emil Boc a ținut să anunțe „interesul mare” și „participarea internațională” într-conferință de presă pe care a anunțat-o cu numai două ore înainte (cu dedicație pentru reporterii de tv, care să-l includă în buletinele de știri care se transmit la nivel național). Întrebat despre de ce anunță conferința de presă de pe o oră pe alta, Boc a spus că a finalizat de dimineață raportul procedurii de licitație și că de aceea a decis să inițieze și conferința de presă. În 16 iulie, primarul Boc a anunțat într-o altă conferință de presă (prima inițiată oficial după ce a fost acționat în instanță de Asociația Profesioniștilor din Presă Cluj deoarece refuză să organizeze conferințe de presă), că termenul de la licitația pentru metrou și tren metropolitan s-a decalat pentru data de 30 iulie.

Aceleși firme conectate la bugetul Primăriei

De fapt, „interesul internațional și mare” fluturat de Boc se învârte în jurul acelorași firme conectate la banul public și la Primăria din Cluj. Una dintre firmele participante a fost înființată cu numai trei luni înainte de a fi contactată de Primăria din Cluj pentru a face caietul e sarcini pentru licitația de contractare a studiilor de pre și fezabilitate pentru metrou. Este vorba despre Metrans Engineering SRL care aparține lui Radu-Gabriel Dumitru, după cum a scris gazetadecluj.ro, frimă care a încasat în septembrie 2018 suma de 100.000 de lei, fără TVA, pentru a face caietul de sarcini la licitația la care participă. La licitația propriu zisă, Metrans Engineering participă în asociere cu SWS Engineering Spa (Italia și cu Systra (Franța).

Contractul derulat deja cu Primăria Cluj de Metrans Engineering prevedea: „consultanță pentru elaborarea sau asistență la elaborarea de documentații de atribuire inclusiv caiete de sarcini cu termeni de referință, pentru selectarea unor servicii de proiectare și consultanță tehnică de întocmire a documentațiilor tehnico-economice faza SPF studiu de prefezabilitate sau SF studiu de fezabilitate, pentru obiectivul de investiții CONSTRUIRE METROU ÎN MUN. CLUJ-NAPOCA. Serviciile includ și asistență de specialitate pe timpul evaluării ofertelor tehnico-economice, până la desemnarea câștigătorului”.

(șefa de la Investiții Liana Henț, managerul Gheroghe Șurubaru și directorul tehnic Virgil Poruțiu în vizita la București, sursa foto, gazetadecluj.ro)

Radu Gabriel Dumitru, cel care o administrează această firmă, este și manager de proiecte la societatea Metroul SA, o ”căpușă” a companiei de stat Metrorex, care administrează metroul din București. Spre sfârșitul anului trecut el a organizat o vizită de lucru în cadrul căreia Gheorghe Șurubaru (city-managerul municipiului Cluj Napoca), Virgil Poruțiu, director tehnic și Liana Henț, șef serviciu investiții, la Primăria Cluj Napoca, au fost plimbați prin subteranele metroului bucureștean, pentru a vedea cum funcționează trenul subteran. Totul într-o vizită de o zi și 2.160 lei, fără diurnă, din banii Primăriei Cluj Napoca, după cum mai semnalează aceeși publicație.

Fac studii pentru Primărie

Metroul SA a participat, de asemenea, la licitația Primăriei în asociere cu Padeco Co LTD Japonia. Firma are contracte de consultanță de sute de milioane de lei cu Regia publică Metrorex, cea care operează metroul din București. Metroul SA ar fi conectată la Gheorghe Udriște, lider PNL. A lucrat și cu Systra  Franța pe contracte de milioane de lei încasați de la Metrorex.

