Închide

Cum și ce construiesc consilierii noștri. Case cu potențial de bloc, reclamă vecinii, în zonă neurbanizată, pe un drum de pământ pitic

AdministrațieTop News by Luminiţa Silea - oct. 31, 2014 0 1573

Un consilier local vrea să construiasca 6 imobile de locuințe colective într-o zonă neurbanizată, pe o alee de pământ de șase metri fără posibilitatea amenajării pe o parte a trotuarului, reclamă vecinii acestuia. Vorbim de Ovidiu Florian, consilier local PNL, cel care a militat tot anul pentru ca primăria să preia în domeniul public străzile private chiar dacă acestea nu au două benzi pe sens, trotuare sau asfalt.

Direcția de Patrimoniu a primăriei pune sub semnul întrebării proiectul imobilelor de locuințe colective propuse de Florian pe strada Aurel Gurghianu, în extensia Europa, pentru că acestea se edifică într-o zonă neurbanizată și a recomandă să fie aprobat proiectul după conectare ei la rețeau strdală. Planul Urbanistic Zonal – str Aurel Gurghianu nord-construire imobile cu apartamente și ateliere a primit OK-ul Direcției de urbanism a primărie și a fost înaintat pe masa Consiliul Local pentru votul final la ședința ordinară din 3 noiembrie.

zona europa

Inițial se dorea amenajarea pe o parcelă de 2100 mp a trei imobile cu subsol, demisol, parter, etaj și etaj retras, după cum reclamă vecinii, într-o zonă preponderent cu locuințe unifamiliale, pe un teren care permite ca demisolul să devină parter, deci să rezulte blocuri între case. Atât vecinii cât și proiectantul spun că documentația a fost respinsă la ședința de urbanism din 12 august. Apoi ea a fost modificată (completări din 3 octombrie) și s-a scăzut nivelele la subsol, parter, etaj și mansadă. Avizul comisiei de urbanism apare însă redactat cu data de 12 august. Vecinii contestă proiectul, având temeri că acesta se va transforma în teren în blocuri, pe o stradă de pământ, fără trotuare și că nu se asigură suficiente locuri de parcare. Ba mai mult, acest proiect ar limita accesul la parcele a unor cetățeni care au proprietăți pe strada Aurel Stoica. Chiar Direcția de Patrimoniu a Municipiul spune că incinta studiată în proiect e lipsită de un acces la calea publică, așa cum e cerut prin CU. „Aurel Gurghianu e o stradă privată, motiv pentru care parcela n-are adresă administrativă, avem rezerve în ceea ce privește existența rețelelor publice de utilități. Recomandăm amânarea până la finalizarea procedurilor de racordare a zonei la rețeaua stradală și la cea de utilități publice”, arată Serviciul Evidență Patrimoniu și Cadastru în 29 septembrie.

gurghianu 2

Pe planșele de pe masa consilierilor locali apar șase imobile, unul cu demisol, parter și mansardă, trei cu parter, etaj și mansardă și unul cu subsol, parter, etaj și mansardă. Cetățenii care au formulat obiecții, începând cu luna septembire, se referă la imobile subsol, demisol, parter, etaj și etaj retras, așa cum apăreau în proiectul înregistrat la primărie și prezentat CTATU pentru care există și avizul din 12 august. “Consider că nu este oportun să se construiască blocuri într-o zonă preponderent de case, mai ales că accesul la imobilele propuse se realizează pe un drum de doar 6 metri lățime iar pe porțiunea parcelei avute în discuție nu există trotuar, ceea ce încalcă prevederile HG 525/1996”, subliniază Turdean Voicu, unul dintre vecini. Un alt vecin, societatea Comelit Import Export susține că zona unde se dorește construirea este una de locuințe individuale și colective mici cu maxim două etaje și nu una mixtă și că nu exisită suficiente locuri de parcare, mai ales pentru vizitatori. Alți vecini reclamă că imobilele ar trebuie să aibă retrageri mai mari față de limitele de proprietate și că prin amplasarea lor li se taie accesul la proprietățile lor.

Ce zic hârtiile

Documentația de urbanism a cărui beneficiar este Ovidiu Florian cu soția și Aurel Dezmirean cu soția a fost dezbătură în ședința Comisiei de Urbanism din 12 august 2014, la 12 zile de la înregistrarea sa la primărie și a primit avizului. Potrivit acestuia, Certificatul de Urbanism a fost eliberat în 11 august, cu o zi înaintea comisiei de urbanism. Planulul Urbanistic Zonal – construire imobile cu apartamente – str. Aurel Gurghianu – Nord este delimitat la este de un pâru, la vest și sud de proprietăți private iar la nord de un teren pe care s-au avizat în 30 septembrie, patru case unifamiliale. Prin PUZ se stabilește pe fâșia de teren de pe strada Aurel Gurghianu UTR-ul CM3d adică zonă mixtă de locuințe colective, activități administrative, comerciale, cultutale și altele, un regim de înălțime de subsol, parter, un etaj și mansardă, cu retrageri de cinci metri față de pârâu și terenul liber și de trei metri față de viitoarele case unifamiliale. „Toate investițiile propuse prin acestă documentație vor fi suportate de beneficiarii acesteia. Autorizațiile de construire pentru acestea se vor emite numai după realizarea rețelelor tehnico-edilitare și a rețelei stradala la nivel de strat de rezistență. Drumul de acces se va reglementa la secțiunea propusă, conform legislației în vigoare (HG. 525/1996, Anexa 4)”, se arată în arară în avizul din 12 august al primăriei.

