Închide

Cum a ieșit avionul de pe pista de la Cluj. Variantele ROMATSA și Blue Air

ActualitateTop News by Actual de Cluj - ian. 08, 2016 0 416

Controlorii de trafic aerian ai ROMATSA au respectat procedura de comunicare cu echipajul aeronavei şi personalul aeroportului privind informarea legată de disponibilitatea pistei, susțin reprezentanții ROMATSA (Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian). Pe de altă parte, reprezentanții Blue Air susțin că, pe parcursul procedurii de decelerare, comandantul a sesizat că aderența la sol nu este în conformitate cu informarea primită înaintea aprobării de aterizare, avionul derapând și părăsind suprafața pistei.

Ce spune ROMATSA

„La ora 07:20 aeroportul a solicitat accesul pe pistă a mai multor utilaje pentru deszăpezire. Informaţiile privind timpul solicitat de curăţare a pistei au fost transmise de către aeroport către ROMATSA, informaţii pe care controlorii de trafic aerian le-au transmis, la rândul lor, piloţilor; ROMATSA şi-a dat acordul. La ora 07:51 aeroportul a informat turnul de control că pista a fost eliberată. Controlorii de trafic aerian ai ROMATSA au respectat procedura de comunicare cu echipajul aeronavei şi personalul aeroportului privind informarea legată de disponibilitatea pistei şi nu au intervenit în activitatea de curăţare a pistei de către aeroport. La ora 7:52, controlorii de trafic aerian ROMATSA, au informat piloţii aeronavei care executau manevra de apropiere că pista este contaminată cu zăpadă umedă de 3 mm şi are un coeficient de frânare mediu. La ora 08:00 aeronava Blue Air a aterizat. ROMATSA nu are niciun fel de atribuţii privind curăţarea pistei şi nici stabilirea stării acesteia. ROMATSA primeşte informaţiile privind starea pistei de la aeroport şi le comunică piloţilor”, se arată într-un comunicat al instituției.

Ce spune Blue Air

Filmul evenimentelor, potrivit Blue Air, într-un comunicat al companiei preluat de Airlines Travel:

“Din datele pe care le deținem in acest moment (7 ianuarie), factual situația a decurs astfel:

– Aeronava YR-BAS de tip Boeing 737 seria 400 a decolat din București la Ora 07:05 conform orarului de zbor cu destinația Barcelona via Cluj. La bord se aflau 110 pasageri și 6 membri ai echipajului, urmând ca de la Cluj să fie îmbarcați alți 45 de pasageri.
– Ajuns în apropierea aeroportului Cluj, în conformitate cu procedurile standard de apropiere și aterizare, comandantul avionului a intrat în contact cu servicul de dirijare a traficului al aeroportului Cluj, primind informația că pista este în curs de dezăpezire și fiind instruiți să intre în procedura de așteptare până la redeschiderea pistei estimată la ora 07 :50. Echipajul a urmat aceste instrucțiuni și a început procedura de așteptare, urmând să primească noi informații de la controlorii de trafic ai aeroportului Cluj.
– Pe parcursul procedurii de așteptare (holding), comandantul a evaluat inclusiv posibilitatea aterizării pe unul din cele 2 aeroporturi de rezervă, informându-se asupra condițiilor meteorologice.
– La ora 07 :51, în conformitate cu instrucțiunile primite anterior, echipajul a recontactat organul de dirijare a traficului de la care a primit autorizarea de apropiere și aterizare pe aeroportul Cluj.
– Avionul a luat contact cu solul la ora 08 :00. Comandantul a sesizat pe parcursul procedurii de decelerare că aderența la sol nu este în conformitate cu informarea primită înaintea aprobării de aterizare, avionul derapând și părasind suprafata pistei cu cca 10 m.

Procedura de aterizare a fost efectuată în conformitate cu normele operaționale ale fabricantului aeronavei cât și ale companiei, norme aprobate de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română, bazându-se pe buletinele meteo transmise de catre controlori Romatsa si emise de catre Aeroportul Cluj. Conform acestor buletine, frânarea pe suprafața pistei de aterizare era medie spre bună, ceea ce permitea aterizarea în siguranță.
În privința unor speculații apărute pe parcursul zilei, dorim să precizăm clar poziția oficială Blue Air. Avionul a decolat de la Otopeni alimentat cu suficient carburant pentru a efectua misiunea de zbor, pentru a putea survola un timp limitat aeroportul de destinație și pentru a ajunge la un aeroport de rezervă cu cel puțin rezerva minimă legala de combustibil. Cantitatea de combustibil rămasă la bordul aeronavei după aterizare la Cluj a fost de 3000 Kg. Precizăm că în niciun moment în timpul zborului echipajul nu a solicitat aterizarea de urgență din lipsă de combustibil sau orice alt motiv.
În aceste conditii solicităm public ca domnul director general al Aeroportului International Avram Iancu din Cluj, Dl David CICEO, să-și retragă declarațiile eronate și incriminante la adresa Blue Air și să prezinte scuze publice pentru dezinformarea deliberată a publicului și pasagerilor Blue Air.
În momentul de față există deschisă o anchetă de către Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile din subordinea Ministerul Transporturilor și în măsura în care apar concluzii le vom comunica publicului”, se arată în comunicatul Blue Air.

Potrivit Mediafax, mai mulţi angajaţi ai Aeroportului Cluj au fost audiaţi de comisia de anchetă de la Ministerul Transporturilor, care investighează împrejurările în care a avut loc incidentul, având loc discuţii  şi cu reprezentanţi ai ROMATSA şi ai companiei aeriene.

UPDATE

Poziţia oficială a Aeroportului Cluj:

Ce spun oficialii aeroportului Cluj, după ce ieri un avion a ieşit de pe pistă

Nici un comentariu

Scrie un comentariu