Închide

Cum a ajuns o firmă de nicăieri stăpână peste parcarea Aeroportului clujean? Un contract păgubos pentru stat, pe care a pus mâna hrăpărețul Cionca și pe care Tișe nu se sinchisește să-l rezilieze

ActualitateAdministrațieOpinieTop News by Cosmina Fernoaga - apr. 23, 2020 3 3328

Directorul Aeroportului Cluj, David Ciceo și președintele Consiliului Județean, Alin Tișe, sunt direct responsabili de faptul că o firmă privată – în spatele căreia astăzi se află hrăpărețul lichidator judiciar Andrei Cionca – a ajuns să aibă încasări imense dintr-un contract de concesiune care stârnea controverse încă din 2010, de când Consiliul Județean a acceptat să dea pe aproape nimic terenul parcării din Aeroport.

Acum, David Ciceo iese public să plângă cum că regia sa aeroportuară e în colaps financiar, din pricina crizei provocate de pandemia de Coronavirus. Ciceo a spus ieri că dacă era el administrator al parcării, lucrurile ar fi stat mai bine din punct de vedere financiar, și pentru Aeroport și pentru bugetul public al Consiliului Județean.

Ce nu spune însă Ciceo este faptul că demersul concesionării terenului din incinta Aeroportului i-a aparținut în totalitate. Iar Alin Tișe, care în 2010 era proaspăt venit la butoanele șefiei Consiliului Județean, n-a făcut decât să achieseze la propunerea de „business” înaintată de Ciceo (pentru că la momentul respectiv cei doi, Tișe și cu Ciceo, erau în relații chiar foarte bune).

Așadar, Tișe a acceptat și a promovat în plenul Consiliului Județean studiul de fundamentare propus de David Ciceo – care la vremea respectivă, 2009, prevedea concesionarea terenului (parcare) din incinta Aeroportului, extinderea parcării, realizarea unui  nou parking etajat, precum și construcția și administrarea unui hotel de patru stele. Tișe a fost de acord să concesioneze o suprafață importantă din incinta Aeroportului, deși era clar că obiectivele propuse nu aveau cum să fie îndeplinite de „potențialul” client privat, având în vedere că terenul scos la bătaie nici nu era tot liber de sarcini, la momentul respectiv.

Parcara producea venituri mari chiar și atunci, în 2010, iar ideea ca aceasta să fie dată pe mâna unui privat i-a aparținut lui Ciceo, care avea pregătit un „client”. Este vorba despre firma UTI  Facility Management, din București, cu reprezentanții căreia directorul Aeroportului clujean, David Ciceo, avea construită o relație foarte strânsă. De altfel, oamenii de afaceri din cadrul UTI aveau să apară mai târziu în dosarul de corupție instrumentat de DNA la aeroportul clujean, același dosar în care David Ciceo e trimis în judecată pentru luare de mită.

Cum a intrat hrăpărețul „lichidator judiciar” în parcarea Aeroportului?

În prezent, ne spune chiar David Ciceo cât de păguboasă este afacerea pe care el a inițiat-o, respectiv că în bugetul public al administrației județene, din concesiunea parcării, intră doar 66.000 de euro pe an, în condițiile în care firma privată are profit și de câte 1.000.000 de euro pe an.

„Dacă administram noi parcare, aveam obligația să dăm Consiliului Județean 50% din profitul anual încasat. Asta înseamnă că dacă am fi avut 1 milion de euro profit din administrarea parcării (cum s-a întâmplat să aibă firma privată GoTo Parking în 2016), întorceam Consiliului Județean 500.000 de euro pe an, deci nu doar 66.000 de euro, cât dă în prezent firma GoTo Parking”, s-a lamentat Ciceo în conferință de presă.

Cum a ajuns GoTo Parking să preia contractul firmei UTI? Foarte simplu, printr-o inginerie a notoriului lichidator judiciar Andrei-Valentin Cionca, cunoscut în branșă ca un hrăpăreț descurcareț să manevreze activele „productive” provenite din societăți falimentare, cele mai multe foste societăți ale statului.

Pentru că UTI se confrunta cu un așa zis faliment, Casa de Insolvență Transilvania – controlată de Andrei Valentin Cionca (foto jos) – a intrat frumos și legal în ograda companiei, să o „redreseze”. Și cum unul dintre cele mai bănoase contracte pe care-l avea UTI în derulare era cel privind concesiunea obținută de la Aeroport și Consiliul Județean Cluj, evident că în peisaj apare rapid o firmă dornică să cumpere afacerea, respectiv firma GoTo Parking. Iar în spatele acestei firme, GoTo Parking, stă nimeni altul decât același maestru Andrei Valentin Cionca, de data aceasta prin intermediul cumnatului său (Horea-Mihai Craciun Oltean), care deține funcția de administrator.

De ce se încăpățânează Tișe să mențină un contract păgubos pentru Consiliul Județean?

Fie din indolență, fie din prietenie cu maestrul insolvențelor, Andrei Cionca, sau pur și simplu pentru că-l detestă pe David Ciceo, președintele Consiliului Județean, Alin Tișe, ține subiectul parcării din Aeroport sub preș, prefăcându-se că problema mizerabilă n-ar exista. În realitate ea există, iar Tișe rămâne pur și simplu părtaș la o afacerea păguboasă pentru bugetul Clujului, ba chiar la o afacere ilegală, pentru că Hotărârea de concesiune adoptată inițial de Consiliul Județean nu a fost respectată de firma care a obținut contractul de concesiune. Oportunitatea care a stat la baza concesiunii terenului a fost irosită, având în vedere că nu s-a construit nici vreun hotel, nici vreun parking. Singurul bun exploatat de privat este parcarea inițială, care a fost extinsă într-adevăr, și care aduce venituri imense unei societăți private, în timp ce Consiliul Județean n-are aproape niciun beneficiu.

3 comentarii

  1. Sper sa-si dea seama lumea ce fel de om e si Tise. da din gura cand vine vorba despre a i pune la punct pe altii, in loc sa taca, ca nici el nu e foarte strain de anumite chestii.
    Ce se intampla cu parcarea aeroportului e de domeniul fantasticului oricum, dar va exploda la un moment dat buba.
    Asa BTW, in alte aeroporturi din Europa lasi masina 1 saptamana pe aceeasi bani pe care la aeroportul din CJ o lasi 2 zile. Si suntem in Romania, nu in ceva paradis. Hotie e putin spus ca sa definesti ce face smecherasul asta sprijinit de anumiti factori locali.

Scrie un comentariu

author photo two

Cosmina Fernoaga

Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.

Articole similare