Închide

CNAIR: a fost avizat proiectul tehnic pentru tratarea și eliminarea a zeci de tone contaminate de pe traseul autostrăzii Transilvania, în Cluj

Actualitate by Actual de Cluj - nov. 04, 2022 0 228

A fost avizat proiectul tehnic pentru tratarea și eliminarea deșeurilor dintr-un depozit rezultat din eliberarea amplasamentului unei porțiuni din autostrada Transilvania, în comuna clujeană Moldovenești, anunță azi Compania Națională de Autostrăzi.

Astfel, azi Consiliul Tehnico – Economic al CNAIR a avizat proiectul tehnic pentru tratarea și eliminarea deșeurilor constituite din solul contaminat cu hexaclorciclohexan (HCH) și mercur (Hg) rezultat din eliberarea amplasamentului autostrăzii Brașov – Cluj – Borș, sector 2B, km 10+500 și depozitat în depozitul temporar de deșeuri periculoase de la Fața Dealului din comuna Moldovenești, județul Cluj. Proiectul tehnic prevede decontaminarea unei cantități de peste 65.700 de tone de pământ cu conținut de HCH și Hg.

În perioada următoare se vor demara lucrările necesare decontaminării solului depozitat, arată CNAIR, care precizează că pentru decontaminarea solului din depozitul menționat sunt prevăzute excavarea solului contaminat, evacuarea levigatului, transport, sortare, spălare, desorbție termică, epurare de levigat și ape uzate și respectiv incinerare de reziduuri.

Este un fost depozit al Uzinei Chimice Turda aflat pe traseul Autostrăzii Transilvania. Pentru depozitarea deșeurilor, Compania de Drumuri plătește o chirie de 230 000 Euro/lună, conform unui răspuns oficial pentru Realitatea Plus.

„În prezent se definitivează documentația tehnică prin integrarea informațiilor și datelor solicitate de către Beneficiar și Supervizor, urmând a fi aprobat proiectul tehnic. În ceea ce privește graficul de proiectare și execuție, menționăm că au fost înregistrate întârzieri atât din cauza condițiilor meteo nefavorabile care nu au permis accesul și prelevarea de probe din cadrul depozitului, cât și a necesității clarificării unor aspecte din cadrul proiectului tehnic. Pentru depozitarea solului contaminat în depozitul de deșeuri periculoase de la Fața Dealului, comuna Moldovenești proprietarul depozitului percepe o chirie de 3,5 euro/tonă/lună, suma ce trebuie achitată pentru depozitarea întregii cantități de material excavat este de 230.212 euro/lună.”, potrivit CNAIR.

Practic totul este blocat, dar chiria de 230 de mii de euro pentru depozitare se plătește lună de lună.

Patronii grupului care a câștigat licitația, ECOMASTER și OIL DEPOL fac parte din cercul de prieteni din jurul lui Radu Mazăre și sunt cunoscuți pentru afacerile controversate din domeniul mediului. Această achiziție a fost cea mai mare pe 2021 din județul Cluj, cu o valoare de peste 157 de milioane de lei.

Culmea, societatea care a câștigat a făcut o contestație, în timpul procedurii, pe motiv că cerințele impuse limitează accesul ofertanților. Problema, spuneau ei, era că deșeurile au o concentrație ridicată de mercur, iar neutralizarea lor nu se poate face prin ardere, ci cu o instalație specială. Într-adevăr, firma câștigătoare trebuie să dețină o ”instalație de absorbție termică adaptabilă” care este folosită la decontaminarea deșeurilor de mercur. Chiar reprezentanții firmei au spus că nu dețin așa ceva și cereau Companiei de Drumuri să elimine această condiție. Deși cerința a fost respinsă, firma tot a câștigat licitația în asociere cu alte două societăți.

Cu alte cuvinte, grupul propunea o metodă de eliminare ”toxică” care nu respecta obligațiile de mediu. Cele două firme nu dețin și nu sunt autorizate să folosească o instalație de desorbție termică. Norma europeană specifică în mod clar, faptul ca solurile contaminate cu mercur nu se pot incinera direct, aceasta fiind o încălcare gravă cu consecințe dezastruoase asupra mediului. Mercurul trebuie recuperat într-o instalație specifică aferentă instalației de desorbție termică.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare