Închide

Cu ajutorul județului, Primăria a fixat interesul orașului într-un proiect de restructurare cu turnuri la autogara din Cluj

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - iul. 06, 2020 1 724

Un proiect imobiliar cu turnuri de 13 etaje și 300 de apratamente propus în zona autogării Beta din Cluj a fost prilej pentru cei din comisia de urbanism a Primăriei pentru a le arăta investitorului- societatea SDC Imobiliare – și proiectanților că oferă mult prea puțin orașului într-un astfel de proiect de restructurare. Adică o stație de bike sharing, așa cum au oferit și în cazul unui alt proiect propus pe Dorobanților.

Comisia a întors din drum propunerea arătând că regimul de înălțime e unul exagerat. Dacă totuși se doresc indici mai mari, atunci investitorul ar trebui să ofere orașului cel puțin un supliment de parcări (încă pe atâtea cât are ansamblul) ca ele să funcționeze în regim de Park and Ride.

Arhitectul Andrei Varga de la Conproex (care s-a ocupat de proiect) a spus că investitorul SDC Imobiliare dorește să edifice un ansamblu mixt pe strada Septimiu Mureșan 2-7. Mai precis, două clădiri de locuințe, cu parter, 12 etaje plus unul retras, respectiv parter, 10 etaje și unul retras, unite printr-un parter comercial cu spațiu de birouri care va avea pe terasă un spațiu verde. La sol se propune și un loc de joacă. Parcela pe care se dorește investiția are peste 1,2 hectare. Proiectanții au mai propus o legătură între străzile Septimiu Mureșan și Corneliu Coposu, un spațiu verde si la sol,  amenajări de intersecții cu sens giratoriu, stație de bike-sharing și o stație pentru mașini electrice.

Arhitectul șef al orașului, Daniel Pop, s-a interesat dacă există feedback de la comisia de circulație și a fost informat că studiul aferent proeictului nu a fost deocamdată discutat. Despre forma proiectului a specificat că în urma discuțiilor precedente din comisia operativă proiectanților li s-a cerut să facă doar două corpuri de clădire, după ce propuseseră de fapt trei turnuri. „De fapt, tot trei corpuri faceți pentru că ați venit cu acest parter comericial lipit de clădirile de locuințe. Am cerut ca cele două clădiri să aibă regim de înălțime egal. Este adevărat că în zonă există o clădire P plus 12, dar este una pe colț, care marchează intersecția. Trebuie să vă corelați și cu vecinătățile unde sunt clădiri parter. Se poate și mai înalt, dar trebuie să rămână și spații pentru oameni. Sunt două girații și o stație de bike sharing, dar trebuie să reveniți cu o propunere clară”, a spus Pop.

Primarul Emil Boc, cel care a condus discuțiile, a cerut să știe ce conține contractul de restructurare și l-a penalizat pe arhitectul șef că nu trage concluzii ferme și umblă cu apă sfințită. „Trebuie să intervin eu să vă împing de la spate. Trebuie să aveți curaj să spuneți ce trebuie să facă”, a apreciat Boc, după ce arhitectul șef era evaziv la partea de contract de restructurare, dar și cu privire la proiect.

Arhitectul Voicu Bozac din comisie a intervenit în sprijinul arhitetcului șef arătând că și lui i se pare că regimul de înălțime propus e unul exagerat, că ambele imobile ar trebui să aibă același regim de înălțime, că accesele spre funcțiunea comercială ar trebui să dispară de pe laturile est – vest.

Arhitectul Mihai Racu a cerut o explanadă pentru proiect ca cea de la The Office, dar și recalcularea indicilor proiectului raportat la adevărata suprafață a parcelei.

Arhitectul Adrian Iancu a adus aminte că același proiectant a propus pentru același beneficiar tot o stație de bike sharing care să fie dată orașului în cazul unui alt proiect de pe Dorobanților discutat recent în comisie. „Atunci viceprimarul a spus că i se pare puțin. Nici acum nu văd ce ar câștiga orașul din această restructurare propusă”, a spus Iancu.

„Așa am zis și noi, nu satisface exigențele”, l-a completat și Boc.

„Dacă vor să dea numai atât, să meargă atunci pe indici mai scăzuți, nici o problemă. Mi s-a părut interesantă afirmația proiectantului că se propune un spațiu verde, dar nu e în avantajul orașului dacă el rămâne în continuare al blocurilor”, a spus Iancu.

Arhitectul șef al județului, Claudiu Salanță, a oferit adevărata bază de negociere pentru oraș în cazul proiectului. Salanță a apreciat că zona ar trebui să aibă valențe de punct modal, mai ales că e în vecinătatea autogării dar și a ieșirii din Cluj spre comuna Baciu, respectiv spre județul Salaj. „Această zonă ar putea să acționeze ca un park and ride dacă s-ar dubla numărul locurilor de parcare și s-ar facilita variante de transport public și de bike sharing spre oraș. Mă refer la o dublare astfel încât un etaj de parcare să devină parcare publică. Regimul de construire mi se pare și mie exagerat, parcela este supraconstruită și nu câștigăm nimic. Lipsește și viziunea cu ce se întâmplă în această zonă”, a mai spus arhitectul șef al județului. Corina Ciuban, șefa Direcției de urbanism a Primăriei, a arătat că susține propunerea lui Salanță dar și dezvoltarea în zona autogării, teritoriu care arată extrem de rău, însă nu în orice condiții, apreciind că sunt necesare lărgiri de artere și alte măsuri de îmbunătățire a circulației și a zonei.

