Închide

Cer o hartă inteligentă unde să fie afișate toate parcările din Cluj-Napoca cu tot cu chiriașii lor și schimbarea actualului sistem, primul venit, primul servit, la atribuirea locurilor de parcare

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - feb. 23, 2021 2 1274

Harta inteligentă cu toate locurile de parcare din cartiere și chiriașii lor ar trebui să existe pe site-ul Primăriei și să poată fi consultată de toți clujenii. Lipsa de transparență a noului Regulament de parcare din Cluj-Napoca e unul dintre reproșurile pe care l-au formulat consilierii locali la ședința forului local din 22 februarie arătând că Primăria ar trebui să aibă o soluție smart pe site-ul propriu care să elimine suspiciunile că parcările din cartiere – și așa insuficiente – se dau pe nedrept.

Tot la ședința de ieri, un consilier local a cerut înjumătățirea amenzilor propuse de poliția locală pentru cei care parcheză în alte spații decât cele marcate de municipalitate – zone verzi, parcuri, trotuare arătând că pe lângă sancțiuni, se aplică suplimentar celor care parchează în spații neautorizate și măsura complementară de ridicare a mașinii dar și că  municipalitatea nu poate asigura destule locuri de parcare în cartiere. Propunerea n-a fost agreată de plen, oficialii Primăriei arătând că noile sancțiuni fac parte din politica la nivel local de descurajare a utilizării mașinii.

Consilierii USR PLUS au arătat că apreciază  necesitatea îmbunătățirii constante a regulamentului de acordare a locurilor de parcare, dar au ținut să spună că actualele practici nu asigură predictibilitatea, nici transparența. Au anunțat însă că votează noul Regulament de parcare din oraș, care a fost și aprobat la ședința din 22 februarie.

„Predictibilitatea acestui regulament este foarte scăzută, fiind modificat regulat în ultimii ani. Acest aspect afectează cetățenii care trebuie să se adapteze în mod constant la diverse modificări apărute în regulament.Transparența, din păcate, nu este asigurată. Procesul actual, care presupune depunerea unei cereri și apoi primirea unui răspuns pozitiv sau negativ, câteva luni mai târziu, nu mai este satisfăcător pentru societatea actuală digitalizată și conectată”, au arătat aceștia.

În plus, în cadrul ședinței de Consiliu Local, liderul grupului, consiliera Adriana Cristian a cerut Primăriei să elimine suspiciunile privind închirierea și repartizarea locurilor de parcare din cartiere și să aducă și Serviciul de Parcări în secolul 21 prin adoptarea unei soluții digitale – o hartă cu toate locurile de parcare din cartiere cu tot cu chiariașii acestora. Propunerea a fost susținută și ce consilierul local PSD Anca Cibăncan.

Tot în cadrul ședinției, un alt consilieri local, de la PSD, Vladimir Mătușan a penalizat o altă practică pe care Primăria a propus să se aplice în oraș: amenzi exorbitante pentru cei care parchează în alte zone decât cele marcate ca locuri de parcare. Consilierul a cerut să se spcifice clar că este vorba despre spații pietonale, spații verzi, parcuri trotuare și a propus reducerea la jumătate a cuantumului minim și maxim a sancțiunilor – la 250-1250 de la 500 – 2500. El și-a justificat propunerea prin faptul că, pe lângă aceste sancțiuni, se aplică suplimentar celor care parchează în spații neautorizate și măsura complementară de ridicare a mașinii care e costisitoare ca bani dar și că municipalitatea nu poate asigura destule locuri de parcare în cartiere și nu ar trebuie să fie așa de dură cu clujenii.

Propunerea sa nu a fost agreată de oficialii Primăriei și nici de plen, mai ales că viceprimarul Dan Tarcea a arătat că sancțiunile fac parte din noua politică a orașului de a descuraja utilizarea mașinii.

Noul regulament pentru închirierea locurilor de parcare din Cluj votat de Consiliul Local la ședința din 22 februarie a fost disecat și în cadrul unei dezbateri publice organizate la începutul acestui an.  Locurile de parcare din cartiere sunt insuficiente, procedurile din Regulamentul Primăriei sunt încă dificile iar lipsa de soluții reale duce la ocuparea trotuarelor și zonelor verzi din cartiere cu mașini, au fost concluzii ale discuțiilor moderare de viceprimarul Dan Tarcea la finalul lunii ianuarie.

