Închide

Cum se vor construi viitoarele „blocuri pentru mașini” în Cluj. Boc a tranșat principiile cu parkingurile din cartierul unde locuiește

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mart. 31, 2018 0 849

Revolta riveranilor pornită de anul trecut împotriva „blocurilor pentru mașini” pe care Primăria vrea să le planteze în toate cartierele orașului a ajuns să schimbe, cel puțin declarativ, planurile instituției cu respectivele parcări. Compromisul va fi cel care va da noua față a parkingurilor de cartier pe care Primăria le-a anunțat.

Primarul Boc a anunțat deja de la masa de unde conduce ședințele publice ale Comisiei de Amenajarea Tetitoriului și Urbanism (comisia mare) că vrea un compromis privind viitoarele prakinguri din cartiere. „Nu cu orice preț parking și să creăm niște monștri. Ce facem trebuie să facem decent, cu acceptanța oamenilor”, a fost soluția găsită de Boc pentru viitoarele parkinguri supraterane din cartierul Zorilor, unde edilul locuiește, pe Sighișoarei și pe Gheorghe Dima.

Trebuie spus că Primăria a început, incisiv, din 2017 să facă proiecte de regenerare urbană în cartierele orașului în urma cărora să rezulte parkinguri supraterane pe terenuri dintre blocuri identificate ca libere de sarcini. A făcut teme de proiectare pentru astfel de parkinguri în Mănăștur sau Gheorgheni și le-a licitat, apoi proiectele au ajuns la Comisia-mare de urbanism.

Comisia de urbanism a Primăriei a ajuns un loc unde se fac audiențe cu riveranii și tot muncipalitatea ajunge să aibă surprize privind dorințele clujenilor.

Riverani din cartierele celor 13 parkinguri anunțate de Primărie au întors planurile municipalității și, invitați la ședințele de urbanism, au cerut oficialilor Primăriei să vină cu soluții europene, parcări subterane cu spații verzi la sol.

Cum nimeni din Primărie nu s-a gândit să facă parkinguri subterane în catiere (și pentru că aceste soluții sunt scumpe și nu generează un calup mare de locuri de parcare) și deja s-au licitat contracte specifice, primarul Emil Boc a ajuns la ședințele de urbanism să „taie” verbal etaje din viitoarele parcări supraterane.

În luna martie, la Comisia mare de urbanism s-au discutat două proiecte ale unor parkinguri din cartierul unde acesta locuiește, Zorilor, din care o parcare pe Sighișoarei și una pe Gheorghe Dima. Pentru aceste zone se doreau parcări supraterane, însă în final s-a ajuns la câteva niveluri subterane pentru fiecare dintre soluții.

Primăria a licitat teme de proiectare pentru planuri de regenerare urbană cu parkinguri supraterane pe care nu le mai respectă, iar cei care au fost contractați au fost întorși cu proiectele supraterane și puși să facă nivele subterane. Proiectanții fac variante după variante de parcări, mecanic, fără să mai aibă în vedere soluții inedite pentru cartiere care ar trebui să vină în respectiva regenerare urbană. Prezintă aceste proiecte mecanic. Ajung să susțină public dictonul primarul Emil Boc: „calitatea vieții” care ar sta la baza fiecărei variante de parking, însă când este să demonstreze acest concept, le ies calcule mai mici la viitoarele spații pentru oamenii din cartiere.

Așa s-a întâmplat în cartierul Zorilor, unde proiectantul unui astfel de Plan Urbanistic de Regenerare Urbană a ajuns, după 7 variante de parkinguri făcute la cererea Primăriei, să nu mai reușească să spună public ce fel ca parking propune pe Dima-Sighișoarei (154 de locuri în două parkinguri subterane).

La un alt proiect de parking tot din Zorilor, pe strada Gheorghe Dima, proiectanții au venit la Primărie cu o propunere de parking cu două subsoluri, parter, 4 etaje și chiar terasă care să aducă 295 – 340 de locuri noi de parcare în evantualitate realizării și a terasei. Adică un parking de peste 15 metri înălțime, cât blocurile din zonă.

Cu această imagine în față, primarul Emil Boc a tranșat public viitorul proiectului: „Uitați de chestiile astea, să facem un parking mai mare decât blocurile de 12 metri din zonă. Uitați de asta că vin oamenii, încă n-au aflat, dar apoi vor veni la mine. Radeți un nivel din start. Două deasupra, două dedesubt, așa aș merge cu el. Nu cu orice preț parking și să creăm niștre monștri. Ce facem trebuie să facem decent, cu acceptanța oamenilor”, a fost principiul enunțat de primar pentru proiectele de parkinguri din cartierul Zorilor.

Cum sunt proiectele Primăriei, arhitecții din Comisia de urbanism s-au ferit să facă comentarii privind felul în care s-a ajuns să se facă și să se desfacă PUZ-urile de regenerare urbană pentru parkingurile Primăriei.

Nici unul dintre cei din comisie nu au enunțat vreun punct de vedere general cu privire la ceea ce pregătește municipalitatea prin aceste documentații de urbanism. Arhitecții au făcut mici observații tehnice (în concordanță, spun ei, cu menirea comisiei de tehnice de urbanism care asta face), fără să ia în calcul dacă ceea ce face Primăria în cartiere este oportun pentru oameni, pentru mașinile oamenilor sau pentru viitorul urbanistic al acestor cartiere unde sunt propuse.

Mai ales că, la ședințele Comisiei – mari de urbanism, noul arhitect-șef al orașului, Claudius Daniel Pop a spus că „aici discutăm principii”, ca menire a dicuțiilor care se poartă, având în vedere că ședințele sunt publice.

În noua dispută dintre cetățeni și primărie, clujenii cer mai întâi locuri de joacă, spații verzi și apoi locuri de parcare, dar nu oricum, ci în subteran. Pe de altă parte, specialiștii de la Direcția de Urbanism au spus că administrația face parkinguri pentru că, la consultările din cartiere practicate de oficialii instituției (pentru a lua pulsul „electoratului” format din președinții de asociații de locatari, pensionari din fostul corp de voluntari „pîrâcioși” al municipalității) oamenii au spus că vor mai multe locuri de parcare.

Cei de pe margine (proiectanți din oraș) ajung să-i compătimească pe cei care lucrează pentru Primărie deoarece unii sunt tineri și ajung în final (având în vedere că instituția schimbă din mers temele de proiectare, îi tot pun să facă variante peste variante) să lucreze pe gratis.

Alți specialiști-arhitecți spun că acești proiectanți angajați de Primărie să facă parcări în cartiere cu prețul cel mai mic sunt „slabi” și nu au capacitatea să genereze adevărate proiecte de regenerare urbană.

Riveranii au ajuns obsesiv să-i amintească primarului Emil Boc (care tot folosește public sintagma „smart city” când vorbește de Cluj) că un „smart city are nevoie de soluții smart” și când vine vorba de parkingurile din cartiere.

Ca o concluzie pentru a-i mulțumi pe nemulțumiți, viceprimarul Dan Tarcea a ajuns să spună că viitoarele proiecte de parkinguri (fie ele și subterane) vor duce automat la creșterea prețurilor proprietăților pe care oamenii le au în zone (apartamente). Și în plus, ele vor aduce liniște pentru toți cei care ajung acasă și nu vor mai avea certuri sau probleme cu vecinii când își vor parca mașinile, a mai fost o altă varintă a oficialului.

În ceea ce privește proiectele de parkinguri de pe Sighișoarei și de pe Gheorghe Dima, Comisia de urbanism a mers pe mâna lui Boc și proiectanții au primit temă să mai îngroape niveluri și să vină cu varianta finală la comsia mică, tocmai ca proiectele să meargă în următoarea etapă – aprobarea documentației de către Consiliul Local.

 

 

 

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu