Închide

Cum s-a împărțit orașul Cluj în funcție de categoria socială, în interbelic

Actualitate by Actual de Cluj - feb. 21, 2023 0 691

Cum s-a împărțit orașul Cluj în funcție de categoria socială, în interbelic.

În perioada interbelică, în orașul Cluj au fost realizate și atribuite populației clujene un număr de 5.765 de loturi pentru construcția de locuințe, împărțite în patru categorii, în funcție de categoria socială a beneficiarilor. Arhitectul șef al Clujului, Claudiu Salanță, arată care erau aceste patru categorii de parcele, iar modul în care sunt percepute de piață aceste zone – cu Andrei Mureșanu sau Grigorescu considerate de lux – rămâne și acum.

”Prin procesul de parcelare s-a urmărit ca noile parcelări să satisfacă cerințele tuturor categoriilor sociale din oraș”, arată Salanță.

Astfel, o  prima categorie este cea a parcelări cu loturi de 800-1.500 metri pătrați și un front mare la stradă pentru locuințele tip vilă, de confort ridicat, cu două-trei niveluri, destinate elitei clujene, în cartierele Andrei Mureșanu, Eremia Grigorescu – etapa 1 și zona străzilor Republicii și Bisericii Ortodoxe.

O a doua categorie este cea a ”lotizărilor periferice” după cum arată acesta, cu loturi între 500 și 800 de metri pătrați, care vizau populația cu venituri medii precum funcționarii, cadrele didactice din învățământul mediu și anumite categorii de muncitori și agricultori. În această situație se află parcelările din cartierul Gheorgheni, cele din nordul Bisericii Calvaria și cele din cartierul Grigorescu, etapele 2 și 3. O a treia categorie o reprezintă parcelările din zonele industriale, din jurul întreprinderilor Iris, Dermata, fabricii de hârtie și uzinele CFR. ”Aceste parcele erau cam de dimensiunea celor periferice (500-800 mp) însă nu erau destinate unei singure locuințe, ci mai multor locuințe pe o asemenea parcelă”, arată Salanță.

În fine, o a patra categorie este cea a parcelelor destinate locuințelor ieftine cu suprafețe de aproximativ 200 sau 250 de metri pătrați, realizate de întreprinderi pentru angajații proprii. Aici avem zona str. Depoului și zona de lângă Parcul Feroviarilor – realizate de Uzinele CFR pe strada Tăbăcarilor.

Informațiile vin din volumul ”Urbanism și urbaniști din Cluj”, publicat de inginerul Lazăr Marian și arhitectul Vasile Mitrea.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu