Închide

Clujeanca ajunsă în Silicon Valley cu startup de milioane îți arată fața ascunsă a investitorilor: ”sunt foarte mulți bullshit-eri”. ”Ce a fost cu adevărat mai greu a fost să fiu imigrantă”

EconomieTop News by Mihai Prodan - dec. 02, 2019 0 2053

Clujeanca Anda Gânscă, ajunsă faimoasă în toată lumea după ce a ajuns în Silicon Valley, mai întâi la universitatea Stanford iar apoi cu un startup care a reușit ulterior să strângă zeci de milioane de dolari investiții de la fondurile de capital, Knotch, arată care e fața ascunsă a investitorilor din Silicon Valley și de ce e mai greu pentru un imigrant să aibă acces la bani.

”Există foarte mulți bulshiteri. Dar foarte mulți. Majoritatea fac foarte mult zgomot. Nu au substanță și nu au putere. Sunt extrem de mulți investitori care nu au niciun ban de împărțit, sunt tot felul de oameni care nu știu exact ce sunt, dar organizează foarte multe petreceri și lumea se adună la casa lor. Sunt connectors. Și dacă nu ai un ”good gut feeling”, un instinct legat de oameni, care e bullshiter și care nu, o să pierzi ani întregi încercând să te învârți într-o parte și în alta și crezând că faci progrese, dar de fapt nu faci”, a spus ea într-un interviu pentru seria de interviuri ”Neascultătorii”, unde gazdă e Sergiu Biriș, fondatorul trilulilu.ro.

Anda Gânscă a povestit și despre dificultățile pe care le au cei care nu arată și nu sunt asemănători cu stereotipul pe care îl așteaptă investitorii de la întreprinzători, care e ”a white boy with a hoodie”, adică un tânăr, alb, cu hanorac – ceea ce a fost și cazul ei. ”Pentru mine a fost greu, lumea vorbește cât de greu e să fii femeie antreprenor și într-adevăr sunt chestii care sunt diferite, nu știu dacă mai grele dar diferite. Ce a fost cu adevărat mai greu a fost să fiu imigrantă. Chiar după patru ani la Stanford, există o subcultură a investitorilor, și felul în care trebuie să vorbești cu ei atunci când strângi bani e foarte diferit de felul în care ai vorbi cu oricine altcineva. De exemplu eu crescând în România nu am nici cea mai mică idee despre baseball. Sunt tot felul de analogii din acestea cu sportul, „what`s the batting average” sau analogii cu vânătoarea. Acum o să generalizez, majoritatea investitorilor din Silicon Valley lucrează pe Samil Road, care e în Menlo Park, locuiesc în Atherton care e lângă Menlo Park, toți poartă veste patagonia, și majoritatea sunt albi sau indieni. Cred că am descris 99% din investitori. Și majorității îi place să meargă la pescuit, la vânătoare și la golf și le place foarte mult sportul. Așa că vorbesc despre asta. Și toate analogiile sunt în domeniul acesta. Trebuie să folosești aceste analogii pentru că ei te respectă mai mult dacă înțelegi lucrurile acestea. Dacă ești o persoană care nu doar că arată diferit față de ce ei se așteaptă că e norma, adică un băiat alb cu un hanorac cu glugă, dar ai și un alt accent și nici nu înțelegi referințele culturale pe care le fac, e foarte complicat să te conectezi. Nu dă nimeni bani dacă nu se poate uita la tine în ochi și să spună ”uite, am încredere în persoana asta, cred că o să construiască ceva mare”.

Cum a surmontat aceste dificultăți? Gânscă spune că a adoptat ”o dublă strategie”: ”cred că creierul meu a înțeles că dacă nu încep să vorbesc cu un accent de american nu am nicio șansă și nu știu exact cum, pentru că până atunci am avut un accent destul de intens în engleză, ulterior am început să vorbesc cu un accent de american și să fiu mai de-a lor. Pe de altă parte m-am decis să ”lean into my differences”, să intru într-o cameră și să le zic ”hei, eu sunt diferită”, să declar asta asta de la început, să le zic ”știu că nu vă așteptați, știu că nu ați mai întâlnit pe nimeni care e din Transilvania sau România, dar uite, acesta e background-ul meu cultural”, tot timpul încercam să încep o întâlnire de fund raising prin a le spune despre familia mea”.

Să mai spunem că înainte de a fonda Knotch Gânscă a lucrat timp de doi ani în fonduri de capital de risc, așa-numitele ”VC’s”, fapt care a ajutat-o în finanțarea proiectului căci, conectată fiind la investitori de serii târzii, aceștia au fost de acord să finanțeze Knotch din banii proprii.

Knotch s-a lansat pe piață în 2015 cu misiunea de a aduce date specialiștilor în marketing în timp real și permite brandurilor să măsoare și să optimizeze conținutul digital bazat pe date ca audiență și comportament, implicare, dar și atitudinea acestora față de informație.

Aici interviul integral:

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.

Articole similare