EUROCERAD INTERNATIONAL face parte din asocierea care a câștigat lucrările la tronsonul de autostradă Turda – Sebeș. Presa scrie că societatea o are ca asociat și administrator pe Florina Costache care are o serie de legături de afaceri extrem de interesante cu Michael Stanciu Iptana sau cu unul dintre regii asfaltului, Dan Besciu de la Construct Eurotrading. Societatea a participat la licitații și cu Anduro Impex, o firmă din București care (susținută de Napocamin, societatea fugarului condamnat Ioan Bene, condusă în prezent de fostul primar al Clujului, Sorin Apostu) a câștigat deja două contracte cu Primăria Cluj pentru realizarea studiilor de fezabilitate pentru două pasaje rutiere (Mărăști și Tăietura Turcului).

EXPLAN SRL este o societate din Cluj care îl are ca administrator pe Ciufudean Petru și care a reușit să demonstreze în instanță că o licitație a Consiliului Județean a fost ”’măsluită” și anume cea pentru serviciile de proiectare aferente modernizării a mai multor kilometri de drumuri județene din Cluj (Servicii de întocmire documentaţii cadastrale de intabulare, studii geotehnice, expertiza tehnică, D.A.L.I, proiectare si asistenţă tehnică pentru drumurile judeţene din judeţul Cluj). Curtea de Apel Cluj a arătat anul trecut că nici autoritatea contractantă, nici societăţile câştigătoare nu au respectat normele legislative a unei proceduri de licitaţie din moment ce ofertantele nu au avut documentaţia completă, iar Consiliul Judeţean a omis această cerinţă. Astfel, s-a dispus anularea procedurii de licitație pentru trei loturi de drumuri.

Explan este și cea care a reușit să elimine toate firmele aflate în fața sa, oferind prețul cel mai avantajos (una a fost descalificată, restul de trei au fost eliminate prin contestații în instanță), adjudecându-și licitația organizată de Primăria Cluj pentru realizarea studiilor de fezabilitate pentru centura metropolitană, proiect inițiat anul trecut de Primăria Cluj, pe cont propriu.

Egis a făcut pentru Primăria din Cluj studiul de fezabilitate pentru un tunel rutier subteran pe sub centrul Clujului. Francezul Bernard Falconnat, somitate internațională în lumea drumarilor, adus la Primărie de Ion Pantelimon, cel care conduce Regia Autonoma a Domeniului Public deținută de municipalitate, a făcut prezentările variantelor. Contractul a fost de peste 14.000 de euro la nivelul lui 2013.

Dr. Sauer & Partners e o companie Britanică cu 30 de ani de experiență în soluții de tunelel subterane și peste 250 de proiecte în Europa, Asia, America de Nord și America de Sud.

Japonezii de la Padeco au făcut cu Metroul SA consultanță pentru Metrorex pe proiecte de milioane lei.

Systra e o companie franceză cu peste 6700 de angajați care derulează deja printr-o subsidiară din România contracte de consultanță cu autorități publice din România.

Când vom avea studiile gata

Despre termenele din licitație, primarul Boc a prezentat public un tabel cu teremenele care se întind pentru o perioadă de 27 de luni, în cazul metroului, și de 24 de luni, pentru trenul metropolitan. Boc a mai spus că sunt termene standard care funcționează în toată lumea și că undeva în noiembrie Primăria estimează că va atribui acest contract.

Specialiștii clujeni consultați de Actual de Cluj susțin că documentația de licitație pentru metrou este așa de „deștept” făcută pentru că va ajuta Primăria să „econimisească” banii, fiind în măsură să prezinte, după fix 5 luni (faza de prefezabilitate) de la derularea contractului, dacă proiectul metrou va intra sau nu în faza de studiu de fezabilitate. Mai precis, cei care vor câștiga această licitație vor putea oferi un răspuns ferm dacă proiectul metroului se poate sau nu se poate realiza la Cluj, dacă are sau nu are rost ca Primăria să parcurgă etapele realizării acestui obiectiv. Această fază de prefezabilitate – de cinci luni – reprezintă aproximativ 10% din valaorea contractului angajat în licitație – potrivit specialiștilor consultați de Actual.

Termenele proiectelor:

  • author photo two

    Luminiţa Silea

    Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

    Nici un comentariu

    Scrie un comentariu

    Articole similare