Ce spune proiectantul

Proiectatul lucrării este firma soților Florian, Arh Consult Solution. Arhitectul Nicoleta Florian spune că proiectul a fost modificat față de varianta prezentată în ședința din 12 august și că prin cerificatul de urbanism parcela a fost încadrat în zona de construcții mixte, CM3 chiar de către Direcția de Urbanism. Cele șase imobile vor avea fiecare câte trei apartamente. Potrivit răspunsurilor, strada Aurel Stoica n-ar exista în teren, deși a fost prevăzută ca drum în documentațiile de urbanism doar că n-a putut fi realizată efectiv, așa că recomandă vecinilor nemulțumiți să își organizeze altfel accesul, de pe strada Bibescu sau din zona de case unifimiliale de pe Gurghianu. De asemenea, arhitectul mai arată că terenul (obținut prin instanță și cumpărat în 2013) pe care se va edifica ansamblul de imobile mixte are acces la o cale publică, mai mult că pe strada Gurghianu se locuiește într-un singur imobil de locuințe, racordat la rețele urbane edilitare, cu adresă poștală. Strada Gughianu este chiar din 2010 în nomenclatorul stradal în zona de impozitare D.

foto: MIhai Hendea

foto: MIhai Hendea

Ce spune consilierul local

Ovidiu Florian spune că, după consultarea populației proiectul a fost modificat ca regim de înălțime, în așa fel încât să facă o trecere între zona de case și cea de blocuri din vecinătate. „Suntem sub 50% ca indici de ocupare a parcelei decât maximul admis. Procentul de Ocupare a Terenului (POT) 45% și Coeficientul de Utilizare a Terenului 1,8. Noi suntem la POT 28% și CUT 0,78. Ni s-a cerut să facem PUZ pentru a reglementa accesul. Inițial, am vrut să facem trei blocuri deservite de un garaj subteran și o zonă verde. Anul trecut, în noimebrie, am cerut certificatul de urbanism. Consultările populației le-am început în martie anul acesta. Când am intrat la urbanism, nu a fost în regulă. Acum suntem la al treilea certificat de urbanism, așa se explică cel din 11 august. Ideea este că la Cluj se cere ca ceea ce vrei să construiești să se regăsească în certificatul de urbanism pe care ți-l emit. Aleea pe care am delimitat-o este una de incintă. Încă nu știm cum se vor stabili adresele poștale pentru viitoarele imobile. Probabil pe Gurghianu vor primi. Ce ne va cere primăria asta vom face. Noi donăm bucuroși alee dacă primăria o acceptă. Oricum în cartierul Europa, aproape toate străzile sunt private. Deși s-a dezmembrat terenul cu titlul de drum, pentru utilitate publică, oamenii plătesc încă impozite pe străzi pentru că arterele n-au fost preluate în domeniul public. Dăm și un exemplu cu străzile private. Oricum ni s-a cerut să facem întâi rețelele și drumul, înainte să se dea autorizația pentru ansamblu. Le vom face ”, a menționat Florian. În ceea ce privește obiecțiile cu privire la construirea într-o zonă neurbanizată, consilierul spune că sunt total nefondate. „Pe Miko Imre sunt blocuri de 8 etaje și mai sus de noi este Baumax. Cum să fie o zonă neurbanizată?”, completează consilierul local.

Florian, militant pentru asfalt de la primărie pe străzile private

Martie 2014

„Trebui găsită o modalitate rapidă de trecere a terenurilor cu destinaţie de drum din patrimoniul privat în cel public. Sunt străzi, cum ar fi Bibescu, pe care deja s-a construit şi există utilităţi şi reţele dimensionate, chiar dacă artera nu are decât şase metri. În anii ’90 nu se impuneau astfel de condiţii – ca arterele să aibă şapte metri carosabil, plus trotuare, iar acum primăria cere astfel de condiţii. Cum mă obligaţi dumneavostră pe mine şi pe ceilalţi vecini care nu am avut această condiţie similară cu cea care vă e impusă dumneavoastră, ca să fiu umăr la umăr cu dumneavostră să-mi asfaltez şi eu strada. Mie nu mi s-a impus această condiţie în anii ’90 când am construit, dacă dumneavoastră vi s-a impus, acum ce zicem, ghinion?”, atrăgea atenţia consilierul PNL Ovidiu Florian.

Aprilie 2014

„Asta este o mare problemă existentă în municipiu, am sesizat-o și în cadrul ședinței de Consiliu Local. Aproape tot cartierul Europa are o tramă stradală care este privată. Oamenii și-au dezmembrat terenurile cu titlul de drum, conform cerințelor municipalității, dar cu toate că există o comisie înființată de ani de zile, până în momentul de față nu a fost niciun drum privat preluat de Primărie. Iar asta pentru că, preluarea drumurilor private creează obligativitatea Primăriei de a asfalta, de a crea iluminat public și toate utilitățile necesare ori Primăria se ferește de aceste probleme, cerând cetățenilor să își asfalteze strada, să își pună iluminat public, eventual să își facă și la vecini și pe urmă să vină Emil Boc și să taie panglica”, spunea Ovidiu Florian, consilier PNL Cluj.

Poziția primarului Emil Boc față de străzile private-pitice

„Trebuie predată strada cum scrie în lege, cu standardele cerute şi cu asfaltul pe ea, după care primăria o întreţine de acolo în colo pentru totdeauna. Dar, repet, noi nu ne putem substitui în obligaţiile proprietarilor care au un raport comercial cu cei care cumpără o casă pentru că, altfel, niciodată nu vor fi resurse financiare să acopere nici ce avem în domeniul public. Calea Turzii ne costă cinci milioane de euro s-o asfaltăm. Eu cred că fiecare trebuie să-şi asume responsabilitatea pe care o are. Suntem, însă, deschişi să discutăm situaţiile particulare pentru găsirea şi rezolvarea problemelor de preluare, în ordinea priorităţilor”, a menţionat primarul.

 

 

 

 

 

 

 

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare