Închide

Cum le-a luat o școală „de la țară” fața colegiilor naționale din Cluj

Actual de ClujActualitateEducaţieRecomandarea redacției by Actual de Cluj - mai 21, 2014 0 1845

O școală gimnazială „de la țară” ia fața colegiilor naționale din Cluj-Napoca, ce se laudă cu rezultate bune la concursurile școlare și profesori buni.

Școala gimnazială din Viișoara e singura din mediul rural care câștigă în ultimii zece ani, de când există acest program, titlul de școală europeană. A câștigat această distincție în acest an, la gala de premiere de ieri unde au fost prezenți, la palatul Victoria, reprezentanți a peste 100 de școli din 36 de județe din țară, între care șase din Cluj – cinci din Cluj-Napoca și o a opta din Viișoara. Criteriile de evaluare din competiție sunt coerența activităților în programele comunitare cu politica generală a școlii, integrarea activităților derulate în programe în programul curent al școlii, performanțele școlare, asigurarea egalității de șanse, continuitatea și constanța în derularea de programe comunitare, strategia și modalitățile de implementare, strategia și modalitățile de diseminare și exploatare a rezultatelor, dezvoltarea dimensiunii europene a educației prin cooperare europeană și respectiv calitatea documentelor de candidatură.

SAMSUNG

Competiția e deschisă școlilor care au fost implicate în proiecte finanțate prin programe comunitare în ultimii trei ani. Opt școli din Cluj s-au înscris în acest an și șase au și câștigat titlul. Sunt școli tehnologice sau gimnaziale, spre comparație cu prima ediție, din 2004, când câștigătoare au fost colegii naționale bine cotate: George Coșbuc și Emil Racoviță, din Cluj-Napoca, și școala gimnazială Ion Agârbiceanu, din aceeași localitate.

Care e explicația? Una ar fi premiul modic în bani pe care-l primesc școlile – 5.000 de lei, adică puțin peste 1.000 de euro, bani cu care școala poate cumpăra echipamente care să ajute în implementarea proiectelor. O alta e faptul că, deși titlul e în mod normal valabil trei ani, școlile continuă să-l folosească și după acest interval de timp. Și, în fine, după cum spun reprezentanții școlilor câștigătoare din acest an, colegiile naționale bine cotate nu mai au interesul să participe la proiecte europene, din cauza birocrației și a rezultatelor modeste.

Lucia Pop e directorul colegiului tehnic „Ana Aslan” și explică de ce astfel de proiecte, mai nou ignorate de colegiile mai importante, sunt o bună oportunitate pentru colegiile tehnice: „Colegiile mai bine cotate fac și ele parteneriate cu ;coli din afară, dar merg pe banii părinților, pe banii lor; la școli tehnologice avem o altă categorie de copii. Într-un proiect cu 10 țări câte 3 copii să ducem într-o țară sunt 30 de elevi care ies în străinătate. Sunt elevi care n-au fost niciodată la un hotel, n-au fost ncoidată cu avionul sau într-o țară străină. În urma acestor deplasări, a activităților desfășurate prin proiecte, foarte mulți elevi știu să se orienteze profesional. Avem elevi care și-au creat o direcție în viață în urma acestor activități. au primit încredere în ei, au putut să se compare cu alții”, spune ea.

La fel consideră cei care conduc școala gimnazială din comuna Viișoara – directorul Claudiu Iclenzan și Camelia Constantea, cea care scrie efectiv proiectele prin care școala aplică la fonduri nerambursabile. Nici unul nu locuiește în comună: primul e din Turda, a doua e din Câmpia Turzii, și fac naveta zilnic la școală. „Am considerat că avem șanse, citind cele nouă criterii de evaluare. Am vrut să demonstrăm că și noi, din mediul rural, putem câștiga acest titlu”, spune Constantea.

Școala a câștigat această distincție după ce a implementat un proiect Comenius în valoare de 15.000 de euro, „Interculturalitatea, creuzet al identității europene”. „Suntem o școală cu elevi români, maghiari și romi”, spune directorul Iclenzan. „Am încercat să reînviem vechile tradiții, obiceiuri legate de petrecerea timpului liber, meșteșuguri, bucătărie alături de parteneri din străinătate – din Turcia, Slovenia, Grecia și Polonia”.

Iclenzan explică situația particulară a învățământului din comună: Viișoara are o comunitate importantă de rromi, astfel că școala a creat o asociație a comunității, din care fac parte și primarul și profesorii, Romaro – români, maghiari și romi – prin care încearcă să acceseze bani europeni pentru comunitatea de romi. În școală sunt 500 de copii de la 3 la 15 ani, din care romii sunt 20%. Constantea e entuziasmată: în următorul an școala va avea pentru copiii romi un program de after-school, în ciclul primar.
„Am depus un proiect pe schema de granturi mici, în valoare de 200.000 de euro, în iunie aflăm dacă va fi aprobat și avem speranțe mari, l-am scris bine. Prin proiect vrem să facem un program de after school pentru toți copiii romi, 2 ani, să fie meditați gratuit, să-și facă temele ș să mănânce gratuit”, spune ea.

Numărul de şcoli europene la nivel judeţean este un indicator de rezultat deosebit de relevant pentru asigurarea unui management școlar raportat la politici educaționale, valori şi practici pedagogice recunoscute în Uniunea Europeană, centrat pe asigurarea dimensiunii europene în educație, pe egalitate de șanse, rezultate școlare, incluziune școlară și profesională, mobilitate europeană pentru cadre didactice și elevi, dar și pentru absolvenții învățământului secundar pe piața muncii și studii universitare, spune inspectorul școlar general, Valentin Cuibus.

Iată lista școlilor premiate cu această distincție în Cluj, de la înființare:
Ediția 2014 (XI)
1. Liceul Tehnologic pentru Deficienți de Auz Cluj-Napoca (a 2-a oară)
2. Liceul Special pentru Deficienți de Vedere Cluj-Napoca (a 3-a oară)
3. Colegiul Tehnic ,,Ana Aslan,, Cluj-Napoca (a 2-a oară)
4. Școala Gimnazială Viișoara
5. Școala Gimnazială ,,Constantin Brâncuși,, Cluj-Napoca (a 3-a oară)
6. Școala de Agenți de Poliție ,,Septimiu Mureșan,, din Cluj-Napoca (a 2-a oară)
ediția 2013 (X)
7. Școala Gimnazială ,,Ion Agârbiceanu,, Cluj-Napoca (a 2-a oara)
8. Liceul Teoretic ,,Pavel Dan,, Câmpia Turzii (a 2-a oara)
9. Colegiul Tehnic de Comunicații ,,Augustin Maior,, Cluj-Napoca (a 2-a oara)
10. Colegiul Tehnic ,,Anghel Saligny,, Cluj-Napoca (a 3-a oara)
ediția 2012 (IX)
11. Școala ,,Ioan Bob,, din Cluj – Napoca
adică 11 unităţi de învăţământ clujene dețin în prezent un certificat valabil.

De-a lungul timpului au mai obținut certificatul:
ediția 2011 (VIII)
6. Colegiul Național Pedagogic ”Gheorghe Lazăr” Cluj-Napoca
7. Colegiul Tehnic de Transporturi ”Transilvania” Cluj-Napoca
8. Colegiul Tehnic ”Ana Aslan” Cluj-Napoca,
9. Liceul pentru Deficienți De Auz, Cluj-Napoca,
10. Școala ”Avram Iancu” Turda,
11. Colegiul Tehnic ”Edmond Nicolau” Cluj-Napoca,
12. Colegiul Tehnic Energetic Cluj-Napoca,
13. Școala ”Constantin Brâncuși”, Cluj-Napoca,
14. Școala de Agenți de Politie ”Septimiu Mureșan” Cluj-Napoca,
15. Școala Specială – Centru de Resurse si Documentare privind Educatia Incluziva/Integrata, Cluj-Napoca,
ediţia 2010 (VII)
(16) Grupul Şcolar de Protecţia Mediului Cluj-Napoca
(17) Liceul pentru Deficienţi de Vedere Cluj-Napoca
Colegiul Tehnic “Anghel Saligny” Cluj-Napoca
Liceul Teoretic “Pavel Dan” Câmpia Turzii
(18) Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Cluj-Napoca
Ediția 2009 (VI)
Școala cu clasele I-VIII „Ioan Bob” Cluj-Napoca
(20) Școala cu clasele I-VIII „Simion Bărnuțiu” Cluj-Napoca
Colegiul Tehnic de Comunicaţii „Augustin Maior” Cluj-Napoca
(21) Școala cu clasele I-VIII ”Ioan Opriș” Turda
(22) Liceul Teoretic „Apaczai Csere Janos” Cluj-Napoca
(23) Colegiul Tehnic „Raluca Ripan” Cluj-Napoca
Ediția 2008 (V)
(24) Colegiul Naţional „Emil Racoviţă” Cluj-Napoca
Școala cu clasele I VIII ”Constantin Brâncuși” Cluj-Napoca, jud. Cluj
(26) Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Cluj-Napoca
Şcoala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” Turda
Şcoala Specială – Centru de Resurse şi Documentare privind Educaţia integrată/inclusivă Cluj-Napoca
Colegiul Tehnic de Transporturi „Transilvania” Cluj-Napoca
Colegiul Tehnic ”Edmond Nicolau” Cluj-Napoca, jud. Cluj
Ediția 2007 (IV)
Liceul pentru Deficienţi de Vedere Cluj-Napoca, judeţul Cluj
(27) Grup Şcolar „Unirea” Cluj-Napoca
(28) Şcoala „David Prodan” Cluj-Napoca
Grup Şcolar Forestier Cluj- Napoca
Ediția 2006 (III)
Colegiul Tehnic „Anghel Saligny” Cluj-Napoca, judeţul Cluj
Ediția 2005 (II)
(29) Liceul Teoretic „Avram Iancu” Cluj-Napoca
Ediția 2004 (I)
(30) Colegiul Național „George Coșbuc” Cluj-Napoca
Colegiul Național „Emil Racoviță” Cluj-Napoca
Scoala „Ion Agârbiceanu” Cluj-Napoca

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare