Închide

Cum a progresat șantierul de modernizare a căii ferate Cluj-Napoca – Episcopia Bihor

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - feb. 21, 2025 0 328

Datele actualizate prezentate de conducerea CFR Infrastructură arată că cel mai mare progres pe șantierul de electrificare și modernizare a liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Episcopia Bihor se înregistrează pe lotul Aghireșu – Poieni unde șantierul este la 34%. Pe celelalte loturi, lucrările sunt fie în faze incipiente, sub 10%, fie de 25%, cum sunt cele de pe tronsonul Cluj-Napoca Aghireșu.

 

Stadiul fizic al lucrărilor la data de 19 februarie pentru proiectul Modernizarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Episcopia Bihor era următorul:

• Lotul 1 Cluj-Napoca – Aghireșu (culoarea violet pe hartă) – 25%;
• Lotul 2 Aghireșu – Poieni (culoarea albastră pe hartă) – 34%;
• Lotul 3 Poieni – Aleșd (culoarea verde pe hartă) – 5,10%;
• Lotul 4 Aleșd – Frontiera Ungaria (culoarea roșie pe hartă) – 10,40%.

Lucrările de peste 1,5 miliarde de euro + TVA pentru electrificarea și modernizarea căii ferate sunt finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). La finalizare, miza este să scurteze timpul de călătorie până la granița cu Ungaria, de la peste 4 la 2 ore.

„În medie pe lucrările de infrastructură feroviară avem un avans de 1% pe lună. Dacă triplăm acest avans la 3%, înseamnă că în cele 22 de luni rămase vom avea un avans de 66%. În concluzie doar loturile 1 și 2 vor fi gata”, s-au arătat îngrijorați internauții, după ce au apărut publice datele privind progresele șantierelor.

Datele au fost făcute publice de deputatul Radu Moisin, în urma unei întârniri cu directorul Sucursalei Regionale de Căi Ferate Cluj (CFR Infrastructura), Petru Ceșa. Acesta a replicat că, deocamdată, nu cunoaște scenariul pesimist în cazul în care șantierele nu vor progresa la timp pentru a fi gata și a beneficia de finanțarea din PNRR.

Electrificarea și modernizarea căii ferate între Cluj Napoca și Episcopia Bihor, cel mai important proiect de dezvoltare a infrastructurii feroviare din regiunea de Nord – Vest, va crește considerabil viteza de circulație pe calea ferată. Valoarea totală a investiției este de 7,66 miliarde de lei plus TVA, iar finalizarea celor patru contracte aflate în lucru este estimată pentru cel târziu 2027.
Viteza de circulație a trenurilor pe tronsonul Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor era, înainte de începerea lucrărilor, de 65 km/h – 85 km/h pe cea mai mare parte a traseului. După finalizarea lucrărilor, viteza maximă va crește la 120 km/h – 160 km/h, iar durata călătoriei între Cluj Napoca la Episcopia Bihor va fi de două ore și 14 minute pentru un tren inter regio, iar un tren regio va parcurge distanța dintre Cluj Napoca și Oradea în aproximativ două ore și 20 de minute.

Reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, inclusiv dublarea liniei pe o lungime de aproximativ 14,8 km, este structurată pe patru loturi – Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km), Aghireș – Poieni (36,53 km), Poieni – Aleșd (52,74 km) și Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km).

Pe șantier lucrează asocierile Alstom-Arcada (primele două loturi), FCC Construccion – Gulermark – CCNAltyapi Yatirimlari Ve Inșaat Anonim Șirketi Ankara Sucursala Bucuresti (lotul 3) și Webuild SPA – Impresa Pizzarotti&C SPA – Salcef SPA (lotul 4).

Lucrările nu au început la aceeași dată pe toate tronsoanele. Ultimele lucrări au debutat pe lotul 4. Primele au început loturile 1 și 2.

Din lotul 1 face parte și Pasajul suprateran anunțat de autorități în zona străzii Tăietura Turcului. Deocamdată pentru acest pasaj nu s-a emis autorizația de construire, lucrările pe acest lot autorizându-se fără pasaj când a debutat șantierul.

Sursă foto hartă: CFR Infrastructură, Rețeaua feroviară din România

Nici un comentariu

Scrie un comentariu