Deși regulamentul a mai fost modificat o dată în vara lui 2020, la finalul anului s-au mai operat alte modificări și anume unui nou criteriu pentru acordarea de locuri de parcare în cartiere – adeverința de angajat de la un angajator din Cluj-Napoca pe baza căreia se poate solicita un loc de parcare în proximitatea domiciliului sau reședinței. Regulamentul prevede și posibilitatea ca cei care utilizează o mașină de serviciu și locuiesc în cartiere să poată obține un loc de parcare prin aceeași modalitate. De asemenea se impune termenul de 15 zile pentru prelungirea sau încheierea unui contract pentru închiderea unui loc de parcare de la momentul în care unei persoane i se atribuie o parcare. Prin regulament,a mai spus Tarcea, se stabilesc și condițiile de acordare a locurilor pentru biciclete. S-a mai făcut o delimitare clară a ceea ce înseamnă în proximitate sau adiacent pentru prima etapă de atribuire a locurilor de parcare în parkingurile din oraș și s-au prezentat planșe care arata blocurile care au prioritate. Mai mulți clujeni au propus Primăriei în cadrul dezbaterii publice pe tema Regulamentului de parcare să vină cu măsuri reale care să rezolve criza de locuri de parcare din Cluj-Napoca – o taxă lunară pentru cei care n-au forme legale, locuiesc în cartiere și vor să parcheze legal, obligarea dezvoltatorilor imobiliari să facă mai multe locuri de parcare și să nu le vândă separat de apartamente sau chiar reorganizări punctuale în cartiere care să genereze legături pietonale și piste de biciclete. Clujenii au cerut și stâlpișori în cartiere tocmai ca să nu se mai parcheze pe trotuare, aceasta fiind una dintre problemele reale ale orașului, pietonii fiind nevoiți să facă slalom printre mașinile parcate sau pe carosabil pentru a se deplasa în anumite zone.

Viceprimarul Dan Tarcea, cel care a condus dezbaterea, a arătat că Primăria aplică politica sporirii locurilor de parcare din cartiere prin demolarea garajelor și prin construirea de parkinguri, procedură care merge mai greu având în vedere că e nevoie de amplasamente libere de sarcini și de parcurgerea unor etape birocratice, plus identificare de fonduri. Prima politică duce la crearea unui loc nou de parcare la două garaje demolate. Până acum din cele circa 10.000 de garaje s-au demolat 1500 și se află în proces alte circa 900.

Tarcea a mai spus că există 45.000 de locuri de parcare în Cluj-Napoca la peste 180.000 de mașini și că este nevoie de un echilibru deoarece toate cartierele au nevoie și de spații verzi sau de zone pietonale, neputând fi transformate toate spațiile în parcări.

DETALII: Revoluția parcărilor. Membri USR și alți clujeni au arătat Primăriei cum să îmbunătățească regulile ca tot mai mulți clujeni să poată parca legal în cartiere. S-au cerut reguli pentru dezvoltatorii imobiliari, să nu mai vândă separat de apartamente locurile de parcare

După ședință, consilierul local Radu Boloveschi a lansat și o propunere de îmbunătățire a sistemului de alocare a locurilor de parcare eliberate, printr-o practică transparentă care să permită cetățenilor să vadă ce locuri de parcare s-au eliberat după expirarea termenului de reînnoire și să aplice doar dacă există locuri de parcare pentru care să se califice.

„Astfel se economisește atât timpul cetățenilor cât și al personalului din primărie pentru a procesa mii de cereri de locuri de parcare, care nu vor avea nici o șansă să primească loc și care, într-un sistem transparent, probabil nici nu s-ar fi depus. Sistemul actual, de primul venit, primul servit, are o mare doză de hazard și noroc, pentru că în prima zi lucrătoare din Ianuarie, la ora 08.00, site-ul primăriei nu funcționează datorită numărului mare de utilizatori care încearcă să îl acceseze pentru a depune cereri. Astfel, tot hazardul sau șansa pot decide dacă ai reușit să îți înregistrezi o cerere de loc de parcare înaintea vecinilor sau nu.
Propunem evaluarea unui alt sistem de alocare a locurilor de parcare. Varianta 1 – sistem pe bază de tombolă. Pe o perioada de o lună se înscriu toți cei care doresc să primească un loc de parcare anume. La o dată ulterioară se extrag aleatoriu cei care vor primi locul de parcare. Varianta 2 – sistem pe bază de punctaj
(Număr persoane la adresa respectivă – pentru a avantaja familiile mai numeroase. – 1 punct pentru fiecare membru al familiei de la o anumită adresă, număr de copii minori sub 14 ani. – 1 punct pentru fiecare copil, vechimea cererii – 1 punct pentru fiecare an. Cererea se păstrează de la an la an și doar se reînnoiește anual de către aplicant”, a propus consilierul.

 

2 comentarii

  1. Nici unul din luminații aleși nu a propus construirea de parkinguri noi.era prea simplu!dar propunerea cu tombola este demnă de cascadorii rasului .și cam care ar fi șpaga pentru că tombola sa te aleagă?domnul consilier va fi responsabil cu tombola?

Scrie un comentariu