Închide

Clujul maşinilor. „Curăţenie” în cartiere pentru locuri noi de parcare: proiect de parking în Mărăşti, deficitul e tot de sute de locuri de parcare

AdministrațieTop News by Kristina Reştea - oct. 27, 2017 0 2302

În oraşul sufocat de maşini şi în plină criză de locuri de parcare, municipalitatea a demarat un proces cu „restructurări urbane” – se desfiinţează parcări (oficiale şi neoficiale) şi se construiesc noi parkinguri. Unul dintre aceste proiecte e prevăzut în cartierul Mărăşti şi a fost prezentat azi în Comisia de Urbanism a oraşului: s-ar crea aproape 600 de locuri de parcare, dar deficitul între ce se propune şi necesar rămâne în continuare mare: în zonă sunt peste 1400 de apartamente.

Se schimbă sistemul de parcare în zona străzii Trotuşului – Fabricii de Zahăr, unde sunt peste 1400 de apartamente. O parte dintre locurile nou create sunt prevăzute într-un nou parking – în jur de 400 şi aproape 200 vor fi amenajate la sol. Potrivit datelor adunate de proiectanţi, acum există în zonă 507 locuri, dintre care 130 sunt clandestine şi 110 sunt garaje.

La şedinţa de lucru cu membrii Comisiei de Urbanism de săptămâna trecută, arhitecţii au avut de făcut o serie de observaţii: s-au cerut circulaţii pietonale fluente, dar şi amenajarea unei suprafeţe mai mari de spaţii verzi, având în vedere că aceste proiecte ar trebui să fie unele de regenerare urbană, nu să aibă ca scop unic construirea de parkinguri. Aşa că la şedinţa CTATU de azi proiectanţii care au prezentat documentaţia au precizat că „restructurarea” aduce beneficii şi pentru ceilalţi locuitori ai zonei, nu doar pentru beneficiarii de parcări. „Se vor planta arbori, se regenerează zona, vrem să fim mai prietenoşi cu pietonii”, spun proiectanţii. Printre modificările cerute la precedenta şedinţă se numără şi impunerea de a se planta un copac pentru fiecare două parcări, în cazul locurilor de parcare la sol. „E un PUZ de regenerare urbană. Cu asta trebuie început – plusul calitativ”, a ţinut să precizeze şi primarul Emil Boc, cel care conduce şedinţele CTATU. „Cei din zonă vor avea condiţii mai bune de a parca, în parkingurile noi 10% din locuri vor fi pentru vizitatori, parcările ilegale dispar; va fi un cadru organizat”, a susţinut şi viceprimarul Dan Tarcea. Vecinii din zonă atrag atenţia asupra situaţiei actuale şi a felului în care s-au amenajat parcările. „Acum sunt marcate parcări în aşa fel încât e problematic accesul ambulanţei, nu e loc de o targă”, a spus unul dintre vecini. „Blocul nostru e construit pe fostul lac Mărăşti. Să nu ne culegeţi din lac!”, a spus o altă vecină, atrăgând atenţia asupra condiţiilor din teren. Soluţia constructivă va fi adaptată condiíilor din zonă, a menţionat arhitectul responsabil de documentaţie.

Fără alte mari obiecţii, proiectul se va putea aviza după ce şi planşele vor fi modificate, în conformitate cu reglementările impuse în urma discuţiilor din şedinţele comisiei de urbanism.

 

Paşii mici anti-garaje

Conform datelor anunţate public, s-au inițiat mai multe Planuri Urbanistice Zonale de regenerare urbană în baza cărora vor fi construite parkinguri în locul garajelor, urmând să fie demolate circa 1500 de garaje. Proiectele prin care garajele sunt înlocuite de parkinguri de cartier se află în diferite faze de avizare. Primul parking va fi construit pe str. Primăverii nr. 20, încă unul ar urma pe Primăverii nr. 8, Trotușului nr. 5, zona străzilor Albac – Azuga, str. Mogoșoaia nr. 7 și str. Liviu Rebreanu. Cele mai multe garaje din Cluj-Napoca se află în cartierele Mănăștur și Mărăști. Pe locul trei ca număr de garaje se află cartierul Gheorgheni. Până acum, administrația Boc a refuzat să-și asume o politică coerentă și să demoleze, așa cum s-a întâmplat în alte orașe din țară, toate garajele (peste 10.000 existente în Cluj) și să le înlocuiască cu parcări, spații verzi, amenajări. Politica asumată este cea a pașilor foarte-foarte mici – adică dărâmarea garajelor situate pe terenuri libere de sarcini unde pot fi construite parcări de cartier. Potrivit unui sondaj făcut la nivelul municipiului în vara anului 2016 (pe un eșantion de 1000 de persoane) aproape 60% dintre clujeni sunt pentru demolarea garajelor.

„Garajele nu sunt o soluţie pentru viitor. Parking-uri, parcări la sol – acesta e viitorul”, a precizat azi primarul.

Criza de locuri de parcare în Clujul maşinilor. Trei proiecte cu parking-uri în cartiere, la pachet cu mici spaţii publice

şi

Câte garaje se demolează în cartierul betoanelor din Cluj pentru un parking cu terasă

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.