Închide

Cum era să aibă Clujul aeroport civil la Luna

ActualitateTop News by Mihai Prodan - mart. 21, 2015 0 1145

Dacă România avea mai mulți bani pentru investiții, Clujul avea acum aeroport internațional la Luna: un proiect de acest gen a fost pus pe masa Guvernului în urmă cu 22 de ani, dar s-a ales praful de el. Două variante au fost propuse atunci, mai bune decât cea actuală, și ambele au fost refuzate.

Arhitectul județului Cluj era în 1993 Radu Spânu, și acesta e cel care a făcut propunerile în fața Comisiei Interministeriale de la București. El spune că avea trei variante de dezvoltare a aeroportului: una pe amplasamentul actual unde exista problema dealului din Apahida și a Someșului, o alta la Luna pe modelul aeroportului din Frankfurt unde aeroportul civil și cel militar să împartă rezervoarele de carburant, să dirijeze traficul și să aibă turnul de control în același loc, și în fine o a treia variantă la Bonțida, „acolo e un platou mare, lung, care merge până la Gherla, era o zonă foarte potrivită”.

Varianta autorităților județene era atunci să dezvolte un aeroport la Luna, care să deservească și zona orașului Târgu Mureș. „Noi voiam varianta cu Luna, și așa acopeream și zona Târgu Mureș; deserveam o zonă mai mare din Transilvania și era o investiție mai rațională. Cele două aeroporturi rămâneau mici, de scurt parcurs, și am fi avut unul la Luna pentru toată regiunea; dar la comisie ni s-a spus că față de banii pe care-i are țara, facem investiții în pași mici”, rememorează acum Radu Spânu. „Așa că proiectul de la Câmpia Turzii a rămas doar la nivel de studiere de amplasament, dar era extraordinar de bine amplasat, pentru că nu are obstacolare”, spune el. „Când am mers cu aceste variante la comisia interministerială, Clujul era la pământ”, adaugă arhitectul. „Era cu pista nenorocită de 1400 care trebuia reabilitată, aerogara era mică, doar după aceea am extins-o”.

Ar fi fezabil acum acest proiect?
„Având în vedere că aerogara e foarte bine pusă la punct, pista prelungită, nu-l văd fezabil. Era dezirabil, dar nu fezabil. Acum ar fi o investiție mare, și acești bani ar fi mai bine investiți în autostrăzi, să le terminăm o dată”.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.