Închide

Cum se vede Clujul din birourile Google? Răspunde Elisabeta Moraru, Industry Manager

EconomieTop NewsUncategorized by Kristina Reştea - mart. 03, 2015 0 3455

 

Google e, pentru cei mai mulți dintre noi, locul în care cauți lămuriri pe internet. Dar uneori Google, la rândul său, caută și el lucruri. Sau oameni. Sau clienți. Unul dintre managerii din cadrul multinaționalei a fost la Cluj în acest început de săptămână și a povestit și pentru Actualdecluj.ro despre cum arată angajatul Google, ce caută multinaționala sau cum se vede Clujul – „pepinieră” de IT-iști/antreprenori.

„Mi-am lansat un blog și aș vrea să facem un interviu”, îi zice o tânără Elisabetei Moraru, imediat după încheierea evenimentului.

E absolventă de Jurnalism, a fost angajată la Xerox și Microsoft și a intrat în lumea gigantului cu cel mai celebru motor de căutare, după cum singură amintește, fără să știe ce face Google Ad. Elisabeta Moraru e acum Industry Manager la Google, iar la Cluj a venit ca să le vorbească tinerilor în căutare de sfaturi, în cadrul unui eveniment pus sub umbrela Capitalei Europene a Tineretului – Cluj 2015. Fie că te „inspiră” sau nu cărțile motivaționale ori discursurile oamenilor „de succes”, niște întrebări pentru Google rămân oricum.

Ei sunt viitorii angajați ai Google? ÎI căutați aici? Sau sunt viitorii angajați ai clienților voștri? Cine sunt tinerii care au venit să vă asculte?

Eu sper să fie cât mai mulți antreprenori. Eu asta sper. Pentru că au un potențial imens. Sunt atâtea business-uri care au pornit din Cluj, din Timișoara. Noi nu le știm pe toate, dar ele fac milioane în State sau pe alte piețe foarte mari. În primul rând mi-aș dori să fie antreprenori, să facă software, exporturi care să se ducă să cucerească piețe pe care acum Internetul le deschide mult mai ușor.

Sunt anumite piețe cu potențial care nu au fost exploatate la noi?

N-aș putea să zic neapărat asta.

 

Se vorbește mult despre IT, de start-upuri în zona asta…

Dacă vorbim de IT, sunt business-uri care vând software, care produc tot felul de aplicații absolut globale, care vând în State, în Australia. Nu au granițe, de-a dreptul. Pur și simplu ei trebuie să-și găsească nișa care să facă diferența, de la jocuri la orice altceva sau poate fi vorba de alte domenii, de exemplu de fashion. Sunt exemple multe care au cucerit America și care vin din România, de oriunde, din Satu Mare. Internetul sparge bariere, cel puțin pe cele geografice.

 

Ești în domeniu, din interior trebuie să vezi lucrurile în felul acesta.

Da, da. Nu am niciun motiv să mă îndoiesc. Spun asta referitor la antreprenoriat. Cred în asta și cred în a exporta și a cuceri noi piețe, pentru că România poate să facă asta, a dovedit-o și mai e potențial. Dar, printre cei de aici, sper să fie și viitori angajați. Pentru că în Google sunt foarte mulți români care s-au dovedit valoroși, care au dezvoltat aplicații, care au localizat produse, care au făcut lucruri absolut spectaculoase. Dar și viitori angajați ai clienților noștri. Pentru că e nevoie de oameni care să se specializeze și să se certifice și să știe ce înseamnă marketingul online. E o zonă în care toată lumea începe să existe. Și e important ca din mediul academic, după finalizarea studiilor, să poată să intre într-o companie știind niște lucruri foarte precise. Marketingul online e o meserie. E o profesie. O anumită zonă de specializare.

 

Poți să ieși din școală și să știi toate lucrurile astea? Sau se învață pe parcurs?

Da. E și/și.

 

Se discută mult despre această ruptură care există între școală și practică.

Eu văd aici două aspecte. Poți să înveți oricând. E vorba despre competențele pe care poți să le achiziționezi pe parcursul carierei.

Tu ești absolventă de jurnalism.

Da, exact. Și am învățat toate lucrurile acestea (pe care le practică în cadrul multinaționalei, n.red.). De trei ani, Google are această inițiativă a online marketing academy, în care am colaborat cu 11 universități din țară. În primii doi ani am făcut cursuri la acestea, ca să ajutăm zona academică să se apropie mai mult de partea de viață activă. Acuma proiectul se metamorfozează. Lucrăm și cu Universitatea Babeș-Bolyai pentru a dezvolta o curricula pe care să o predea ei în școală…

 

Adică să iasă pregătiți tinerii direct din școală?

Da, exact. Să țină pasul cu tot ce se dezvoltă în domeniu și după terminarea facultății, să poată să activeze în domeniul acesta.

 

Ca să mai economisești timp…

Da și să finalizezi cursurile cu o specializare concretă. Pentru că oricum se schimbă lucrurile și vei învăța tot timpul. Astăzi vei face într-un fel un banner, mâine în alt fel. Lucrurile se întâmplă. Nu e o inițiativă pe care o face doar Google. Sunt și alți jucători mari din piață care au luat în calcul aspectul acesta și care au astfel de inițiative. Deci sunt oportunități.

 

Ce face Google în România?

Biroul din România este unul de reprezentare. Suntem mai mult în zona de consultanță, de marketing. Cred că ce încercăm noi să facem cel mai intens în ultima perioadă este să deschidem oportunități. Misiunea pe care o avem, în principal, este să facem informația accesibilă tuturor. În România, am încercat să luăm asta ca pe o provocare, să avem inițiative în zonă educațională, de start-up, de exporturi. Cumva să deschidem niște zone de dezvoltare pentru business, pentru mediul academic sau zona administrativă, tot ce înseamnă administrație publică, astfel încât tot ce înseamnă tehnologia asta – care e absolut fabuloasă, e dinamică și îți schimbă viața – să fie dezvoltată.

 

Care e partea de care e interesată Google din piața din România? Companiile?

Absolut tot. Și IMM-urile. E atîta oportunitate de creștere! Dacă ne comparăm cu Polonia noi avem mai puține IMM-uri pe cap de locuitor. Dar asta nu e rău, e un potențial. E o creștere care poate fi făcută. Să existe mai multe oportunități, job-uri, interacțiuni economice… Dacă putem să dezvoltăm și noi e excelent. Așa ar trebui să facă toate corporațiile, să ajute la dezvoltarea mediului economic, și, de ce nu?, și a celui cultural. Dau un exemplu: proiectul Institutului Cultural, lansat acum și în România, după o pregătire de doi ani. E un proiect pe care îl iubesc. Sunt șapte muzee, Mocănița sau Muzeul Țăranului Român, care îți prezintă exponatele virtual. Prin intermediul Institutului Cultural. Asta este o șansă.

 

Cum se vede Clujul de la Google?

Da, e un loc foarte interesant. Înainte să plec, citeam în aeroport despre orașele care au oportunități pentru tineri și Clujul era menționat ca lider. Și eu cred același lucru. Oamenii din Google România cred asta. Și sunt multe inițiative de antreprenoriat, incubatoare de start-up-uri. Și universitățile. Sunt absolvenți foarte buni.

 

Cei din Cluj se laudă aici, dar întrebarea este dacă sunt văzuți la fel din afară.

Foarte bine că se laudă! Apropo de ce spunea Marius (actorul Marius Manole, unul dintre vorbitorii din cadrul evenimentului, n.red.): ridică-te și strălucește! Cam așa este. Clujul așa face.

 

Sunt clujeni angajați la Google?

Da! Eu nu îi știu pe toți angajații Google. Dar cu siguranță sunt. Povesteam de proiectul cu ambasadorii și liceenii. Sunt și aici clujeni care au absolvit sau sunt din zonă.

Care e profilul de angajat Google? Ce trebuie să faci ca să fii angajat la Google?

Eu pot să-și dau exemplul meu. Din punctul meu de vedere, trebuie să fie cineva care să își dorească foarte mult să se angajeze. E profilul omului determinat și ambițios.

Cât de greu e să ajungi acolo?

Nu știu să-ți răspund. E un proces cinstit. Să alegi omul potrivit pentru profilul job-ului respectiv. E o selecție temeinică pentru că sunt multe CV-uri care ajung acolo. Se alege cel mai bun.

 

Îți trebuie un CV strălucit?

E complicat. Sunt CV-uri multe, ale celor mai buni. Nu mă ocup de recrutare, dar pot să spun că e un prces complex. Contează și experiența, și proiectele.

Cât de greu a fost pentru tine să ajungi manager în cadrul Google?

E un cumul de foarte multe lucruri. Dar eu pentru postul acesta am venit, chiar dacă poziția pe care am intrat nu s-a numit așa. Am crescut ca nivel. Mi-am propus mult și cei care m-au văzut au zis să încercăm mai mult.

Vorbeai înainte de zona antreprenorială. Pe ce domeniu ar fi asta o opțiune pentru tine?

Zona educațională îmi place. Acolo vreau să dezvolt lucruri. Nu știu dacă mă voi lansa în atreprenoriat.

E complicat pentru o femeie să lucreze în domeniul acesta?

Nu există diferențe. Dacă îți faci treaba, nu se uită nimeni că ești fată. Nu cred în asta. Cred că femeile care insistă pe diferențierile acestea, greșesc.

 

DSC_2172

 

Un alpinist, un profesor, un actor și un manager, în Capitala Tineretului

Elisabeta Moraru a venit la Cluj în cadrul unui eveniment organizat de cei de la Nestle România, sub umbrela Capitalei Europene a Tineretului Cluj-Napoca 2015. Conferința de luni a fost una adresată studenților. Speakeri cu sfaturi pentru tineri au fost:
– Alex Găvan, alpinist;
– Prof. Roberto Vaccani, Universitatea din Bocconi, Milano, expert în management organizațional și resurse umane;
– Elisabeta Moraru, Industry Manager Google, cu peste 10 ani experiență în Vânzări, Marketing, Business Development și Training;
– Marius Manole, actor la Teatrul Național București, unul dintre cei mai talentați actori din România.

Sursa foto: organizatorii Zilelor Nestle

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.