Primarul Boc a apreciat că propunerea formulată de Salanță ar aduce claritate, calitate si exigențe normale pentru un proiect de asemenea amploare ca cel propus de SDC Imobiliare în zona Autogării Beta. „Vom putea decide după ce vom avea propunerile de la trafic, apoi să le discutăm pe cele de urbanism. Așa faceți voi, de fapt, veniți cu maximal în comisie ca să vedeti, de fapt, ce rămâne”, a adăugat primarul.

Arhitectul Vlad Negru a arătat că există un ordin de ministru – nr. 119/2014 – privind normele de igienă ale populației, care intezice locuirea la mai puțin de 50 de metri față de facilități de transport, în zonă existând o autobază pentru ambulanțe, chiar autogara. „Susțin o funcțiune comercială, nu locuire”, a spus arhitetctul.

Proiectanții i-au arătat că au obținut avizul de la DSP pentru locuințe și nu li s-au impus niciun fel de condiții. Boc le-a cerut celor de la juridic să verifice chestiunea semnalată de Negru.

Proiectantul, arhitectul Andrei Varga, a ținut să spună că și-a asumat și descongestinarea intersecției  între Septimiu Mureșan și Giordano Bruno, nu doar stațiile de bike sharing.

Boc i-a amintit că fără amenajările de străzi, proiectul nu se poate face și că trebuie să se gândească la o ofertă pentru oraș de maniera celor formulate de alți investitori care au propus creșe, grădinițe, parkinguri. „Asta și celelalte lucruri amintite de colegii mei. Dacă nu, rămâneți cu minim. Vă dăm exact ce se poate pe indicatori minimali. Vreți mai mult, voila, faceți pe legea orașului. Cerințele sunt de bun simț. Cu toți investitorii avem această abordare echilibrată”, a tranșat Boc.

„Suntem preocupați să creăm lucruri de calitate. Să nu creăm lucruri care să conducă la blocaje, la ghetou, să îți facă plăcere să locuiești într-o asemenea zonă. Dar să fim atenți la modul cum susținem dezvoltarea. Nu vreau să facem rabat de la ceea ce înseamnă calitate în oras. Dimensiunea on-line ne dă posibilitatea să lucrăm mai mult si mai bine. Facem deja două ședințe pe săptămână”, a mai spus primarul.

SDC Imobiliare se leagă de numele lui Ștefan Berciu.

Pe vremea când primarul Sorin Apostu mai activa în Primărie, Ștefan Berciu de la SDC Imobiliare vindea apartamente edificate pe Edgar Quinet la etajul 3, unde în realitate cei care s-au mutat în ele trebuie să apese pe 5 când se urcă în lift pentru a ajunge acasă. Berciu este și consul onorific al statului Burundi în România și a livrat mai multe proiecte imobiliare în Cluj care însumează peste 1500 de apartamente. Ultimul mare proiect acceptat de Primărie vizează un ansamblu pe Cosașilor nr. 47-49 (continuarea unui proiect imobiliar deja început) într-o zonă de restructurare. Pentru a fi acceptat, comisia de urbanism a Primăriei a cerut o diminuare a volumului de clădiri propuse unde se doreau peste 300 de apartamente și mărirea funcțiunii grădiniței prevăzute în respectiva documentație de urbanism semnată tot de Conproex Construct a arhitectului Sorin Coșoveanu.

Detalii: Cum arată pe planșe grădinița/creșa publică cu 300 de locuri rezolvată de Boc la urbanism în zona Clujana

SDC Imobiliare sunt și cei care au dezvoltat pe un deal în comuna Baciu ansamblul de blocuri cu 8 niveluri (peste 7 imobile), unde au fost prevăzute pe planșe trei locuri de joacă dar în realitate ele nu au mai fost realizate și au fost acoperite cu parcări. În plus, proiectul a fost și recepționat fără locurile de joacă de către Primăria Baciu. Consiliul Județean ar fi dat amenzi de 250.000 de lei dezvoltatorului deoarece nu a respectat autorizațiile de construire. În prezent, există procese pe rol în acest caz.

Vezi și:

Amenzi pentru urbanismul de pe deal din Baciu. Județul vrea să redea oamenilor locurile de joacă și zonele verzi prevăzute pe hârtie dar pavate cu parcări în teren

Penalizați pentru că vor să transbordeze urbanismul din cel mai haotic cartier al Clujului, Bună Ziua, pe Dorobanților

  • author photo two

    Luminiţa Silea

    Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

    Un comentariu

    Scrie un comentariu

    Articole similare